Het waterpeil op het kanaal Gent-Terneuzen is tot onder 12,5 meter gezakt. Dat zorgt voor problemen met de grootste zeeschepen, die een te grote diepgang hebben. Het gaat voornamelijk om schepen die bij staalreus ArcelorMittal ertsen leveren. [naar artikel]
15:46 Het waterpeil op het kanaal Gent-Terneuzen is tot onder 12,5 meter gezakt. Dat brengt de grootste zeeschepen in de problemen. Het gaat vooral om schepen die bij de staalreus ArcelorMittal ertsen lever... [naar artikel]
De grootste zeeschepen kunnen niet meer door het kanaal Gent-Terneuzen varen want door de droogte is het waterpeil er gezakt tot onder de 12 en een halve meter. Vooral schepen die moeten leveren bij staalbedrijf Arcelor Mittal ondervinden hinder. Die worden nu in Terneuzen gedeeltelijk uitgeladen zodat ze minder laag hangen. [naar artikel]
Het water in het kanaal Gent-Terneuzen staat door de droogte zo laag dat zware zeeschepen de Gentse haven niet meer kunnen bereiken. Het water is met 15 centimeter gezakt en de vaargeul is dus niet diep genoeg voor schepen met een grote diepgang. [naar artikel]
Zoutleverancier Zoutman in de Gentse haven merkt dat de vraag naar strooizout groter wordt. Nu de nachten kouder worden controleren veel Oost-Vlaamse gemeenten de voorraad om niet zonder strooizout te zitten. Het zout dat bij ons op de weg gestrooid wordt, haalt het bedrijf Zoutman aan de andere kant van de wereld. [naar artikel]
Sealution, een bedrijf uit Sint-Martens-Latem, mag ons land vertegenwoordigen op het Wereldkampioenschap Ondernemen in Saudi-Arabië. Het bedrijf ontwikkelt een intern systeem voor zeeschepen dat zorgt voor betere communicatie en meer veiligheid voor de bemanningsleden. Daarnaast kan er zuiniger en efficiënter gewerkt worden. [naar artikel]
Vannacht en vanmorgen is het kanaal Roeselare-Leie even buiten zijn oevers getreden in Ingelmunster. Dat schrijft de Krant van West-Vlaanderen en dat nieuws is bevestigd aan onze redactie. Het jaagpad stond daardoor even onder water. Ondertussen heeft de Vlaamse Waterweg water laten weglopen in de Leie in Ooigem en is de situatie onder controle. [naar artikel]
De FOD Mobiliteit kan sinds kort schepen efficiënter controleren op hun zwavelgehalte. Maritieme inspecteurs kunnen nu binnen de minuut zien hoeveel zwavel de scheepsbrandstof bevat. Een hele vooruitgang voor een sector die nog een weg heeft af te leggen. [naar artikel]
Door het lage peil van het kanaal Gent-Terneuzen kunnen de zwaarste zeeschepen niet probleemloos tot in de Gentse haven varen. Door beperkte watertoevoer en verdamping ten gevolge van de aanhoudende hitte staat het water ongeveer 15 cm lager. Dat betekent dat de totale waterdiepte van 13m35 niet langer volstaat voor schepen van meer dan 30.000 […] Het bericht Zwaarste zeeschepen kunnen Gentse haven niet bereiken verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Zeeschepen in de hele wereld mogen vanaf 1 maart 2020 niet meer varen op brandstof die meer dan een half procent zwavel bevat. Dat werd zopas in Londen beslist op een milieuconferentie voor de maritieme sector die door de Verenigde Naties was bijeengeroepen. De Belgische rederijen zijn blij met die uitkomst. "Dit is een stap in de goede richting voor het milieu en de klimaatopwarming," zegt Wilfried Lemmens van de Koninklijke Belgische Redersvereinging. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.