De federale Ombudsdienst voor Energie sleept zes energieleveranciers voor de rechtbank. Hij wil dat ze stoppen met het aanrekenen van een jaarlijkse forfaitaire vergoeding indien ze van energieleverancier veranderen. De ombudsman start een collectieve rechtsvordering, zo maakte hij woensdag bekend in De Inspecteur op Radio 2. bron: Belga Het bericht Ombudsman Energie sleept zes energieleveranciers voor rechtbank verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
15:09 De federale ombudsdienst voor Energie sleept zes energieleveranciers voor de rechtbank, omdat ze jaarlijkse forfaitaire vergoedingen doorrekenen als klanten van energieleverancier veranderen. [naar artikel]
De federale Ombudsdienst voor Energie sleept zes energieleveranciers voor de rechtbank. Hij wil dat ze stoppen met het aanrekenen van een jaarlijkse forfaitaire vergoeding indien klanten van energieleverancier veranderen. De ombudsman start een collectieve rechtsvordering, zo maakte hij woensdag bekend in De Inspecteur op Radio 2. [naar artikel]
De ombudsman Energie, Eric Houtman, gaat de economische inspectie inschakelen om onderzoek te doen naar enkele energieleveranciers en de “oneerlijke praktijken” die zij volgens hem hanteren. Dat heeft hij vrijdagochtend gezegd in De inspecteur op Radio 2. [naar artikel]
De ombudsman voor energie krijgt elke dag vier tot vijf klachten over fouten in afrekeningen bij een verhuis. Hij verwijst onder meer naar een informaticasysteem, dat alle energieleveranciers sinds anderhalf jaar gebruiken en dat nog steeds gebreken vertoont. Maar ook de hoge werklast bij energieleveranciers speelt een rol. [naar artikel]
Energieleveranciers komen hun plichten en beloftes tegenover de consument geregeld niet na. Dat concludeert de federale ombudsman voor energie na één jaar werking. [naar artikel]
Op minder dan een week tijd zijn er bij de federale ombudsman voor Energie al zo'n 200 klachten binnengekomen over de energieleveranciers Mega en de Vlaamse Energieleverancier. Ondanks vast contract zien hun klanten dat hun voorschotfactuur toch wordt verhoogd. Ombudsman Eric Houtman heeft daar zijn bedenkingen bij. [naar artikel]
Door de stijgende energieprijzen heeft de ombudsman Energie het aantal klachten over energieleveranciers fors zien toenemen. Meer dan eens komen er klachten binnen over een leverancier die zich schuldig maakt aan wanpraktijken. De stijgende energieprijzen hadden vorig jaar al een impact op het aantal klachten dat de Ombudsman Energie ontvangt. De ombudsdienst heeft vorig jaar […] [naar artikel]
De Ombudsman voor Energie Eric Houtman wil dat de Economische Inspectie een onderzoek start naar de verkooppraktijken van een aantal energieleveranciers. Dat heeft hij gezegd bij "De Inspecteur" op Radio 2. "Sommige verhalen zijn erg stuitend." [naar artikel]
Tientallen gezinnen moeten een torenhoge jaarfactuur van bijna 10.000 euro betalen voor 2022, doordat energieleveranciers vaak onduidelijk en onvolledig zijn in hun contracthernieuwing. Dat meldt de Ombudsman voor Energie aan Radio2. Dit is vooral het geval bij Luminus, de energieleverancier die als laatste nog vaste contracten aanbood tot oktober 2022. [naar artikel]
Afgelopen weekend kwamen er bij de ombudsman Energie maar liefst 500 klachten binnen. Een overrompeling, noemt de ombudsman het zelf, die ze bij de overheid nauwelijks nog de baas kunnen. Die klachten gaan lang niet alleen over hoge voorschotfacturen. Er lijkt wel meer aan de hand in de energiesector. “Sommige leveranciers laten klanten bewust wat sudderen." [naar artikel]
Ondanks een nieuwe wet die het verbiedt, blijven sommige energieleveranciers hun klanten erg hoge voorschotten opdringen. Dat zegt onder meer de ombudsman Energie. Komt bij dat de nieuwe wet geen strafbepaling bevat voor energiebedrijven die niet luisteren. [naar artikel]
De Ombudsdienst voor Energie van de federale overheid ontving vorig jaar een recordaantal klachten. Opvallend daarbij zijn de vele klachten rond... [naar artikel]
Ondanks een nieuwe wet die het verbiedt, blijven sommige energieleveranciers hun klanten erg hoge voorschotten opdringen. Dat zegt onder meer de ombudsman Energie. Komt bij dat de nieuwe wet geen strafbepaling bevat voor energiebedrijven die niet luisteren. [naar artikel]
Er heerst een perfecte storm in de energiesector. En die zal mogelijk honderdduizenden gezinnen in energiearmoede storten. Dat zegt federaal ombudsman voor energie Eric Houtman. Meer dan wie ook ziet hij hoe klanten het moeilijk krijgen om hun factuur nog te betalen. En de leveranciers? “Sommigen rijden er echt de kantjes af.” [naar artikel]
Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) dreigt met boetes en dwangsommen voor de energieleveranciers die inbreuken blijven plegen tegen de informatieplicht. Ook met de onbereikbaarheid van de bedrijven voor vragen van klanten en het dralen met de eindfactuur heeft ze het helemaal gehad. De leveranciers tegen wie al onderzoeken lopen, krijgen nog een week de tijd. [naar artikel]
20:17 De federale ombudsman voor energie pleit ervoor het vangnetmechanisme weer in te voeren om consumenten te beschermen nu de energieprijzen op een hoog niveau zitten. [naar artikel]
In de eerste acht maanden van dit jaar ontving de federale ombudsman voor energie ruim 18.000 klachten. Dat zijn er nu al dubbel zoveel als over heel vorig jaar. “Wij kunnen de toestroom niet meer aan”, zegt ombudsman Eric Houtman. [naar artikel]
Een half miljoen mensen zal vanaf 1 juli geen recht meer hebben op het sociaal tarief. Het wegvallen van die steunmaatregel zorgt ervoor dat de elektriciteit- en aardgasfactuur voor die klanten vanaf deze zomer flink weer omhoog zal gaan. “Begin nu al met prijzen te vergelijken en durf ook een tegenvoorstel te doen”, waarschuwt ombudsman voor energie Eric Houtman. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.