Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Nieuwsblad

Veel minder verkeer, maar dat betekent niet dat we ons beter gedroegen op de weg

07/05/2021 - 03:17
"Door de coronamaatregelen hebben we vorig jaar veel minder kilometers afgelegd met de wagen. Des te opvallender dat er iets meer snelheidsovertredingen zijn gemeten dan in het jaar daarvoor. Ook kwamen 484 mensen om in het verkeer. Omdat we nonchalanter reden. En vaak ook harder dan normaal, net omdat er zo weinig verkeer op de baan was."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Nog nooit zoveel file op Vlaamse snelwegen, hoewel er minder verkeer is: hoe komt dat? (27/10/2022 - Het Laatste Nieuws)

Nog nooit stonden er op werkdagen in september zulke zware files op Vlaamse autostrades als in de voorbije septembermaand. En voor oktober ziet het er niet veel beter uit. Straf, want het is zeven jaar geleden dat er nog zo weinig verkeer rondreed. Hoe kan dat toch? En op welke dagen zijn de ochtend- en avondspits het ergst? Het Vlaams Verkeerscentrum geeft uitleg. [naar artikel]


2. Overal minder doden in verkeer door lockdown, behalve in Oost-Vlaanderen (28/08/2020 - De Morgen)

Door de lockdown vielen er in de eerste zes maanden van dit jaar minder doden en gewonden in het verkeer dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit de verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute. De ernst van de ongevallen is wel toegenomen. Hoewel er veel minder verkeer was, hebben sommige bestuurders toch beduidend grotere risico’s genomen, zegt Vias. [naar artikel]


3. 'Rijkeluiskinderen zijn niet minder crimineel, maar blijven wel vaker buiten schot' (04/04/2019 - De Morgen)

Verwende rijkeluiskinderen die zich gedroegen als 'schoptuig'. Zo werden de acht jongeren beschreven die in Eindhoven een man toetakelden. De zaak krijgt veel aandacht omdat kinderen van welgestelde mensen niet vaak op deze manier in de media komen. 'Hun ouders slagen er makkelijker in om vervolging te vermijden.' [naar artikel]


4. Nog iets minder verkeer op Vlaamse snelwegen dan voor corona, maar filedruk is terug (02/06/2023 - Het Belang van Limburg)

Hoewel het verkeer fors aangroeide in 2022, reed er vorig jaar nog altijd 4 procent minder verkeer op de Vlaamse snelwegen dan voor de coronacrisis. Tegelijk is de filedruk, vooral sinds september, weer helemaal terug, al hangt veel af van het tijdstip en de regio. Dat blijkt vrijdag uit het jaarverslag 2022 van het Vlaams Verkeerscentrum. [naar artikel]


5. Coronaproof op zomerkamp, dat ziet er zo uit: kampbubbels, minder fysieke spelletjes en veel hygiënemaatregelen  (02/07/2020 - VRT NWS)

Het is juli en dat betekent dat de zomerkampen van start gaan, maar door corona verlopen die niet zoals anders. Coronaproof op kamp gaan betekent: bubbels van 50 mensen én veel maatregelen om de kans op besmettingen zo klein mogelijk te houden. [naar artikel]


6. Veel minder verkeer op de snelwegen: waarom staan we toch in de file? (14/05/2021 - Het Laatste Nieuws)

Er is nog steeds 20% minder verkeer op onze snelwegen dan voor corona, en tóch neemt het aantal files langzaam maar zeker toe. Woensdag, de dag voor Hemelvaart, kregen we zelfs af te rekenen met de zwaarste avondspits sinds september. Wat is er eigenlijk aan de hand? [naar artikel]


7. Minder verkeer leidt tot veel lagere niveaus van stikstofdioxide (29/12/2020 - VRT NWS)

Dit jaar zijn er in België veel lagere concentraties aan stikstofdioxide in de lucht waargenomen, wat wijst op minder luchtvervuiling door het verkeer. Ook het fijnstof nam verder af, terwijl er wel meer ozondagen waren, dagen met een te hoge concentratie aan ozon. Dat blijkt uit een voorlopige analyse van de luchtkwaliteit in 2020 door de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu (Ircel). [naar artikel]


8. Minder ongevallen tijdens lockdown, maar wel twee keer zo dodelijk (16/05/2020 - Het Belang van Limburg)

Door de lockdown zijn er minder ongevallen, minder gewonden en minder doden in het verkeer. Maar de ongevallen die gebeuren, zijn wel twee keer dodelijker. Oorzaak: te snel rijden omdat er minder verkeer is. [naar artikel]


9. Zelfs 1 sigaret is veel schadelijker dan je denkt (26/01/2018 - Het Belang van Limburg)

Minder roken betekent daarom niet minder kans op hart- en vaatziekten. Uit een grootschalige Britse studie blijkt dat zelfs mensen die maar één sigaret per dag roken alsnog veel kans hebben op een hartziekte of een beroerte. [naar artikel]


10. Omikron is minder ernstig dan gevreesd, maar dat betekent niet dat we uit de gevarenzone zijn (26/12/2021 - De Morgen)

Dat de omikronvariant minder ziekmakend is dan zijn delta-voorganger lijkt ondertussen vast te staan. Maar dat betekent niet dat we uit de gevarenzone zijn. ‘Al lijkt een besmettingsexplosie zoals we die in het Verenigd Koninkrijk zagen er bij ons niet aan te komen.’ [naar artikel]


11. “Ik betaalde 2.500 euro voor mijn fiets, maar heb er maar 3 keer mee gereden.” Linde Merckpoel laat in haar portemonnee kijken (09/02/2024 - Het Laatste Nieuws)

Radiopresentatrice en vlogger Linde Merckpoel (39), die op Studio Brussel ‘Los Het Op’ presenteert, is niet veel bezig met haar financiën. Dat noemt ze zelf een goede zaak, want het betekent dat ze er niet te veel op moét letten. Al zou ze beter iets minder impulsief zijn, geeft ze toe. “Tijdens de pandemie dacht ik dat ik de nieuwe Lotte Kopecky zou worden en kocht ik een koersfiets die 2.500 euro kostte.” [naar artikel]


12. Elke Vlaming krijgt te veel PFAS binnen, maar acute maatregelen komen er niet: “Er sterven ook twee mensen per dag in het verkeer, maar we schaffen het verkeer niet af” (10/09/2021 - Het Nieuwsblad)

Bijna iedereen in Vlaanderen krijgt te veel PFAS binnen om gezond te zijn. Dat staat in het nieuwe rapport van de Vlaamse opdrachthouder rond de PFAS-problematiek. Hij pleit ervoor om de productie en consumptie ervan af te bouwen en wijst de overheid op de nood aan een saneringsaanpak. Maar tegelijk waarschuwt hij voor tunnelvisie – “er sterven elke dag twee mensen in het verkeer, maar we schaffen niet het hele verkeer af.” [naar artikel]


13. Politie blijft flitsen: "Het blijft nodig, zeker als er minder volk op de baan is" (03/04/2020 - VRT NWS)

Sinds de coronacrisis is er veel minder verkeer op de baan, maar dat wil niet zeggen dat wie onderweg is, sneller mag rijden. Zo wordt er bijvoorbeeld in Antwerpen nog altijd geflitst op de weg. [naar artikel]


14. Haal water uit shampoos en crèmes en maak het milieu een beetje beter (17/09/2018 - VRT NWS)

De Nederlandse onderzoekster Mirjam de Bruijn wil het water uit producten halen om het milieu te sparen. "Dat betekent als je vijf vrachtwagens vult met shampoo, dat er vier gevuld zijn met water. Al dat water wordt in die vrachtwagens rondgereden. En die stoten allemaal slechte gassen uit. Daarnaast moet al dat water ook verpakt worden, wat ook heel slecht is voor het milieu. Terwijl als je veel minder water in je product doet, dan hoef je veel minder te verpakken. En dat scheelt heel veel", aldus De Bruijn. [naar artikel]


15. Fiscus gaat minder afhouden van je loon (waardoor je minder zal terugtrekken van de belastingen) (21/12/2021 - Het Nieuwsblad)

De fiscus zal niet langer systematisch te veel belastingen van het loon inhouden, zo meldt minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) dinsdag in Het laatste nieuws. Dat betekent dat je maandelijks meer netto zal overhouden, maar dat je ook minder zal terugtrekken van de belastingen. [naar artikel]


16. Wat het aantal Facebookvrienden over je persoonlijkheid verklapt (22/11/2017 - Het Laatste Nieuws)

Als je niet veel vrienden op social media hebt, dan betekent dat niet dat je zielig bent. Maar het is wel een teken dat je je minder zorgen maakt... [naar artikel]


17. Linde Merckpoel ‘investeert’ graag in vakanties. Maar wel op een slimme manier: “Dit is het geheim van goedkoop vliegen met kinderen” (09/02/2024 - Het Laatste Nieuws)

Radiopresentatrice en vlogger Linde Merckpoel (39), die op Studio Brussel ‘Los Het Op’ presenteert, is niet veel bezig met haar financiën. Dat noemt ze zelf een goede zaak, want het betekent dat ze er niet te veel op moét letten. Al zou ze beter iets minder impulsief zijn, geeft ze toe. “Tijdens de pandemie dacht ik dat ik de nieuwe Lotte Kopecky zou worden en kocht ik een koersfiets die 2.500 euro kostte.” [naar artikel]


18. Veilig in het verkeer: dankzij virtual reality zullen kinderen gevaarlijke situaties beter kunnen inschatten (09/05/2018 - De Morgen)

Theorie en praktijk, een wereld van verschil. Ook in het verkeer. Maar hoe leer je jonge fietsers efficiënt de praktijk zonder ze in gevaar te brengen? Aan de Universiteit Gent zien ze veel potentieel in verkeerssimulaties in virtual reality. [naar artikel]


19. “Wie kleren van nieuwe collectie wil, zal sneller moeten zijn”: winkeliers kochten veel minder aan door minder inkomsten (31/08/2020 - Het Nieuwsblad)

De soldenperiode loopt vandaag officieel af, maar kledingwinkels blijven achter met een grote stock én een gebrek aan inkomsten. Als gevolg daarvan kocht driekwart van de handelaars minstens 20 procent minder nieuwe collectie aan. Dat blijkt uit een enquête van zelfstandigenorganisatie NSZ. Dat betekent niet per se dat klanten minder keuze zullen hebben, “maar ze zullen wel sneller moeten zijn”. [naar artikel]


20. Wegen en Verkeer weet voortaan beter waar het gaat sneeuwen (en strooizout nodig is) (05/11/2019 - De Standaard)

Wegen en Verkeer en het KMI lanceren een nieuwe samenwerking met 70 ‘wegdekmetingen’. Zo weet Wegen en Verkeer voortaan beter waar er moet worden gestrooid. [naar artikel]


21. Minder verkeer, minder lawaai: de positieve effecten van de lockdown (25/03/2020 - Knack)

Minder verkeer, en een stilte die steeds oorverdovender wordt. Heeft de coronacrisis positieve effecten op ons welzijn? En vallen die effecten te meten? Hier volgt een poging. [naar artikel]


22. Transgenders komen veel vroeger uit de kast (maar worstelen even hard) (04/12/2018 - De Standaard)

In tien jaar tijd is er veel veranderd voor transgenders, in ons land, vooral ten goede. Zo outen jongeren zich een pak vroeger. Maar dat betekent niet dat het worstelen minder wordt. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!