Het aantal ongevallen met zwakke weggebruikers in Vlaanderen is in 2016 licht gestegen. Zo waren er vorig jaar 4.151 verkeersongevallen met zwakke weggebruikers op de Vlaamse gewestwegen, 43 meer dan het jaar voordien. In Limburg raakten vorig jaar 460 zwakke weggebruikers betrokken bij een ongeval op een gewestweg, een stijging met 22 ten opzichte van 2015. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) bezorgde aan parlementslid Lorin Parys. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met zwakke weggebruikers in Vlaanderen is vorig jaar licht gestegen. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) op een schriftelijke vraag van parlementslid en partijgenoot Lorin Parys. Vorig jaar waren er 4.151 verkeersongevallen met zwakke weggebruikers op de Vlaamse gewestwegen, 43 meer dan het jaar voordien. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met zwakke weggebruikers in Vlaanderen is vorig jaar licht gestegen. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van... [naar artikel]
Het aantal ongevallen met zwakke weggebruikers in Vlaanderen is vorig jaar licht gestegen. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van... [naar artikel]
Het aantal ongevallen met zwakke weggebruikers in Vlaanderen is vorig jaar licht gestegen. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) op een schriftelijke vraag van parlementslid en partijgenoot Lorin Parys. Vorig jaar waren er 4.151 verkeersongevallen met zwakke weggebruikers op de Vlaamse gewestwegen, 43 meer dan het jaar voordien. [naar artikel]
UHasselt en IMOB kunnen dankzij een nieuwe applicatie beter onderzoek voeren naar ongevallen met zwakke weggebruikers in het verkeer. De app analyseert videobeelden en filtert er gevaarlijke situaties uit. [naar artikel]
In Hasselt gebeurde zowel donderdag als vrijdag een ongeval waarbij zwakke weggebruikers gewond raakten. [naar artikel]
Onderzoekers van het Instituut voor Mobiliteit aan de UHasselt willen een beter beeld krijgen van de oorzaken van ongevallen met zwakke weggebruikers. Ze ontwikkelden daarom een app waarop fietsers en voetgangers hun ongevallen kunnen registreren, zo blijkt uit een persbericht van UHasselt. [naar artikel]
De nieuwe "dynamische lijst" van verkeersonveilige punten houdt geen extra rekening met ongevallen waarbij zwakke weggebruikers zijn betrokken. Dat schrijft De Standaard. De suggestie van onder meer de Fietsersbond om dat wel te doen, wordt "meegenomen" naar de toekomst toe om de methodiek van de lijst te verbeteren. [naar artikel]
In 2019 werden 247 ongevallen met trams van De Lijn geregistreerd waarbij gewonden vielen. Dat zijn er bijna 100 minder dan het jaar voordien. Toen... [naar artikel]
Onderzoekers van het Instituut voor Mobiliteit aan de UHasselt willen een beter beeld krijgen van de oorzaken van ongevallen met zwakke weggebruikers. Ze ontwikkelden daarom een app waarop fietsers en voetgangers hun ongevallen kunnen registreren, zo blijkt uit een persbericht van UHasselt. [naar artikel]
Er zijn in 2019 meer ongevallen aan spooroverwegen gebeurd dan het jaar daarvoor. Dat blijkt uit de jaarcijers van spoorbeheerder Infrabel. Vorig jaar waren er 45 ongevallen, dat zijn er 7 meer dan in 2018. Zwakke weggebruikers en buurtbewoners lopen het grootste risico om betrokken te geraken bij een ongeval aan een spooroverweg. Infrabel blijt inzetten op een verdere verhoging van de veiligheid aan overwegen. [naar artikel]
Post-covid zijn er terug meer mensen en trams op de baan, dat heeft u vast al gemerkt. Maar drukker verkeer leidt ook tot meer ongevallen. Zo werden er vorig jaar 1.083 ongevallen met trams van De Lijn geregistreerd, 82 meer dan in 2020. Trambestuurders krijgen daarom extra opleiding. [naar artikel]
Op conflictvrije kruispunten zijn zwakke weggebruikers bijna twee keer minder vaak het slachtoffer van een ongeval dan op andere kruispunten. Dat toont een onderzoek van de Universiteit Hasselt aan. [naar artikel]
In 2021 zijn er in Limburg 15 zwarte verkeerspunten bijgekomen, wat het totale aantal op 35 brengt. Die stijging is voornamelijk veroorzaakt door ongevallen met zwakke weggebruikers. [naar artikel]
Het Limburgse verkeer was in tien jaar nog niet zo veilig. Vorig jaar gebeurden 3.103 ongevallen met verkeersslachtoffers. Een kwart minder dan in 2007. De statistiek van dodelijke verkeersslachtoffers toont een daling met 60 procent. Ook bij de zwaar- en lichtgewonden is er een opvallende vermindering. Maar we zitten nog niet op koers om de Vlaamse doelstellingen te halen: 200 verkeersdoden in 2020. Pijnpunt zijn de zwakke weggebruikers. Vorig jaar was bijna een verkeersslachtoffer op vijf fietser. [naar artikel]
Het Limburgse verkeer was in tien jaar nog niet zo veilig. Vorig jaar gebeurden 3.103 ongevallen met verkeersslachtoffers. Een kwart minder dan in 2007. De statistiek van dodelijke verkeersslachtoffers toont een daling met 60 procent. Ook bij de zwaar- en lichtgewonden is er een opvallende vermindering. Maar we zitten nog niet op koers om de Vlaamse doelstellingen te halen: 200 verkeersdoden in 2020. Pijnpunt zijn de zwakke weggebruikers. Vorig jaar was bijna een verkeersslachtoffer op vijf fietser. [naar artikel]
Tijdens een hittegolf gebeuren er meer en zwaardere ongevallen op de weg. Dat blijft uit cijfers van Vias. “Mensen slapen minder goed en zitten vermoeid achter het stuur. Er zijn ook meer zwakke weggebruikers op de weg en door de hitte drinken mensen al eens een pintje te veel”, zegt Stef Willems. [naar artikel]
Op de Beverlosesteenweg in Beringen is vrijdagmorgen een 54-jarige fietser gewond geraakt bij een aanrijding met een auto. [naar artikel]
Met fluorescerende teksten op de voetpaden wil de politie Limburg Regio Hoofdstad voetgangers aansporen om fluo te gaan dragen. Op die manier hopen ze dat er minder zwakke weggebruikers betrokken geraken bij ongevallen. [naar artikel]
In maart start het onderzoeksinstituut IMOB van de UHasselt een onderzoek naar conflicten met zwakke weggebruikers op een kruispunt in Kermt. Het gaat om een onderzoek met camera’s op drie plaatsen in Europa. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.