Machinisten bij de NMBS die met hun trein de taalgrens over rijden, moeten om veiligheidsredenen tweetalig zijn. Als er iets gebeurt, moeten ze de veiligheidsinstructies in het andere landsdeel vlot kunnen begrijpen. Daarom worden de treinbestuurders elke drie jaar getest op hun taalkennis. Maar volgens verschillende Franstalige machinisten zijn de taalexamens “doorgestoken kaart”. “Omdat er anders te weinig machinisten inzetbaar zijn.” De NMBS ontkent. [naar artikel]
Machinistenbond ASTB zit op ramkoers met de spoordirectie. De reden: als een treinbestuurder van job wil veranderen, moet hij niet langer een maand maar een heel jaar nog aan het werk blijven. “De opzegtermijn is enkel en alleen voor machinisten opgetrokken. We worden het kotsbeu”, zegt Jorge Vanhove van ASTB. “Sommige machinisten rijden desnoods bewust door het rood om zo sneller ontslagen te worden.” [naar artikel]
Hoe de toekomst van het spoor eruitziet? Met minder treinbegeleiders. Dat staat althans in de nieuwe beheersovereenkomst van de NMBS die volgende week op de tafel van de ministerraad ligt. ‘Dit zet de deur voor allerlei problemen open’, klinkt het in de mobiliteitswereld. ‘Letterlijk. De veiligheid van treinreizigers komt in het gedrang en zwartrijders krijgen vrij spel.’ [naar artikel]
Machinistenbond ASTB zit op ramkoers met de spoordirectie. De reden: als een treinbestuurder van job wil veranderen, moet hij niet langer een maand maar een heel jaar nog aan het werk blijven. “De opzegtermijn is enkel en alleen voor machinisten opgetrokken. We worden het kotsbeu”, zegt Jorge Vanhove van ASTB. “Sommige machinisten rijden desnoods bewust door het rood om zo sneller ontslagen te worden.” Dat meldt Het Nieuwsblad donderdag. [naar artikel]
Hoe de toekomst van het spoor eruitziet? Met minder treinbegeleiders. Dat staat althans in de nieuwe beheersovereenkomst van de NMBS die volgende week op de tafel van de ministerraad ligt. “Dit zet de deur voor allerlei problemen open”, klinkt het in de mobiliteitswereld. “Letterlijk. De veiligheid van treinreizigers komt in het gedrang en zwartrijders krijgen vrij spel.” [naar artikel]
Volgens de kleine machinistenbond ASTB rijdt momenteel een honderdtal machinisten bij de NMBS “gedwongen en tegen hun zin' rond. Ze namen al ontslag, maar moeten een opzegtermijn van een jaar uitzitten. Dat schrijft Het Nieuwsblad. 'Sommige machinisten rijden desnoods bewust door het rood om zo sneller ontslagen te worden', zegt Jorge Vanhove van ASTB. [naar artikel]
De laatste tijd verloopt de communicatie tussen luchtverkeersleiders en piloten steeds moeilijker door een gebrekkige talenkennis. Dat zorgt jaarlijks voor veel ongevallen en daar moet dringend iets aan veranderen, stellen de Britse luchtvaartautoriteiten. [naar artikel]
De brandweer, civiele bescherming en noodcentrales hebben hulp nodig. Dringend. Dat blijkt uit talloze getuigenissen die de hulpdiensten in het parlement zijn komen afleggen. Sommigen waarschuwen de regering: "De veiligheid van burgers is in het gedrang.” [naar artikel]
In het Duitse goederenvervoer over het spoor wordt sinds dinsdagavond gestaakt. Vanaf woensdag 2 uur leggen machinisten van passagierstreinen het werk ook neer. De staking duurt tot vrijdag 18 uur. [naar artikel]
Een treinbestuurder die nog nooit iemand doodreed is een unicum: gemiddeld worden ze één keer om de vier jaar geconfronteerd met een wanhopige die zich voor hun trein gooit. Er zijn er die daarna nooit meer een locomotief in durven. Machinisten vertellen over hun angsten en trauma’s, in een week waarin de NMBS al vier zelfdodingen noteerde op één en dezelfde spoorlijn. “Ik voelde me een misdadiger.” [naar artikel]
De talenkennis van bedienden op de Belgische arbeidsmarkt neemt af. Dat blijkt woensdag uit de resultaten van ruim 33.000 taalvaardigheidstesten die door hr-partner Bright Plus afgenomen werden tussen 2015 en 2023. [naar artikel]
Volgens de kleine machinistenbond ASTB rijdt momenteel een honderdtal machinisten bij de NMBS "gedwongen en tegen hun zin" rond. Ze namen al [naar artikel]
De machinistenbond ASTB is woedend over de nieuwe ontslagregeling. Volgens de vakbond rijden machinisten desnoods bewust door het rood licht om ontslagen te kunnen worden. Het ACV vindt een dergelijke uitspraak dan weer 'ongehoord'. [naar artikel]
De christelijke spoorbond ACV ontkent dat sommige machinisten bewust door een rood sein rijden om sneller ontslagen te worden. Die stelling had de kleine machinistenbond ASTB vanmorgen gelanceerd in Het Nieuwsblad. [naar artikel]
ACOD Spoor zegt bezorgd te zijn over de veiligheid op het spoor tijdens de 48 urenstaking die donderdagavond begonnen is. Infrastructuurbeheerder Infrabel zegt 'gechoqueerd' te zijn en spreekt van 'geruchten die verspreid worden'. [naar artikel]
De Vlaamse arts-specialisten in opleiding dreigen met acties, omdat er een aanpassing van hun arbeidsvoorwaarden dreigt te komen waardoor ze "nog minder sociale rechten hebben en de veiligheid van de patiënt in het gedrang kan komen". De Franstalige artsen in opleiding manifesteren vandaag al aan de ziekenhuizen om hun ongenoegen te uiten. [naar artikel]
De machinistenbond ASTB is woedend. Volgens de vakbond rijden machinisten desnoods bewust door het rood licht om ontslagen te kunnen worden. [naar artikel]
Een versnelde invoering van de TBL1+-remsystemen moet de veiligheid op het spoorwegnet verbeteren. Die aanbeveling komt er na versnelde onderhandelingen tussen de NMBS-directie en de vakbonden, waarvan de weerslag vandaag gepresenteerd wordt. Daarnaast worden bijvoorbeeld ook jonge machinisten beter begeleid en wordt de vertrekprocedure aangepast. [naar artikel]
In Duitsland is het treinverkeer flink ontregeld. Dat komt door een zesdaagse staking van de machinisten, de langste staking ooit op het Duitse spoor. De staking treft niet alleen reizigers, maar ook industrieën die veel gebruikmaken van het goederenverkeer per spoor. Volgens de Duitse industriefederatie zou de schade aan de economie kunnen oplopen tot één … [naar artikel]
ACOD Spoor zegt bezorgd te zijn over de veiligheid op het spoor tijdens de 48 urenstaking die gisterenavond begonnen is. Personeel dat niet de... [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.