Digitaal bankieren zit in ons land duidelijk in de lift. Het aantal mensen dat zijn rekeningen betaalt en beheert via het internet blijft stijgen. Eind vorig jaar waren er maar liefst 12,9 miljoen abonnementen in omloop. Maar vooral het mobiel bankieren (via een app op de smartphone) maakt opgang. Vorig jaar kwamen er 1,1 miljoen abonnementen voor mobiel bankieren bij. Omgekeerd zit het geld afhalen aan de geldautomaten in een neerwaartse spiraal. [naar artikel]
De bank ING wil ook volgend jaar snoeien in haar kantorennetwerk. Dat schrijft De Tijd en het nieuws wordt bevestigd door woordvoerster Safia Yachou. De operatie zal niet zorgen voor jobverlies, maar toch reageren de vakbonden ongerust. Een van de redenen van de sluitingen is volgens de woordvoerster het veranderende klantengedrag: "De Belg bankiert steeds meer digitaal en op afstand". [naar artikel]
Meer betalen om geld af te halen, om je uittreksels te laten opsturen of om een overschrijving te doen: nagenoeg alle banken trekken de tarieven op 1 januari (alweer) op. “Wie niet digitaal bankiert of handig genoeg is om met een app te werken, wordt gestraft”, zeggen Test-Aankoop en de Vlaamse Ouderenraad. “Dat kan niet.” [naar artikel]
De coronacrisis en de quarantainemaatregelen hebben ook onze financiën digitaal gerevolutioneerd. Volgens bankenfederatie Febelfin verdubbelde het... [naar artikel]
Veel senioren vinden het niet kunnen dat ze extra moeten betalen als ze in een bankkantoor geld gaan afhalen of overschrijvingen doen. Dat blijkt uit een enquête van de christelijke seniorenvereniging Okra. Ouderen vinden dat ze vaak voor een voldongen feit worden geplaatst: bankkantoren sluiten, geldautomaten verdwijnen en er wordt van hen verwacht dat ze overstappen naar digitaal bankieren. Wie dat niet doet, wordt gestraft en dat vinden de meeste senioren niet correct. [naar artikel]
De Vlaamse ouderenorganisatie Okra wil dat er paal en perk wordt gesteld aan de hoge kosten voor offline bankieren. "Niet-digitaal bankieren wordt buitenproportioneel hoger doorgerekend aan de klant dan de kosten van het digitaal bankieren. Dit terwijl er ook hoge kosten verbonden zijn met het digitaal bankieren (ontwikkelen apps, systeem cashless betalen, artificieel bankieren)", luidt het in een persbericht. [naar artikel]
De Vlaamse ouderenorganisatie Okra wil dat er paal en perk wordt gesteld aan de hoge kosten voor offline bankieren. "Niet-digitaal bankieren wordt buitenproportioneel hoger doorgerekend aan de klant dan de kosten van het digitaal bankieren. Dit terwijl er ook hoge kosten verbonden zijn met het digitaal bankieren (ontwikkelen apps, systeem cashless betalen, artificieel bankieren)", luidt het in een persbericht. [naar artikel]
De federale regering en de bankenfederatie Febelfin staan op het punt een akkoord de sluiten over de maximale tarieven die de financiële instellingen in ons land mogen aanrekenen aan mensen die hun zaken nog niet met de computer of smartphone regelen. Nu wordt aan het loket vaak tot 2 euro aangerekend voor een geldafhaling of manuele overschrijving. [naar artikel]
De regering onderhandelt met de banken over een charter voor de invoering van een universele bankdienst, inclusief maximumprijzen. Dat meldt De Tijd en wordt bevestigd in de sector. Een akkoord wordt in de komende dagen verwacht. [naar artikel]
Ook klanten die niet digitaal bankieren, moeten tegen een redelijke prijs gebruik kunnen maken van de diensten van hun bank. Daarom bestaat er sinds 1 januari 2022 een universele bankdienst. "De inspecteur" bekijkt wat die dienst inhoudt. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.