De onthaalklassen voor anderstalige nieuwkomers lopen opnieuw helemaal vol. Dat komt omdat vluchtelingen die in 2015 naar ons land zijn gekomen, nu ook hun gezin laten overkomen. En daardoor stijgt ook het aantal anderstalige leerlingen. De klassen zitten overvol. In het Stedelijk Lyceum in de Offerandestraat in Antwerpen zitten meer dan 200 anderstalige nieuwkomers, terwijl er maar plaats is voor 180 leerlingen. [naar artikel]
Flexibele leertrajecten voor anderstalige nieuwkomers in het secundair onderwijs worden niet in iedere school aangeboden. De trajecten maken leerstof voor leerlingen behapbaar. [naar artikel]
In een besloten chatgroep op Facebook hebben leerlingen van het KTA in Brugge ermee gedreigd een aanslag te plegen op de OKAN-klas van hun school, waar anderstalige nieuwkomers worden opgevangen. De leerlingen – 17 en 18 jaar oud – postten ook foto’s van wapens erbij. De school schakelde de politie in en het parket onderzoekt de zaak. [naar artikel]
Voor anderstalige nieuwkomers verloopt het onderwijsparcours niet altijd van een leien dakje. Vaker dan hun Vlaamse leeftijdgenoten blijven ze zitten, zijn ze slachtoffer van het zogenoemde watervaleffect en verlaten ze vaak het onderwijs zonder diploma. Flexibele leertrajecten zouden het leven van de anderstalige leerlingen makkelijker moeten maken, maar worden niet in elke school toegepast. Ook blijken de OKAN-school en de vervolgschool doorgaans twee aparte werelden, wat het wederzijds onbegrip enkel vergroot. [naar artikel]
Met 44 leerlingen zijn de zomerscholen in Genk weer opgestart. Die moeten anderstalige en nieuwkomers tussen 6 en 12 jaar helpen voorbereiden op het nieuwe schooljaar. [naar artikel]
In een besloten chatgroep op Facebook hebben leerlingen van het KTA in Brugge ermee gedreigd een aanslag te plegen op de OKAN-klas van hun school, waar anderstalige nieuwkomers worden opgevangen. De leerlingen – 17 en 18 jaar oud – postten ook foto’s van wapens erbij. De school schakelde de politie in en het parket onderzoekt de zaak. Dat meldt Het Nieuwsblad. [naar artikel]
Na het onthaaljaar komen anderstalige nieuwkomers in het reguliere onderwijs terecht. Onderzoek wijst uit dat zij vaker dan reguliere leerlingen het advies krijgen om een technische of beroepsrichting te volgen. Taalachterstand wordt als de voornaamste reden ingeroepen om een minder theoretische richting te volgen. Een blik op het onthaalonderwijs in Zweden leert ons dat de oriëntering ook anders kan: leerlingen worden er gescreend op lees - en cijfervaardigheid waarbij kennis van de moedertaal zeer belangrijk blijft. [naar artikel]
In maart vorig jaar gaf ik een maand lang les in een onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers (OKAN) in het centrum van Antwerpen. Anderhalf jaar later hebben de meeste van mijn leerlingen de overstap gemaakt naar de gewone school. Ik ging hen daar opnieuw opzoeken. Hoe stellen ze het in hun nieuwe school? De taalbarrière blijft een moeilijk punt, zo blijkt. [naar artikel]
De VDAB gaat de nieuwe begeleiding van anderstalige nieuwkomers structureel inbedden in haar werking, klinkt het. [naar artikel]
Door de grote nadruk op taal, en niet op competenties, belanden anderstalige leerlingen die pas in Vlaanderen zijn vaak in een TSO- of BSO-richting. Daardoor gaat veel talent verloren. [naar artikel]
Een Antwerps proefproject rond betaalde werkervaring bij de stedelijke administratie voor hoogopgeleide anderstalige nieuwkomers (HOA) heeft het [naar artikel]
Nog geen jaar in België en al volop kunnen genieten van De Mol dankzij de lessen Nederlands van meester Viktor. De leerlingen van de onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers van Sint-Willebrord-H-Familie in Berchem zijn enthousiast. [naar artikel]
Het Antwerpse opleidingscentrum Atmetis bvba leidde afgelopen zomer een groep anderstalige nieuwkomers op tot huishoudhulp. Vrijdag kregen de erkende vluchtelingen hun getuigschrift. [naar artikel]
Het Vlaamse onderwijs heeft vorig jaar ruim 3.500 extra anderstalige nieuwkomers opgevangen. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams minister van [naar artikel]
In een besloten Facebook-groep hebben vijf leerlingen van het KTA Brugge gedreigd met een aanslag op een klas voor anderstalige nieuwkomers. Het onderwerp van de dag is het op de speelplaats nochtans niet. “Dit gebeurt ook op andere scholen. Alleen blijft daar het potje toe.” [naar artikel]
De anderstalige nieuwkomers in de Europaschool kregen een heel gekke opdracht: lezen op een speciale manier. [naar artikel]
Of een anderstalige nieuwkomer een diploma heeft of niet, maakt weinig uit voor zijn kansen op een job. Twee jaar na de inschrijving bij de VDAB heeft 48 procent van de hooggeschoolde anderstalige nieuwkomers een job. Bij diegenen zonder diploma is dat 44 procent. Dat blijkt uit cijfers van Vlaams minister van Werk Philippe Muyters (N-VA). [naar artikel]
Sint-Truiden is op zoek naar buddy’s om anderstalige nieuwkomers wegwijs te maken in de samenleving. Thrillerschrijver Toni Coppers is ambassadeur van het project. [naar artikel]
De schoolloopbaan van anderstalige nieuwkomers verloopt ‘problematisch’. Dat is de belangrijkste conclusie van een lijvig rapport over het Vlaamse onthaalonderwijs waar De Standaard de hand kon op leggen. [naar artikel]
Een handvol leerlingen van het KTA in Brugge heeft er in een besloten Facebookgroep mee gedreigd een aanslag te plegen op een OKAN-klas in hun school, waar anderstalige nieuwkomers terechtkomen. De jongeren deelden ook foto’s van wapens in de groep. Volgens de eerste vaststellingen van de politie gaat het om uit de hand gelopen stoerdoenerij van tieners met rechtse overtuigingen. [naar artikel]
Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) voorziet 500.000 euro voor de verlengde inzet van zeven trauma-psychologen in het onderwijs voor anderstalige nieuwkomers (OKAN). Veel van die anderstalige kinderen komen uit conflictgebieden zoals Irak en Syrië en hebben nood aan extra begeleiding en ondersteuning. Door de vluchtelingencrisis was er de voorbije jaren een sterke stijging […] [naar artikel]
In het Leuvens onthaalhuis voor anderstalige nieuwkomers De Nomade werd op de eerste dag van de Week van het Nederlands de nieuwe NedBox-app gelanceerd. Die applicatie maakt het anderstalige nieuwkomers mogelijk om op de smartphone ook buiten het klaslokaal hun Nederlands te onderhouden met levensechte oefeningen. “Want een goede taalbeheersing is een vorm van emancipatie”, zegt Vlaams minister van Inburgering en Samenleven Bart Somers (Open Vld), die de app aan een eerste proefpoging mocht onderwerpen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.