Nog nooit stonden er op werkdagen in september zulke zware files op Vlaamse autostrades als in de voorbije septembermaand. En voor oktober ziet het er niet veel beter uit. Straf, want het is zeven jaar geleden dat er nog zo weinig verkeer rondreed. Hoe kan dat toch? En op welke dagen zijn de ochtend- en avondspits het ergst? Het Vlaams Verkeerscentrum geeft uitleg. [naar artikel]
Door de lockdown vielen er in de eerste zes maanden van dit jaar minder doden en gewonden in het verkeer dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit de verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute. De ernst van de ongevallen is wel toegenomen. Hoewel er veel minder verkeer was, hebben sommige bestuurders toch beduidend grotere risico’s genomen, zegt Vias. [naar artikel]
Verwende rijkeluiskinderen die zich gedroegen als 'schoptuig'. Zo werden de acht jongeren beschreven die in Eindhoven een man toetakelden. De zaak krijgt veel aandacht omdat kinderen van welgestelde mensen niet vaak op deze manier in de media komen. 'Hun ouders slagen er makkelijker in om vervolging te vermijden.' [naar artikel]
Hoewel het verkeer fors aangroeide in 2022, reed er vorig jaar nog altijd 4 procent minder verkeer op de Vlaamse snelwegen dan voor de coronacrisis. Tegelijk is de filedruk, vooral sinds september, weer helemaal terug, al hangt veel af van het tijdstip en de regio. Dat blijkt vrijdag uit het jaarverslag 2022 van het Vlaams Verkeerscentrum. [naar artikel]
Het is juli en dat betekent dat de zomerkampen van start gaan, maar door corona verlopen die niet zoals anders. Coronaproof op kamp gaan betekent: bubbels van 50 mensen én veel maatregelen om de kans op besmettingen zo klein mogelijk te houden. [naar artikel]
Er is nog steeds 20% minder verkeer op onze snelwegen dan voor corona, en tóch neemt het aantal files langzaam maar zeker toe. Woensdag, de dag voor Hemelvaart, kregen we zelfs af te rekenen met de zwaarste avondspits sinds september. Wat is er eigenlijk aan de hand? [naar artikel]
Dit jaar zijn er in België veel lagere concentraties aan stikstofdioxide in de lucht waargenomen, wat wijst op minder luchtvervuiling door het verkeer. Ook het fijnstof nam verder af, terwijl er wel meer ozondagen waren, dagen met een te hoge concentratie aan ozon. Dat blijkt uit een voorlopige analyse van de luchtkwaliteit in 2020 door de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu (Ircel). [naar artikel]
Door de lockdown zijn er minder ongevallen, minder gewonden en minder doden in het verkeer. Maar de ongevallen die gebeuren, zijn wel twee keer dodelijker. Oorzaak: te snel rijden omdat er minder verkeer is. [naar artikel]
Minder roken betekent daarom niet minder kans op hart- en vaatziekten. Uit een grootschalige Britse studie blijkt dat zelfs mensen die maar één sigaret per dag roken alsnog veel kans hebben op een hartziekte of een beroerte. [naar artikel]
Dat de omikronvariant minder ziekmakend is dan zijn delta-voorganger lijkt ondertussen vast te staan. Maar dat betekent niet dat we uit de gevarenzone zijn. ‘Al lijkt een besmettingsexplosie zoals we die in het Verenigd Koninkrijk zagen er bij ons niet aan te komen.’ [naar artikel]
Radiopresentatrice en vlogger Linde Merckpoel (39), die op Studio Brussel ‘Los Het Op’ presenteert, is niet veel bezig met haar financiën. Dat noemt ze zelf een goede zaak, want het betekent dat ze er niet te veel op moét letten. Al zou ze beter iets minder impulsief zijn, geeft ze toe. “Tijdens de pandemie dacht ik dat ik de nieuwe Lotte Kopecky zou worden en kocht ik een koersfiets die 2.500 euro kostte.” [naar artikel]
Bijna iedereen in Vlaanderen krijgt te veel PFAS binnen om gezond te zijn. Dat staat in het nieuwe rapport van de Vlaamse opdrachthouder rond de PFAS-problematiek. Hij pleit ervoor om de productie en consumptie ervan af te bouwen en wijst de overheid op de nood aan een saneringsaanpak. Maar tegelijk waarschuwt hij voor tunnelvisie – “er sterven elke dag twee mensen in het verkeer, maar we schaffen niet het hele verkeer af.” [naar artikel]
Sinds de coronacrisis is er veel minder verkeer op de baan, maar dat wil niet zeggen dat wie onderweg is, sneller mag rijden. Zo wordt er bijvoorbeeld in Antwerpen nog altijd geflitst op de weg. [naar artikel]
De Nederlandse onderzoekster Mirjam de Bruijn wil het water uit producten halen om het milieu te sparen. "Dat betekent als je vijf vrachtwagens vult met shampoo, dat er vier gevuld zijn met water. Al dat water wordt in die vrachtwagens rondgereden. En die stoten allemaal slechte gassen uit. Daarnaast moet al dat water ook verpakt worden, wat ook heel slecht is voor het milieu. Terwijl als je veel minder water in je product doet, dan hoef je veel minder te verpakken. En dat scheelt heel veel", aldus De Bruijn. [naar artikel]
De fiscus zal niet langer systematisch te veel belastingen van het loon inhouden, zo meldt minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) dinsdag in Het laatste nieuws. Dat betekent dat je maandelijks meer netto zal overhouden, maar dat je ook minder zal terugtrekken van de belastingen. [naar artikel]
Als je niet veel vrienden op social media hebt, dan betekent dat niet dat je zielig bent. Maar het is wel een teken dat je je minder zorgen maakt... [naar artikel]
Radiopresentatrice en vlogger Linde Merckpoel (39), die op Studio Brussel ‘Los Het Op’ presenteert, is niet veel bezig met haar financiën. Dat noemt ze zelf een goede zaak, want het betekent dat ze er niet te veel op moét letten. Al zou ze beter iets minder impulsief zijn, geeft ze toe. “Tijdens de pandemie dacht ik dat ik de nieuwe Lotte Kopecky zou worden en kocht ik een koersfiets die 2.500 euro kostte.” [naar artikel]
Theorie en praktijk, een wereld van verschil. Ook in het verkeer. Maar hoe leer je jonge fietsers efficiënt de praktijk zonder ze in gevaar te brengen? Aan de Universiteit Gent zien ze veel potentieel in verkeerssimulaties in virtual reality. [naar artikel]
De soldenperiode loopt vandaag officieel af, maar kledingwinkels blijven achter met een grote stock én een gebrek aan inkomsten. Als gevolg daarvan kocht driekwart van de handelaars minstens 20 procent minder nieuwe collectie aan. Dat blijkt uit een enquête van zelfstandigenorganisatie NSZ. Dat betekent niet per se dat klanten minder keuze zullen hebben, “maar ze zullen wel sneller moeten zijn”. [naar artikel]
Wegen en Verkeer en het KMI lanceren een nieuwe samenwerking met 70 ‘wegdekmetingen’. Zo weet Wegen en Verkeer voortaan beter waar er moet worden gestrooid. [naar artikel]
Minder verkeer, en een stilte die steeds oorverdovender wordt. Heeft de coronacrisis positieve effecten op ons welzijn? En vallen die effecten te meten? Hier volgt een poging. [naar artikel]
In tien jaar tijd is er veel veranderd voor transgenders, in ons land, vooral ten goede. Zo outen jongeren zich een pak vroeger. Maar dat betekent niet dat het worstelen minder wordt. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.