De nachtopening op rechteroever, bedoeld voor een betere mobiliteit in de Antwerpse haven, hangt aan een zijden draadje. Net na de opstart staakt terminaluitbater PSA Antwerp het systeem voorlopig. De transportsector vindt het te duur. Er komt nu overleg om een oplossing te vinden. [naar artikel]
Net geen jaar na de officiële lancering van de nachtopening van terminals en andere bedrijven is er heel wat kritiek bij een aantal grote logistieke spelers, die een open brief schreven. Bij de koepel van bedrijven in de haven klinkt het dat ook het hinterland moet meedoen. Door de toegenomen drukte in de Antwerpse haven […] Het bericht Nachtopening Antwerpse haven verloopt nog niet van leien dakje verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Van Moer Logistics, een groot transportbedrijf, stelt zich ernstige vragen bij het huidige systeem van de nachtopening in de Waaslandhaven. Dat systeem moet congestie met vrachtwagens overdag tegengaan, maar volgens Van Moer is het systeem voorlopig niet economisch rendabel. Bij onder meer het Havenbedrijf blijft men geloven in het systeem. [naar artikel]
De Vlaamse regering heeft 22 jaar geleden beslist om een nieuwe spoortoegang te bouwen in de Antwerpse haven, om de files voor goederentreinen te verkleinen. Ruim twee decennia later is daar nog niets van in huis gekomen. Integendeel: goederentreinen staan nog zeker 10 jaar in de file. Waarom duurt het zo lang? En wat zeggen de critici? [naar artikel]
De voetgangers- en fietsersbrug aan de ingang van de jachthaven in Oudenaarde kampt weer met technische problemen. De havenmeester mag ze daarom overdag niet bedienen. Gevolg: boten kunnen de haven overdag niet in of uit. [naar artikel]
Motorfabrikant Honda gebruikt voortaan binnenschepen om containers met wisselstukken en motorfietsen te vervoeren van de haven van Antwerpen naar zijn vestiging in de haven van Gent. Het bedrijf verwacht zo 1.420 vrachtwagenritten per jaar uit te sparen, zo meldt het dinsdag. Dankzij de binnenschepen kan het ook de files vermijden en zijn ecologische voetafdruk verkleinen. [naar artikel]
In en rond de Britse havenstad Dover staan vrijdag erg lange files. Ferryoperatoren P&O Ferries en DFDS maken melding van vertragingen tussen 60 en 90 minuten bij de ingang van de haven. Irish Ferries geeft passagiers het advies om tot drie uur voor hun vertrektijd naar de haven te komen. [naar artikel]
In en rond de Britse havenstad Dover staan vrijdag erg lange files. Ferryoperatoren P&O Ferries en DFDS maken melding van vertragingen tussen 60 en 90 minuten bij de ingang van de haven. Irish Ferries geeft passagiers het advies om tot drie uur voor hun vertrektijd naar de haven te komen. [naar artikel]
Aan het Delwaidedok op de rechteroever in Antwerpse haven worden momenteel twee enorme containerkranen gelost. De portaalkranen, die pas begin volgend jaar operationeel zullen zijn, kunnen de grootste containerschepen aan. [naar artikel]
Door de grote impact van de nationale stakingsdag op de haven van Antwerpen, liggen deze ochtend 33 schepen te wachten om de haven in of uit te varen. Dat laat het Havenbedrijf Antwerpen weten. Er zijn enkel op rechteroever sluizen operationeel. Het havenbedrijf spreekt deze ochtend over “beduidend minder activiteit in de haven”. Om te […] Het bericht meer dan 30 schepen wachten om Antwerpse haven in of uit te varen verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Opvallende beelden op de Antwerpse rechteroever. PSA krijgt op haar Noordzee Terminal de grootste kranen van de hele haven geleverd. Daarmee is kaai 913 ook klaar om de grootste containerreuzen te ontvangen. [naar artikel]
Het bagger- en groene energiebedrijf Deme uit Zwijndrecht trekt donderdag apart naar de beurs. Het bedrijf is een deel van de Antwerpse investeringsmaatschappij Ackermans & van Haaren. Deme stelt wereldwijd bijna vijfduizend mensen tewerk, die heel verschillende dingen doen. De ene werkt mee aan de bouw van de Oosterweelverbinding, die de files in en rond Antwerpen moet verkleinen. De andere installeert windmolens op zee, bereidt de productie van groene waterstof voor of legt stranden in Angola aan. De grootste kracht van Deme zit in zijn werknemers. Wij laten er vier aan het woord. [naar artikel]
De Belgische autobestuurders hebben in de eerste helft van 2018 opnieuw langer in de file gestaan. Vooral tijdens de daluren overdag nemen de files toe, zo blijkt woensdag uit de filebarometer van Touring Mobilis. [naar artikel]
Burgers kunnen voor het eerst hun centjes beleggen in windmolens in de Antwerpse haven. Het bedrijf Vleemo wil gezinnen een rendement van ongeveer 3% per jaar geven om de bouw van acht windmolens op rechteroever te financieren. [naar artikel]
De Waaslandhaven blijft groeien. Vorig jaar had de haven op de linkeroever met 21.010 directe werknemers opnieuw een record in handen, 448 werknemers meer tegenover het jaar voordien. Maar de haven stoot op haar grenzen. De ruimte is op, en pas over enkele jaren kan er opnieuw ruimte komen, zo vertelde MLSO, het ‘havenbedrijf’ voor de linkeroever donderdag. [naar artikel]
Het werkt: korting geven op je kassaticket omdat je in daluren komt winkelen. Dat blijkt uit het onderzoek ‘ShopMob’ van het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM). Veertig procent van de bevraagde klanten die meededen, is op kalmere momenten zijn boodschappen komen afhalen. “Dit kan een middel zijn om files aan de kassa en op de weg te verminderen”, klinkt het. [naar artikel]
Vorig jaar hebben 102.710 pendelaars gebruikgemaakt van de Pendelbus van de haven van Antwerpen. Dat is een absoluut record. Opvallend, de bus is vooral populair op de linkeroever. [naar artikel]
Een slimme kilometerheffing over Vlaanderen is de beste optie om de files te verkleinen en de verkeerskosten te laten dragen door wie echt met de auto rijdt. Dat is de conclusie van een langverwachte studie die door de vorige Vlaamse regering besteld werd. [naar artikel]
In de Antwerpse haven ligt ongeveer duizend kilometer aan pijpleidingen. Daar worden gassen en vloeibare chemische producten mee vervoerd, zoals basisstoffen voor luiers en lingerie. Volgens de chemiesector halen pijpleidingen in de haven en de rest van België elk jaar ruim een miljoen tankwagens van de weg. [naar artikel]
Op de Antwerpse Linker- en Rechteroever worden binnenkort 150 nieuwe windturbines geplaatst. Dat maakte Vlaams minister van Energie Bart Tommelein (Open Vld) donderdagochtend bekend. Niet toevallig, want 15 juni is wereldwijd de Dag van de Wind. Vlaanderen heeft dit jaar de kaap van 1.000 MegaWatt aan windenergie, genoeg voor zo’n 650.000 gezinnen, gerond, en dat is meteen een record. Vlaams minister van Energie Bart Tommelein is dan ook meer dan enthousiast. Hij bezocht donderdag de Antwerpse haven om een nieuwe windturbine van het bedrijf Vleemo in te wijden. [naar artikel]
De haven van Zeebrugge zal een ‘Brexit-lane’ aanleggen om opstoppingen in de haven te voorkomen. Dat besliste het Brugse college van burgemeester en schepenen vrijdag. De verharde strook moet ervoor zorgen dat vrachtwagens met verkeerde douanepapieren de terminal van het bedrijf vlot kunnen afrijden. [naar artikel]
Het bedrijf Indaver heeft dinsdag op Rechteroever in de Antwerpse haven de eerste steen gelegd van een nieuwe recyclagefabriek. De fabriek moet tegen begin 2024 klaar zijn, levert zeventig jobs op en is een investering van 100 miljoen euro. [naar artikel]
Het Havenbedrijf Antwerpen en zes bedrijven starten in 2022 met de bouw van een eerder aangekondigde methanolfabriek. Die komt op de site van Inovyn op de Scheldelaan, op de rechteroever. [naar artikel]
07:05 Ook inwoners van Antwerpen die op rechteroever wonen en binnen de perimeter van 5 kilometer rond 3M vallen, zullen hun bloed kunnen laten analyseren op pfas. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.