Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Gazet van Antwerpen

Slachtoffers phishing dagvaarden Argenta: “600.000 euro verlies, maar bank neemt ons niet ernstig”

25/11/2021 - 20:24
"“Let op voor phishing”, staat momenteel in het groot op de website van Argenta. Maar het is te weinig en te laat voor een groep slachtoffers van internetfraude die donderdagmiddag actie voerde en een dagvaarding overhandigde aan het hoofdkantoor van Argenta in Antwerpen. “Ik verloor 25.000 euro. Argenta heeft te traag gereageerd”, zegt Hedwig Vandewalle uit Brasschaat."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Slachtoffers van phishing dagvaarden Argenta: "Is die bank wel in staat haar klanten te beschermen?" (26/11/2021 - Het Laatste Nieuws)

Een dertigtal klanten van Argenta, dat slachtoffer werd van phishing, dagvaardt de bank. Met een groepsvordering willen ze bekomen dat Argenta hen het volledige verlies terugbetaalt. In totaal verdween ruim 600.000 euro in de zakken van de oplichters. [naar artikel]


2. Phishing-slachtoffers eisen 600.000 euro van Argenta (25/11/2021 - Express)

Lees dit artikel: Phishing-slachtoffers eisen 600.000 euro van Argenta De Antwerpse bank Argenta heeft donderdag een dagvaarding ontvangen van een dertigtal klanten. Zij zijn het slachtoffer geworden van phishing en eisen dat de bank de geleden schade vergoedt. In totaal gaat het om zo’n 600.000 euro. In mei lieten een dertigtal klanten van Argenta al weten dat ze overwogen om een rechtszaak aan te […] Lees dit artikel: Phishing-slachtoffers eisen 600.000 euro van Argenta [naar artikel]


3. Dertig slachtoffers phishing dagen Argenta voor de rechter: “Grove nalatigheid” (25/11/2021 - Het Belang van Limburg)

Een dertigtal slachtoffers van phishing heeft donderdag klacht ingediend tegen Argenta. Samen verloren ze meer dan 600.000 euro aan oplichting via de bank. Argenta wil alvast met hen in overleg gaan. [naar artikel]


4. Gedupeerden van phishing voeren actie aan hoofdkantoor van Argenta: “De bank neemt zijn klanten niet ernstig” (25/11/2021 - Gazet van Antwerpen)

Aan het hoofdkantoor van Argenta aan de Belgiëlei in Antwerpen heeft een groepje slachtoffers van phishing donderdagmiddag actie gevoerd omdat ze vinden dat de bank hun probleem niet naar behoren behandeld heeft. Een deurwaarder overhandigde tegelijkertijd een dagvaarding. Het gaat volgens de initiatiefnemers om de eerste groepsvordering ten aanzien van een Belgische bank. [naar artikel]


5. Gedupeerden van phishing starten groepsvordering tegen Argenta (25/11/2021 - Het Laatste Nieuws)

Aan het hoofdkantoor van Argenta in Antwerpen heeft een groepje slachtoffers van phishing donderdagmiddag actie gevoerd omdat ze vinden dat de bank hun probleem niet naar behoren behandeld heeft. Een deurwaarder overhandigde tegelijkertijd een dagvaarding. Het gaat volgens de initiatiefnemers om de eerste groepsvordering ten aanzien van een Belgische bank. [naar artikel]


6. Phishingslachtoffers dagvaarden Argenta (25/11/2021 - Knack)

Zo'n dertig phishingslachtoffers die in totaal meer dan 600.000 euro verloren, starten een gezamenlijke vordering tegen de bank Argenta. Zij vinden dat de bank mee verantwoordelijk is en willen vergoed worden. [naar artikel]


7. Phishing-slachtoffers bundelen krachten tegen Argenta (25/11/2021 - De Tijd)

13:24 Een nieuwe collectieve actie van Argenta-klanten die het slachtoffer werden van phishing, wakkert de discussie over de houding van de Belgische banken bij internetfraude verder aan. [naar artikel]


8. Banken moeten 24/7 bereikbaar zijn voor slachtoffers van phishing, maar daarvan is niet elke medewerker op de hoogte (01/03/2023 - VRT NWS)

Alle banken moeten sinds begin dit jaar altijd bereikbaar zijn voor slachtoffers van phishing. Toch krijgt luisteraar Ivo uit Overijse van zijn bank Argenta te horen dat dat niet klopt. Ook Brigitte uit Waregem vindt bij ING geen nummer waar ze op elk moment van de dag terecht kan. Wat is er aan de hand? ""De inspecteur" heeft je misleid.” Wat? [naar artikel]


9. Dertig slachtoffers van phishing plannen rechtszaak tegen Argenta (10/05/2021 - Het Belang van Limburg)

Het aantal klachten over phishing blijft toenemen. Dertig gedupeerde klanten overwegen een rechtszaak tegen Argenta. Justitie werkt aan een centraal meldpunt om oplichters de pas af te snijden. [naar artikel]


10. Politie Carma waarschuwt voor phishing: 3 slachtoffers verliezen elk 50.000 euro (17/12/2020 - Het Belang van Limburg)

Politie Carma waarschuwt voor phishing na drie recente meldingen van zware internetfraude bij inwoners uit Genk en As. De drie oudere slachtoffers verloren elk 50.000 euro na een berichtje dat van Argenta leek te komen. [naar artikel]


11. Kunstschilder verloor bijna 22.000 euro door phishing: waarom Argenta deze keer wel terugbetaalt (20/10/2022 - Het Belang van Limburg)

Oplichters haalden bijna 22.000 euro van de rekening van kunstschilder Tejo uit Koersel. Omdat die gepast en snel reageerde, betaalde zijn bank Argenta uiteindelijk het volledige bedrag terug. [naar artikel]


12. “Ik voel me zo machteloos”: Mark werd voor 11.000 euro opgelicht door phishing, maar bank wil hem niet helpen (13/12/2022 - Het Nieuwsblad)

Sinds de jaren tachtig al werkt Mark met computers. Toch trapte hij in de val van phishing. Hij kon er niets aan doen, vindt bankenfederatie Febelfin. Zijn eigen schuld, meent Marks bank. “Banken vinden dat veel te snel, en zijn zelf vaak in fout”, aldus een gefrustreerde ombudsman. [naar artikel]


13. Banken moéten slachtoffers van phishing terugbetalen (14/06/2021 - Express)

Lees dit artikel: Banken moéten slachtoffers van phishing terugbetalen KBC is in twee rechtszaken veroordeeld tot het terugbetalen van in totaal ruim 32.000 euro aan klanten die slachtoffer geworden zijn van online oplichters. Daarmee is een belangrijk juridisch precedent gecreëerd: iedereen die geld verliest aan ‘phishers’, kan proberen dat te verhalen op zijn bank. Dat staat in een wet van 2018, maar banken proberen […] Lees dit artikel: Banken moéten slachtoffers van phishing terugbetalen [naar artikel]


14. Parket Antwerpen: "Tientallen slachtoffers van "phishing", maar ook "whaling" in opmars" (15/03/2021 - VRT NWS)

Sinds afgelopen zomer heeft het parket van Antwerpen al 70 gevallen van "phishing" ontdekt, vooral bij rekeninghouders van spaarbank Argenta. De slachtoffers zijn gemiddeld zo'n 21.000 euro kwijt, in totaal gaat het om een bedrag van 1,33 miljoen euro. "Wissel nooit persoonlijke bankgegevens uit per mail of telefoon", waarschuwt het parket. Ook "whaling", een andere vorm van oplichting waarbij mensen een bericht krijgen waarin hun eigen kinderen zogezegd om geld vragen, is in opmars. [naar artikel]


15. Mark werd voor 11.000 euro opgelicht door phishing maar bank wil hem niet helpen (13/12/2022 - Het Belang van Limburg)

Sinds de jaren ‘80 al werkt Mark met computers. Toch trapte hij in de val van phishing. Hij kon er niets aan doen, vindt bankenfederatie Febelfin. Zijn eigen schuld, meent Marks bank. “Banken vinden dat veel te snel, en zijn zelf vaak in fout”, aldus een gefrustreerde ombudsman. [naar artikel]


16. Argenta boekt minder winst na “turbulent jaar” (30/03/2023 - Het Belang van Limburg)

Bank-verzekeraar Argenta heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van 238 miljoen euro, 11 procent minder dan in 2021. Maar CEO Peter Devlies toonde zich tijdens een persconferentie tevreden: “We hebben ons groeiverhaal voortgezet.” [naar artikel]


17. Fraudeurs profiteren van problemen bij Argenta (04/04/2018 - Metro)

Fraudeurs trachten munt te slaan uit de problemen met internetbankieren bij Argenta. Verschillende klanten van de bank hebben melding gemaakt van phishingmails. “We zijn op de hoogte. Onze departement Securitymonitoring volgt de zaak de hele tijd op en laat de phishingsites platleggen”, zegt een woordvoerster van de bank. Argenta is er in de voormiddag dan […] Het bericht Fraudeurs profiteren van problemen bij Argenta verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


18. Rekeningen Argenta niet meer allemaal gratis (14/08/2020 - Het Nieuwsblad)

De bank Argenta profileerde zich in het verleden resoluut als een “gratis” bank, maar in de toekomst zullen een aantal producten nu toch betalend worden. Dat schrijft De Tijd en wordt bevestigd bij Argenta. Die wil wel nog steeds “de beste prijs in de markt brengen”, klinkt het. [naar artikel]


19. 5,7 miljard euro verlies voor Deutsche Bank (30/01/2020 - Express)

Deutsche Bank heeft het afgelopen jaar een groter verlies geleden dan was verwacht. Onder de streep stond in 2019 een verlies van ongeveer 5,7 miljard euro. Dat heeft de bank donderdag in Frankfurt bekendgemaakt. Waar het verlies in 2018 nog 52 miljoen euro was, is dat nu stevig opgelopen door de grote reorganisatie bij de […] The post 5,7 miljard euro verlies voor Deutsche Bank appeared first on Business AM. [naar artikel]


20. 67.000 Belgen werden vorig jaar slachtoffer van phishing: moet je bank je hiertegen beschermen? (16/11/2021 - Het Laatste Nieuws)

Criminelen zetten hun pogingen om wachtwoorden, bank- en identiteitsgegevens los te peuteren onverminderd verder. In 2020 vonden in ons land ongeveer 67.000 frauduleuze transacties via phishing plaats, goed voor een nettobedrag van 34 miljoen euro. Op welke manier moet je bank je beschermen tegen phishing? En is het de moeite om je extra te beschermen via een verzekering? Spaargids.be legt uit. [naar artikel]


21. Alweer raakt ouder koppel op geheimzinnige wijze duizenden euro’s kwijt via bank: “We zijn nochtans niet dom” (22/08/2022 - Het Belang van Limburg)

Elke week opnieuw contacteren lezers onze redactie omdat ze geld kwijtgeraakt zijn via hun bank. Zo ook Louis en Jacqueline, twee zeventigers uit Genk. Zij zijn 2.800 euro kwijt. Het ging zomaar van hun rekening bij bpost bank. “We zijn nochtans niet dom. We lezen genoeg over phishing in de krant.” [naar artikel]


22. Curatoren Optima dagvaarden Nationale Bank (26/01/2018 - De Tijd)

20:00 De curatoren van de failliete Gentse bank Optima lanceren een juridisch offensief. Ze dagvaarden niet alleen de vroegere top van de bank en van Optima Group maar, opvallend, ook de Nationale Bank en c... [naar artikel]


23. Jeroen doorziet poging tot phishing en blokkeert rekening, maar bank betaalt oplichter toch: “Niet tegen te houden” (24/10/2023 - Het Belang van Limburg)

Het leek er even op dat Jeroen Bosmans uit Beringen 1.000 euro kwijt was door phishing, maar hij had de poging tot oplichting snel in de gaten en liet zijn rekening blokkeren. Toch ging het geld een paar dagen later van de rekening. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!