Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
VRT NWS

Laag waterpeil speelt Gentse haven parten: grote zeeschepen moeten deels in Terneuzen worden gelost

22/07/2019 - 16:37
"De grootste zeeschepen kunnen niet meer door het kanaal Gent-Terneuzen varen want door de droogte is het waterpeil er gezakt tot onder de 12 en een halve meter. Vooral schepen die moeten leveren bij staalbedrijf Arcelor Mittal ondervinden hinder. Die worden nu in Terneuzen gedeeltelijk uitgeladen zodat ze minder laag hangen."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Laag waterpeil speelt Gentse haven parten: grote zeeschepen moeten deels in Terneuzen worden gelost (22/07/2019 - VRT NWS)

De grootste zeeschepen kunnen niet meer door het kanaal Gent-Terneuzen varen want door de droogte is het waterpeil er gezakt tot onder de 12 en een halve meter. Vooral schepen die moeten leveren bij staalbedrijf Arcelor Mittal ondervinden hinder. Die worden nu in Terneuzen gedeeltelijk uitgeladen zodat ze minder laag hangen. [naar artikel]


2. Waterpeil in kanaal Gent-Terneuzen opnieuw te laag voor grote zeeschepen (22/07/2019 - Het Nieuwsblad)

Het waterpeil op het kanaal Gent-Terneuzen is tot onder 12,5 meter gezakt. Dat zorgt voor problemen met de grootste zeeschepen, die een te grote diepgang hebben. Het gaat voornamelijk om schepen die bij staalreus ArcelorMittal ertsen leveren. [naar artikel]


3. Waterpeil kanaal Gent-Terneuzen te laag voor grote zeeschepen (22/07/2019 - De Tijd)

15:46 Het waterpeil op het kanaal Gent-Terneuzen is tot onder 12,5 meter gezakt. Dat brengt de grootste zeeschepen in de problemen. Het gaat vooral om schepen die bij de staalreus ArcelorMittal ertsen lever... [naar artikel]


4. Mogelijk giftige stof gelekt in Terneuzen, kanaal Gent-Terneuzen niet getroffen (30/03/2018 - Het Laatste Nieuws)

Bij Terneuzen in Zeeuws-Vlaanderen is mogelijk de giftige stof GenX in het oppervlaktewater terechtgekomen. Nederlandse overheidsinstanties... [naar artikel]


5. Zwaarste zeeschepen kunnen Gentse haven niet bereiken (27/07/2018 - Metro)

Door het lage peil van het kanaal Gent-Terneuzen kunnen de zwaarste zeeschepen niet probleemloos tot in de Gentse haven varen. Door beperkte watertoevoer en verdamping ten gevolge van de aanhoudende hitte staat het water ongeveer 15 cm lager. Dat betekent dat de totale waterdiepte van 13m35 niet langer volstaat voor schepen van meer dan 30.000 […] Het bericht Zwaarste zeeschepen kunnen Gentse haven niet bereiken verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


6. Grote zeeschepen kunnen Gentse haven niet meer binnenvaren (27/07/2018 - VRT NWS)

Het water in het kanaal Gent-Terneuzen staat door de droogte zo laag dat zware zeeschepen de Gentse haven niet meer kunnen bereiken. Het water is met 15 centimeter gezakt en de vaargeul is dus niet diep genoeg voor schepen met een grote diepgang. [naar artikel]


7. Droogte raakt ook Gentse haven: files op Gent-Terneuzen door lagere diepgang van kanaal (04/08/2022 - Express)

De aanhoudende droogte in Europa heeft ook één van de belangrijkste industriële kanalen van óns land getroffen. Omdat er al een tijdje geen regen is gevallen en er vanuit het Belgische binnenland minder water kan ingebracht worden, staat het water in het Kanaal Gent-Terneuzen bijzonder laag. Om dat probleem het hoofd te bieden, liggen de […] [naar artikel]


8. Stremming kanaal Gent-Terneuzen om water af te voeren, heeft nauwelijks impact op de Gentse haven (17/11/2023 - VRT NWS)

Het tijdelijk stilleggen van het scheepvaartverkeer op het kanaal Gent-Terneuzen heeft geen economische gevolgen voor North Sea Port. Bij laagtij worden de sluizen in Terneuzen opengezet om het overtollige water snel af te voeren naar de Westerschelde en de Noordzee. Alle schepen worden opnieuw ingepland en kunnen bij hoogtij het kanaal opvaren. [naar artikel]


9. Efficiëntere milieucontrole van zeeschepen: de trage weg naar schone scheepvaart (18/04/2018 - VRT NWS)

De FOD Mobiliteit kan sinds kort schepen efficiënter controleren op hun zwavelgehalte. Maritieme inspecteurs kunnen nu binnen de minuut zien hoeveel zwavel de scheepsbrandstof bevat. Een hele vooruitgang voor een sector die nog een weg heeft af te leggen. [naar artikel]


10. Zwaveluitstoot van zeeschepen moet wereldwijd van 3,5 naar 0,5 % (26/10/2018 - VRT NWS)

Zeeschepen in de hele wereld mogen vanaf 1 maart 2020  niet meer varen op brandstof die meer dan een half procent zwavel bevat. Dat werd zopas in Londen beslist op een milieuconferentie voor de maritieme sector die door de Verenigde Naties was bijeengeroepen. De Belgische rederijen zijn blij met die uitkomst. "Dit is een stap in de goede richting voor het milieu en de klimaatopwarming," zegt Wilfried Lemmens van de Koninklijke Belgische Redersvereinging.  [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!