PS-voorzitter Paul Magnette pleit voor een stapsgewijze overgang naar gratis openbaar vervoer in ons land. In een eerste stap wil hij de trein gratis maken voor jongeren en senioren. “Als het in Brussel kan, zie ik geen enkele reden waarom het niet in België zou kunnen”, verklaarde Magnette dinsdag tijdens het openingscollege van de vakgroep Politicologie aan de UGent. [naar artikel]
PS-voorzitter Paul Magnette pleit voor een stapsgewijze overgang naar gratis openbaar vervoer in ons land. In een eerste stap wil hij de trein gratis maken voor jongeren en senioren. “Als het in Brussel kan, zie ik geen enkele reden waarom het niet in België zou kunnen”, verklaarde Magnette dinsdag tijdens het openingscollege van de vakgroep Politicologie aan de UGent. [naar artikel]
PS-voorzitter Paul Magnette pleit voor een stapsgewijze overgang naar gratis openbaar vervoer in ons land. In een eerste stap wil hij de trein gratis maken voor jongeren en senioren. "Als het in Brussel kan, zie ik geen enkele reden waarom het niet in België zou kunnen", verklaarde Magnette dinsdag tijdens het openingscollege van de vakgroep Politicologie aan de UGent. [naar artikel]
PS-voorzitter Paul Magnette pleit er zaterdag in Le Soir voor om het openbaar vervoer “volledig gratis” te maken. Dat geldt dus ook voor de NMBS. Volgens Magnette is er in de klimaatcrisis een “elektroshock” nodig. Dat gaat samen met grootschalige investeringen en gratis openbaar vervoer. [naar artikel]
PS-voorzitter Paul Magnette pleit ervoor openbaar vervoer volledig gratis te maken, de trein incluis. Maar nog los van het financiële plaatje, is dit wel de beste manier om meer mensen uit de auto te krijgen? [naar artikel]
PS-voorzitter Paul Magnette pleit er zaterdag in Le Soir voor om het openbaar vervoer "volledig gratis" te maken. Dat geldt dus ook voor de NMBS. Volgens Magnette is er in de klimaatcrisis een "elektroshock" nodig. Dat gaat samen met grootschalige investeringen en gratis openbaar vervoer. [naar artikel]
PS-voorzitter Paul Magnette pleit ervoor om het openbaar vervoer "volledig gratis" te maken. Volgens Magnette is er in de klimaatcrisis een "elektroshock" nodig. Dat gaat samen met grootschalige investeringen en gratis openbaar vervoer. Zijn liberale coalitiepartners in de federale regering branden het idee meteen af. [naar artikel]
Een nieuwe analyse van Greenpeace Midden- en Oost-Europa rangschikt de betaalbaarheid en toegankelijkheid van het openbaar vervoer in 30 Europese landen en hun hoofdsteden. De analyse bewijst dat openbaar vervoer op veel plaatsen te duur is. Bulgarije, Kroatië, Griekenland en Noorwegen scoorden het slechtst in de nationale ranglijst. België zit in de middenmoot. Greenpeace roept overheden op om betaalbare ‘klimaattickets’ voor openbaar vervoer in te voeren, zoals Duitsland en Hongarije eerder deze week. The post Europese rangschikking openbaar vervoer: België scoort middelmatig appeared first on DeWereldMorgen.be. [naar artikel]
De Franstalige Parti Socialiste pleit voor het gratis maken van het openbaar vervoer in België. De partij kijkt daarvoor naar het buitenland, waar in een honderdtal grotere steden en regio's verdeeld over de hele wereld inwoners al gratis de bus, tram en trein mogen nemen. Maar heeft dat succes? We zetten de bekendste voorbeelden op een rij. [naar artikel]
Een nieuwe dag, een nieuw duur idee van de PS, zo leek het wel de afgelopen week. Na de vraag van PS-staatssecretaris Thomas Dermine voor 600 miljoen federaal geld voor de heropbouw van Wallonië en het voorstel van vicepremier van Werk Pierre-Yves Dermagne (PS) om mensen die zelf ontslag nemen ook een uitkering te geven, pleitte voorzitter Paul Magnette er dit weekend voor om het openbaar vervoer volledig gratis te maken. Kostprijs: 700 miljoen. Maar de liberalen lachten zijn voorstel meteen weg. [naar artikel]
De Franstalige Parti Socialiste pleit voor het gratis maken van het openbaar vervoer in België. De partij kijkt daarvoor naar het buitenland, waar in een honderdtal grotere steden en regio's verdeeld over de hele wereld inwoners al gratis de bus, tram en trein mogen nemen. Maar heeft dat succes? We zetten de bekendste voorbeelden op een rij. [naar artikel]
Luxemburg maakt al het openbaar vervoer gratis, Estland is ook al een eind op weg. Maar dé manier om mensen uit de auto te krijgen is zo’n... [naar artikel]
Mobiliteitsdeskundige Kris Peeters reed mee met het gratis openbaar vervoer in Groothertogdom Luxemburg en zag dat het goed was. Gratis alleen helpt niet, maar gratis én een degelijk, regelmatig en stipt openbaar vervoer wél. Het is geen financiële kwestie, maar gewoon politieke wil. Een idee dat promotie verdient. The post Ik ben openbaar-vervoergebruiker en daar ben ik fier op appeared first on DeWereldMorgen.be. [naar artikel]
België scoort slecht als het gaat om betaalbaar openbaar vervoer. Dat blijkt uit een analyse van Greenpeace. Door de hoge kostprijs en een klein aanbod aan kortingen, eindigt ons land als 12e in de Europese ranglijst. [naar artikel]
Hoewel er bij het aankopen van tickets voor de Olympische en Paralympische Spelen vermeld werd dat openbaar vervoer gratis zou zijn, kan de Franse hoofdstad deze belofte niet nakomen. Door budgettaire redenen zal het openbaar vervoer tijdens de wedstrijden niet gratis zijn voor tickethouders. Integendeel, de prijs zal voor sommige toeschouwers zelfs verdubbelen. [naar artikel]
Onder de vlag “ecosocialisme” houdt PS-voorzitter Paul Magnette een klein congres. Met een voorstel om reizen met de trein gratis te maken, dat onmiddellijk de liberalen de gordijnen in jaagt. Vooruit-voorzitter Conner Rousseau pleitte eerder al voor een “klimaatministerraad”, die orde op zaken moet stellen voor het federale beleid. De socialisten trekken dus voluit de groene kaart. “Maar het beleid moet sociaal zijn of niet zijn.” [naar artikel]
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft sinds maandag een nieuw noodplan voor verontreinigingspieken. Bij zware luchtvervuiling maakt de hoofdstad het openbaar vervoer gratis. Indien de hoogste alarmdrempel wordt overschreden, dan mogen enkel nog auto’s met minstens drie personen aan boord de hoofdstad nog in, meldt Leefmilieu Brussel. [naar artikel]
Op het Open VLD-congres over de liberale klimaatplannen is de invoering van gratis openbaar vervoer voor scholieren en studenten niet goedgekeurd. ‘Het woord gratis is te ideologisch, te beladen’, zei Willem-Frederik Schiltz, een van de congresleiders. Het werd uiteindelijk ‘goedkoper’. [naar artikel]
De Duitse regering denkt er ernstig over na om openbaar vervoer voor pendelaars - al dan niet tijdelijk - gratis te maken in bepaalde steden om er... [naar artikel]
Dit is het derde van vier artikelen over zin en onzin van gratis openbaar vervoer. In het eerste deel gaan we in op de situatie in het Groothertogdom Luxemburg waar het openbaar vervoer in het voorjaar van 2020 gratis werd. In het tweede deel komt de situatie in ons land aan bod en in het derde deel is het woord aan onderzoekers. In het vierde en laatste deel wordt een en ander samengevat en voeg ik er mijn bedenkingen aan toe. The post Zin en onzin van gratis openbaar vervoer (3): Onderzoekers oneens over het nut ervan appeared first on DeWereldMorgen.be. [naar artikel]
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft een nieuw noodplan voor verontreinigingspieken. Bij zware luchtvervuiling maakt de hoofdstad het openbaar vervoer gratis. Wordt de hoogste alarmdrempel overschreden, dan mogen enkel nog auto's met minstens drie personen aan boord de stad in, meldt Leefmilieu Brussel. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.