Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Belang van Limburg

Aantal klachten bij Ombudsman Energie verdubbeld: staatssecretaris dreigt met boetes en dwangsommen

17/10/2022 - 03:11
"Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) dreigt met boetes en dwangsommen voor de energieleveranciers die inbreuken blijven plegen tegen de informatieplicht. Ook met de onbereikbaarheid van de bedrijven voor vragen van klanten en het dralen met de eindfactuur heeft ze het helemaal gehad. De leveranciers tegen wie al onderzoeken lopen, krijgen nog een week de tijd. "

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Aantal klachten bij ombudsman voor energie verdubbeld: “We worden overspoeld” (27/09/2022 - Het Laatste Nieuws)

In de eerste acht maanden van dit jaar ontving de federale ombudsman voor energie ruim 18.000 klachten. Dat zijn er nu al dubbel zoveel als over heel vorig jaar. “Wij kunnen de toestroom niet meer aan”, zegt ombudsman Eric Houtman. [naar artikel]


2. Geen volk om de telefoon op te nemen, maar wél om te verkopen: aantal klachten over energieleveranciers verdubbeld (17/10/2022 - Het Nieuwsblad)

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open VLD) dreigt met boetes en dwangsommen voor de energieleveranciers die inbreuken blijven plegen tegen de informatieplicht. Ook met de onbereikbaarheid van de bedrijven voor vragen van klanten en het dralen met de eindfactuur heeft ze het helemaal gehad. De leveranciers tegen wie al onderzoeken lopen, krijgen nog een week de tijd. [naar artikel]


3. Aantal klachten over mobiel bereik verdubbeld: zo vermijd je storingen (08/01/2024 - Het Laatste Nieuws)

Het aantal klachten over een slechte verbinding met de mobiele telefoon is in 2023 verdubbeld ten opzichte van het jaar voordien. Van de drie grootste providers zorgt Proximus voor de meeste klachten. Van waar komt die plotse stijging? En waaraan zijn al die storingen en onderbrekingen te wijten? Ombudsman Telecom Luc Tuerlinckx geeft tips voor een optimale verbinding. [naar artikel]


4. Ombudsman Energie wil deur-aan-deurverkoop aan banden leggen (03/05/2019 - Het Laatste Nieuws)

De federale ombudsman Energie pleit ervoor om de deur-aan-deurverkoop van energiecontracten af te schaffen, omdat het aantal klachten over de... [naar artikel]


5. Meer en meer energieleveranciers maken zich schuldig aan wanpraktijken (27/01/2022 - Express)

Door de stijgende energieprijzen heeft de ombudsman Energie het aantal klachten over energieleveranciers fors zien toenemen. Meer dan eens komen er klachten binnen over een leverancier die zich schuldig maakt aan wanpraktijken. De stijgende energieprijzen hadden vorig jaar al een impact op het aantal klachten dat de Ombudsman Energie ontvangt. De ombudsdienst heeft vorig jaar […] [naar artikel]


6. Ombudsdienst Energie ziet forse stijging aantal klachten: "Plus 133 procent voor klachten over prijzen en tarieven" (20/01/2022 - VRT NWS)

Het aantal klachten bij de federale Ombudsdienst voor Energie is sterk toegenomen. Vooral sinds de forse stijging van de energieprijzen de laatste maanden klopt de ombudsdienst overuren. "Het aantal klachten is moeilijk bij te houden", zegt ombudsman Eric Houtman bij "De Inspecteur" op Radio 2. [naar artikel]


7. Bijna drie keer zoveel klachten over foutieve EPC-verslagen, ook aantal boetes toegenomen (01/09/2023 - Gazet van Antwerpen)

Het Vlaamse Energie en Klimaatagentschap heeft dit jaar al bijna drie keer zoveel gegronde klachten ontvangen over EPC-verslagen. Het aantal boetes voor energiedeskundigen nam ook toe. Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) belooft extra controles en strengere eisen. [naar artikel]


8. Ook na tien maanden blijft aantal klachten over Telenet bij ombudsman abnormaal hoog: “We kunnen dit onmogelijk relativeren” (24/10/2023 - Gazet van Antwerpen)

Volgens de ombudsman voor telecommunicatie ligt het aantal klachten over Telenet in oktober nu al meer dan dubbel zo hoog als vorig jaar, en de maand is niet eens voorbij. “Die klachten houden nu al tien maanden aan”, zegt ombudsman Luc Tuerlinckx. [naar artikel]


9. Na recordaantal klachten: Ombudsman Energie wil vergelijken energieleveranciers gemakkelijker maken (04/02/2020 - Het Laatste Nieuws)

De Ombudsdienst voor Energie van de federale overheid ontving vorig jaar een recordaantal klachten. Opvallend daarbij zijn de vele klachten rond... [naar artikel]


10. Maandfacturen voor energie steeds populairder, maar leveranciers doen soms moeilijk. Wij doen de test (26/11/2023 - Het Laatste Nieuws)

Het aantal gezinnen dat niet langer voorschotten betaalt, maar maandelijks hun échte energieverbruik afrekent, is sinds begin dit jaar verdubbeld. Hoewel de grote energieleveranciers wettelijk verplicht zijn die optie aan te bieden, doen ze dat niet allemaal met evenveel enthousiasme. Dat blijkt uit klachten bij de ombudsman voor energie. Onze energie-expert Robbe Van Lier deed de test. [naar artikel]


11. Ombudsman ontving nooit eerder zoveel klachten als over energiepremies: “De overheid moet beter doen” (07/02/2024 - Het Belang van Limburg)

Op een goed jaar tijd heeft de federale Ombudsman meer dan 1.700 klachten over energiepremies ontvangen. Dat is het hoogste aantal klachten over eenzelfde thema op zo’n korte tijdspanne. De Ombudsman roept de overheid op lessen te trekken uit de problemen die er waren bij de toekenning van de premies en ervoor te zorgen dat er na februari nog uitbetalingen mogelijk blijven. [naar artikel]


12. Klachtenstroom bij ombudsman energie houdt aan: “30 procent nog steeds gerelateerd aan IT- en communicatieproblemen” (21/11/2023 - Het Laatste Nieuws)

De federale ombudsdienst voor energie beleeft opnieuw drukke tijden. Tijdens de eerste negen maanden van 2023 ontving ze al meer dan 20.000 klachten en meldingen. We lijken daarmee op weg om het absolute recordjaar 2022, met bijna 27.000, te benaderen. De toedracht van de klachten ziet er dit jaar wel enigszins anders uit. Mijnenergie.be vroeg ombudsman Eric Houtman om toelichting. [naar artikel]


13. Ombudsman Energie vraagt prijsvereenvoudiging leveranciers (04/02/2020 - Het Laatste Nieuws)

De Ombudsdienst voor Energie van de federale overheid ontving vorig jaar een recordaantal klachten. Opvallend daarbij zijn de vele klachten rond... [naar artikel]


14. Ombudsman: “Meer klachten over Proximus, soms slepen die tot een jaar aan” (08/12/2017 - VRT NWS)

Volgens de ombudsman van de telecomsector slaagt Proximus er steeds minder in om klachten op een klantvriendelijke manier op te lossen. Ombudsman Luc Tuerlinckx reageert daarmee op de grote hoeveelheid klachten die De Inspecteur van Radio 2 dit najaar heeft binnengekregen. Die klachten gaan onder meer over moeilijkheden bij het opzeggen van contracten. [naar artikel]


15. Ombudsman Energie ontvangt 5 procent meer klachten, vooral aantal dubieuze verkooppraktijken energieleveranciers piekt (03/01/2020 - VRT NWS)

In het voorbije jaar ontving de federale Ombudsdienst voor Energie 7.055 klachten, vijf procent meer dan in 2018 en het hoogste cijfer van de afgelopen vijf jaar. De klachten gingen vooral over verkooppraktijken en over meterproblemen, al jaren de klassiekers onder de energieklachten. [naar artikel]


16. Ombudsman ontving nooit eerder zoveel klachten als over de energiepremies: “Overheid moet lessen trekken” (07/02/2024 - Het Laatste Nieuws)

Op een goed jaar tijd heeft de federale Ombudsman meer dan 1.700 klachten over energiepremies ontvangen. Dat is het hoogste aantal klachten over eenzelfde thema op zo’n korte tijdspanne. De Ombudsman roept de overheid op lessen te trekken uit de problemen die er waren bij de toekenning van de premies en ervoor te zorgen dat er na februari nog uitbetalingen mogelijk blijven. [naar artikel]


17. Dient u in 2018 een klacht in tegen uw energieleverancier? (06/02/2018 - VRT NWS)

De voorbije drie jaar is het aantal klachten over gas- en elektriciteitsleveranciers toegenomen. Dat komt onder andere door de zogenaamde Turteltaks. De ombudsman Energie verwacht dat ook dit jaar veel klachten.  [naar artikel]


18. Recordaantal klachten bij Vlaamse Ombudsman: u klaagt het meest over mobiliteit (07/03/2018 - VRT NWS)

De Vlaamse Ombudsman kreeg in 2017 meer dan 63.571 klachten te verwerken. Dat is al voor het derde jaar op rij een record. Het gros van de klachten gaat over mobiliteit. Maar ook de #MeToo-beweging laat haar sporen na in het rapport van de ombudsman.  [naar artikel]


19. Meer klachten over foutieve EPC-verslagen (01/09/2023 - Het Belang van Limburg)

Het Vlaamse Energie en Klimaatagentschap heeft dit jaar al bijna drie keer zoveel gegronde klachten ontvangen over EPC-verslagen. Het aantal boetes voor energiedeskundigen nam ook toe. Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) belooft extra controles en strengere eisen. [naar artikel]


20. Aantal klachten over autoverzekeringen bij ombudsman met bijna kwart gestegen (24/04/2018 - Knack)

Het aantal klachten over de autoverzekering burgerlijke aansprakelijkheid (BA-autoverzekering) is vorig jaar met 24 procent gestegen tegenover een jaar eerder. Vooral de klachten over de opzeg van verzekeringen zijn sterk gestegen (+32 procent), zo blijkt uit het jaarverslag van de ombudsman verzekeringen. [naar artikel]


21. 500 klachten in één weekend over energiele­ve­ran­ciers. Deze mensen tonen hun rekening (20/01/2022 - Het Laatste Nieuws)

Afgelopen weekend kwamen er bij de ombudsman Energie maar liefst 500 klachten binnen. Een overrompeling, noemt de ombudsman het zelf, die ze bij de overheid nauwelijks nog de baas kunnen. Die klachten gaan lang niet alleen over hoge voorschotfacturen. Er lijkt wel meer aan de hand in de energiesector. “Sommige leveranciers laten klanten bewust wat sudderen." [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!