De kwaliteit van het onderwijs in Vlaanderen gaat erop achteruit, bleek maandag uit een nieuwe publicatie van de KU Leuven. Moet het onderwijs meer... [naar artikel]
Het Vlaamse GOK-beleid, dat scholen extra middelen voorziet om sociaal zwakkere leerlingen dezelfde onderwijskansen te bieden als andere, moet zich meer focussen op de kwaliteit van de extra-leerkrachten die hiervoor ingezet worden. Dat heeft de Leuvense hoogleraar Ides Nicaise (Onderzoeksgroep Onderwijs en Levenslang Leren) vandaag in Leuven gezegd tijdens een studiedag van het Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen. [naar artikel]
Het niveau van ons onderwijs. Als de volgende onderwijsminister ergens van wakker zou moeten liggen, dan is het wel de achteruitboerende kennis van onze Vlaamse jeugd. Het thema ligt bijzonder gevoelig en vraagt doortastende maatregelen, waarvan we de effecten wellicht pas over een jaar of tien zullen zien. “We moeten terug naar de essentie van onderwijs”, zegt leerkracht Johan De Donder (55). “Goede leerkrachten die kennis overbrengen.” [naar artikel]
Het onderwijs moet meer focussen op zijn kerntaak: kennisoverdracht en basiscompetenties doen verwerven. Dat is de boodschap van het langverwachte rapport van de commissie Beter Onderwijs. ‘De slinger is te ver doorgeslagen richting welbevinden.’ [naar artikel]
Op het Knack-debat over onderwijs toonden de aanwezige politici begrip voor de vele klachten over het M-decreet die vanuit het werkveld blijven opborrelen. 'Het M-decreet is als de kanarie in de koolmijn. Scholen hebben meer middelen nodig, en een andere organisatie', zei Caroline Gennez (SP.A). [naar artikel]
Het onderwijs moet meer focussen op zijn kerntaak: kennisoverdracht en basiscompetenties doen verwerven. Dat is de boodschap van het langverwachte rapport van de commissie Beter Onderwijs. ‘De slinger is te ver doorgeslagen richting welbevinden.’ [naar artikel]
Het onderwijs moet meer focussen op zijn kerntaak: kennisoverdracht en basiscompetenties doen verwerven. Dat is de boodschap van het langverwachte rapport van de commissie Beter Onderwijs. ‘De slinger is te ver doorgeslagen richting welbevinden.’ [naar artikel]
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) roept een Excellentiefonds in het leven om ambitie in het onderwijs verder te stimuleren en om leerlingen extra uitdaging aan te bieden. Weyts maakt 1,5 miljoen euro vrij om het fonds op te starten. Dat zal dit jaar focussen op het beroeps- en technisch onderwijs. [naar artikel]
Vlaams Kinderrechtencommissaris Bruno Vanobbergen stelt voor om de maximumfactuur in het onderwijs uit te breiden naar het secundair onderwijs. Het is slechts één van de suggesties die Vanobbergen doet in zijn manifest tegen kinderarmoede “Spelen in zwarte sneeuw”. Vanobbergen vindt dat de bestrijding van (kinder)armoede beter kan en moet. Het beleid zou zich ook minder moeten focussen op de zelfredzaamheid en meer op de “structurele uitsluitingsmechanismen”. [naar artikel]
Vlaams Kinderrechtencommissaris Bruno Vanobbergen stelt voor om de maximumfactuur in het onderwijs uit te breiden naar het secundair onderwijs. Het is slechts één van de suggesties die Vanobbergen doet in zijn manifest tegen kinderarmoede “Spelen in zwarte sneeuw”. Vanobbergen vindt dat de bestrijding van (kinder)armoede beter kan en moet. Het beleid zou zich ook minder moeten focussen op de zelfredzaamheid en meer op de “structurele uitsluitingsmechanismen”. [naar artikel]
02:15 Vier hervormingen moeten het niveau van het lager onderwijs opkrikken. 'Men dacht dat je kennis wel kon opdoen via het internet. Maar zonder kennis ook geen vaardigheden.' [naar artikel]
Koen Pelleriaux, topman van het gemeenschapsonderwijs (GO!), pleit voor een gelijkstelling van de vakantieperiodes in het Nederlandstalige en het Franstalige onderwijs. De zomervakantie is in het Franstalige onderwijs beperkt tot zeven in plaats van negen weken. Wat denk jij? Moet de zomervakantie in het onderwijs in Vlaanderen ook ingekort worden? Eerder vandaag lieten we onze experts aan het woord. Nu is het jullie beurt. [naar artikel]
Op het maandelijks debat van Speakers Corner in Gent ging het zondag over onderwijs. Onderwijsschepen Elke Decruynaere (Groen) deed enkele opvallende uitspraken, onder meer over de schooluren. ‘Waarom moet een puber, waarvan geweten is dat zijn brein ’s ochtends minder actief is, per se om 8 uur op school zitten?’ [naar artikel]
Inclusief onderwijs – de inzet van het M-decreet – is verder weg dan ooit. Het aantal kleuters in het buitengewoon onderwijs neemt sterk toe en de doorstroming van het buitengewoon naar het gewoon onderwijs neemt af. De vraag luidt dan ook: moet het gewone onderwijs zich aanpassen aan kinderen met specifieke noden? Laat je mening horen en debatteer mee. [naar artikel]
Na twee jaar online een studiekeuze bepalen aan de hand van onder meer digitale SID-IN’s en virtuele infoavonden, maken 2.600 laatstejaarsleerlingen secundair onderwijs op 10 en 29 maart opnieuw fysiek kennis met het Hoger Onderwijs. Tijdens de UHasselt en Hogeschool PXL Proefdagen volgen de leerlingen een dag les op de campussen. “Nog nooit ontvingen we meer studenten en scholen tijdens onze Proefdagen”, zeggen Marieke Huysmans en Elke Martens, relatiebeheerders secundair onderwijs van UHasselt en Hogeschool PXL. [naar artikel]
Het niveau van ons onderwijs. Als de volgende onderwijsminister ergens van wakker zou moeten liggen, dan is het wel de achteruitboerende kennis van onze Vlaamse jeugd. Het thema ligt bijzonder gevoelig en vraagt doortastende maatregelen, waarvan we de effecten wellicht pas over een jaar of tien zullen zien. “We moeten terug naar de essentie van onderwijs”, zegt leerkracht Johan De Donder (55). “Goede leerkrachten die kennis overbrengen.” [naar artikel]
De kennis van het Nederlands in het Waalse onderwijs gaat al jaren achteruit. Nederlandse les is al lang niet meer verplicht in Waalse scholen. Lauwke Vandendriessche en Débora Votquenne peilden voor "Terzake" de oorzaken en de gevolgen van die verminderende aandacht voor het Nederlands in Franstalig België. [naar artikel]
In een open brief mengen 32 CEO’s en prominenten uit de bedrijfswereld zich in het debat over de nieuwe eindtermen voor het secundair onderwijs. Dat schrijft De Tijd. [naar artikel]
Na de ronduit dramatische resultaten van het laatste PIRLS-onderzoek over leesvaardigheid geeft onderwijsspecialist Tim Surma aan wat er volgens hem moet gebeuren om de kwaliteit van onze scholen weer te verbeteren. Hij vindt dat er meer aandacht moet zijn voor kennisverwerving, en de leerkracht moet weer meer autonomie krijgen om die kennis bij te brengen. Surma is directeur van het expertisecentrum Effectief Leren aan de Thomas Morehogeschool. [naar artikel]
Open Vld lanceert een 12-puntenplan om de achteruitgang van de kwaliteit van het onderwijs een halt toe te roepen. Zo willen de liberalen onder meer een centraal eindexamen invoeren en van de lessen levensbeschouwing een keuzevak maken. De kwaliteit van het Vlaamse onderwijs gaat er op achteruit, blijkt uit alle wetenschappelijk onderzoek. De liberalen willen […] Het bericht Open Vld stelt 12-puntenplan voor onderwijs voor verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
21:17 Ons onderwijs kan niet meer wat het vroeger wel kon: alle jongeren optillen, ongeacht het milieu waaruit ze komen. Om de kwaliteit te verbeteren moeten we taal en kennis weer centraal stellen, de leer... [naar artikel]
Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) roept op om het debat over de eindtermen 'inhoudelijk en sereen' te voeren. 'We moeten koste wat het kost vermijden dat we van onderwijs een slagveld maken', zegt ze in een reactie op de bitse discussie tussen met name Katholiek Onderwijs Vlaanderen en N-VA. [naar artikel]
Ook Gwendolyn Rutten is hard voor het katholieke onderwijs van Lieven Boeve. ‘Hij weigert de hand in eigen boezem te steken, dan heb je een probleem.’ De voorzitster van Open VLD hekelt het gebrek aan ‘meten en weten’ in het onderwijs. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.