Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) voorziet 500.000 euro voor de verlengde inzet van zeven trauma-psychologen in het onderwijs voor anderstalige nieuwkomers (OKAN). Veel van die anderstalige kinderen komen uit conflictgebieden zoals Irak en Syrië en hebben nood aan extra begeleiding en ondersteuning. [naar artikel]
Vorig schooljaar zetten ruim 2.800 mensen de overstap van de privésector naar het onderwijs. Dat is 15 procent meer dan in het schooljaar ervoor en het hoogste cijfer ooit, blijkt uit cijfers die Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) zondag vrijgeeft. “We gaan de financiële drempels verder wegwerken.” [naar artikel]
Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits investeert 757.000 euro in het zomeraanbod van Nederlands Tweede Taal (NT2) voor anderstalige nieuwkomers. Door de verhoogde instroom van het aantal nieuwkomers is dat aanbod ook nodig, meent de CD&V-minister. [naar artikel]
Het Vlaamse onderwijs moet anderstalige nieuwkomers sneller in het reguliere onderwijs opnemen. De taal leren, blijft belangrijk, maar dat kan ook in een gewone secundaire school. [naar artikel]
Er komen dit schooljaar ruim 330 plaatsen bij in het buitengewoon onderwijs. Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts investeert daarvoor 5 miljoen euro. De plaatsen komen in 24 scholen verspreid over Vlaanderen. [naar artikel]
De onthaalklassen voor anderstalige nieuwkomers lopen opnieuw helemaal vol. Dat komt omdat vluchtelingen die in 2015 naar ons land zijn gekomen, nu ook hun gezin laten overkomen. En daardoor stijgt ook het aantal anderstalige leerlingen. De klassen zitten overvol. In het Stedelijk Lyceum in de Offerandestraat in Antwerpen zitten meer dan 200 anderstalige nieuwkomers, terwijl er maar plaats is voor 180 leerlingen. [naar artikel]
Met 44 leerlingen zijn de zomerscholen in Genk weer opgestart. Die moeten anderstalige en nieuwkomers tussen 6 en 12 jaar helpen voorbereiden op het nieuwe schooljaar. [naar artikel]
Of een anderstalige nieuwkomer een diploma heeft of niet, maakt weinig uit voor zijn kansen op een job. Twee jaar na de inschrijving bij de VDAB heeft 48 procent van de hooggeschoolde anderstalige nieuwkomers een job. Bij diegenen zonder diploma is dat 44 procent. Dat blijkt uit cijfers van Vlaams minister van Werk Philippe Muyters (N-VA). [naar artikel]
Katholiek Onderwijs Vlaanderen vraagt dat Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) extra capaciteit voorziet om les te kunnen geven aan Oekraïense vluchtelingenkinderen. Dat kan door extra leslokalen en leerkrachten te voorzien voor de zogenoemde onthaalklassen voor anderstalige nieuwkomers (OKAN), maar ook door bijvoorbeeld Oekraïense leerkrachten in te schakelen. [naar artikel]
Vorig schooljaar zetten ruim 2.800 mensen de overstap van de privésector naar het onderwijs. Dat is 15 procent meer dan in het schooljaar ervoor en het hoogste cijfer ooit, blijkt uit cijfers die Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) zondag vrijgeeft. [naar artikel]
In het Leuvens onthaalhuis voor anderstalige nieuwkomers De Nomade werd op de eerste dag van de Week van het Nederlands de nieuwe NedBox-app gelanceerd. Die applicatie maakt het anderstalige nieuwkomers mogelijk om op de smartphone ook buiten het klaslokaal hun Nederlands te onderhouden met levensechte oefeningen. “Want een goede taalbeheersing is een vorm van emancipatie”, zegt Vlaams minister van Inburgering en Samenleven Bart Somers (Open Vld), die de app aan een eerste proefpoging mocht onderwerpen. [naar artikel]
De VDAB gaat de nieuwe begeleiding van anderstalige nieuwkomers structureel inbedden in haar werking, klinkt het. [naar artikel]
Anderstalige nieuwkomers worden in het Vlaamse secundair onderwijs al te vaak op hun taalniveau en niet op hun competenties beoordeeld. OKAN-leerlingen krijgen wegens hun taalachterstand vaker dan Vlaamse leerlingen het advies om een TSO- of BSO-richting te volgen. [naar artikel]
De schoolloopbaan van anderstalige nieuwkomers verloopt ‘problematisch’. Dat is de belangrijkste conclusie van een lijvig rapport over het Vlaamse onthaalonderwijs waar De Standaard de hand kon op leggen. [naar artikel]
Er is een actieplan klaar voor het onderwijs van Oekraïense vluchtelingen in Vlaanderen. Dat meldt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). Scholen krijgen extra middelen en mogelijkheden om leerlingen op te vangen. Naast opvang in de gewone klassen of in OKAN-klassen (onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers; nvdr) is het ook de bedoeling om collectieve opvangvoorzieningen te organiseren. [naar artikel]
Het Vlaams Parlement heeft twee decreten goedgekeurd die samen 139 miljoen extra middelen voorzien voor het Vlaamse onderwijs. Het extra geld gaat onder meer naar taalintegratietrajecten, de strijd tegen de leerachterstand ontstaan tijdens de coronacrisis, leerlingen met extra zorgnoden en startende leerkrachten. “Op 1 september kan het onderwijs met meer middelen en meer mensen starten aan een nieuw schooljaar”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts. [naar artikel]
Vlaams minister van Inburgering Bart Somers (Open Vld) heeft zijn administratie gevraagd om voor de volgende editie van de Gemeente-Stadsmonitor geen anderstalige vragenlijsten op te stellen voor nieuwkomers. Dat voorstel lag op tafel en had ook een positief advies gekregen, maar volgens de Open Vld-minister zouden anderstalige vragenlijsten een "diffuus en tegenstrijdig signaal" geven over het belang om Nederlands te leren. [naar artikel]
Het Antwerpse opleidingscentrum Atmetis bvba leidde afgelopen zomer een groep anderstalige nieuwkomers op tot huishoudhulp. Vrijdag kregen de erkende vluchtelingen hun getuigschrift. [naar artikel]
Taal blijft voor veel bedrijven de belangrijkste barrière om werkzoekende vluchtelingen of nieuwkomers aan te werven. Bedrijven krijgen dan ook maar beter extra steun, meent ondernemersnetwerk Voka, na een enquête bij tientallen bedrijven. Bij Actemium (Zwijndrecht) is de aanpak met anderstalige nieuwkomers alleszins een succes. [naar artikel]
Flexibele leertrajecten voor anderstalige nieuwkomers in het secundair onderwijs worden niet in iedere school aangeboden. De trajecten maken leerstof voor leerlingen behapbaar. [naar artikel]
Een Antwerps proefproject rond betaalde werkervaring bij de stedelijke administratie voor hoogopgeleide anderstalige nieuwkomers (HOA) heeft het [naar artikel]
De anderstalige nieuwkomers in de Europaschool kregen een heel gekke opdracht: lezen op een speciale manier. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.