“Ik geloof dat de auto nooit uit de stad zal verdwijnen.” Dat heeft Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA) vandaag gezegd tijdens het European Automotive Forum in de marge van het Brusselse autosalon. “Een stad zonder auto’s zal letterlijk armer zijn. We moeten ophouden met de automobilist alle schuld te geven. Veel gezinnen kunnen niet […] [naar artikel]
In geen enkele Vlaamse stad vallen meer verkeersslachtoffers dan in Kortrijk, nergens is het openbaar vervoer minder populair. Toeval, of staat investeren in openbaar vervoer gelijk met mensenlevens redden? Mobiliteitsspecialist Johan De Mol pleit alvast voor zo weinig mogelijk auto in de stad. [naar artikel]
Corona heeft ook de stad geïnfecteerd en wanneer straks het Rijk der Vrijheid aanbreekt, zullen er blijvende gevolgen zijn. Mensen zullen meer thuis werken en nadenken over het nut en de kost van hun auto. Buren zullen meer dan voor corona op straat willen samenkomen. Cafébazen zullen opveren, maar niet allemaal. En wat doen winkeliers, nu online shoppen helemaal is ingeburgerd? Dus hoe pak je dat aan, de stad na corona? Het goede nieuws is: het wordt beter, zeggen twee slimme urban designers en twee vooruitziende burgemeesters, wanneer ook de typisch Vlaamse centrumstad in snel tempo evolueert naar de perfecte ‘15-minuten-stad’. “Er zijn twee grote winnaars: de stadsbewoner en Moeder Natuur.” [naar artikel]
Het Oekraïense leger trekt een onbekend aantal soldaten terug uit de belegerde stad Avdiivka. Rusland wil de ruimte in met een atoombom. Niet om die van daaruit op de Aarde te droppen, maar om satellieten aan te vallen. En een bombardement op een winkelcentrum in de Russische stad Belgorod heeft het leven gekost aan zeker vijf burgers. Volg alle updates in onze liveblog. [naar artikel]
De stad Antwerpen en automobilistenverenigingen als Touring roepen bezoekers op om vandaag en morgen niet met de auto naar Antwerpen te komen. De combinatie van de Ronde Van Vlaanderen, paasuittocht en koopzondag dreigt voor een zwaar verkeersinfarct te zorgen. [naar artikel]
De bareel, die de doorgang verspert in het straatje naast de Botanische tuin, tussen de Leopoldstraat en de Lange Gasthuisstraat, moet weggehaald worden. Dat zegt schepen van Stadsontwikkeling, Annick De Ridder (N-VA). “Een vlotte doorgang moet gegarandeerd blijven voor iedereen, zowel te voet, met de fiets als met een rolstoel”, zegt De Ridder. [naar artikel]
Welke gebouwen moeten we behouden en welke kunnen we afstoten? De stad Brugge is met een opmerkelijke én delicate oefening gestart. Noodgedwongen, want patrimonium beheren kost handenvol geld. ‘Het spreekt voor zich dat we ons iconisch erfgoed behouden.’ [naar artikel]
Een groep Ieperlingen uit de buurt van de Plumerlaan starten een flyeractie en petitie tegen de “verappartementisering” van hun stad. De aanleiding: enkele nieuwe projecten aan de Oude Vaart Ieper-Komen, Velodroom- en Schipstraat. [naar artikel]
Er wordt gezocht naar een ontwerpteam voor de heraanleg van de Scheldekaaien rond het loodswezen. Het openbaar domein wordt aangepakt en er komt een memoriaal voor de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. De herwaardering van dit deel van de kaaien start in 2023. [naar artikel]
Le Mans: dat is de natte droom van elke autoliefhebber. Of voor de vakantieliefhebber de ideale tussenstop richting Bretagne of Bordeaux. Maar de Franse stad heeft wel méér te bieden dan 24 uur vertier. Denk aan een historische binnenstad, wijn- en natuurdomeinen, moderne hotels en toprestaurants en... een stukje 3de eeuws erfgoed. Vijf redenen waarom een bezoek altijd een goed idee is. Ontdek je mee? [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.