Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
VRT NWS

Efficiëntere milieucontrole van zeeschepen: de trage weg naar schone scheepvaart

18/04/2018 - 16:08
"De FOD Mobiliteit kan sinds kort schepen efficiënter controleren op hun zwavelgehalte. Maritieme inspecteurs kunnen nu binnen de minuut zien hoeveel zwavel de scheepsbrandstof bevat. Een hele vooruitgang voor een sector die nog een weg heeft af te leggen."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Efficiëntere milieucontrole van zeeschepen: de trage weg naar schone scheepvaart (18/04/2018 - VRT NWS)

De FOD Mobiliteit kan sinds kort schepen efficiënter controleren op hun zwavelgehalte. Maritieme inspecteurs kunnen nu binnen de minuut zien hoeveel zwavel de scheepsbrandstof bevat. Een hele vooruitgang voor een sector die nog een weg heeft af te leggen. [naar artikel]


2. Op koers naar een schone scheepvaart (06/07/2023 - De Tijd)

16:25 De scheepvaart, het bloed van de wereldeconomie, staat met de vergroening voor een gigantische uitdaging. Om emissievrij te worden - de doelstelling tegen 2050 - moet het hele systeem worden omgegooid... [naar artikel]


3. "Zero Plastic Rivers": schone rivieren voor schone zeeën (11/06/2018 - VRT NWS)

Vuilnisbelten van plastic in oceanen, stervende walvissen en zeevogels, nanoplastics in onze mosselen: plastic soup is een groot probleem. Tot nu toe werd er vooral gefocust op plasticvervuiling op zee. Maar heel veel afval komt via onze rivieren in zee terecht, en daar is minder aandacht voor. De Vlaming Dirk Pauwels wil onze rivieren plasticvrij krijgen, en daaraan kan iedereen meewerken. [naar artikel]


4. Zwaarste zeeschepen kunnen Gentse haven niet bereiken (27/07/2018 - Metro)

Door het lage peil van het kanaal Gent-Terneuzen kunnen de zwaarste zeeschepen niet probleemloos tot in de Gentse haven varen. Door beperkte watertoevoer en verdamping ten gevolge van de aanhoudende hitte staat het water ongeveer 15 cm lager. Dat betekent dat de totale waterdiepte van 13m35 niet langer volstaat voor schepen van meer dan 30.000 […] Het bericht Zwaarste zeeschepen kunnen Gentse haven niet bereiken verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


5. Grote zeeschepen kunnen Gentse haven niet meer binnenvaren (27/07/2018 - VRT NWS)

Het water in het kanaal Gent-Terneuzen staat door de droogte zo laag dat zware zeeschepen de Gentse haven niet meer kunnen bereiken. Het water is met 15 centimeter gezakt en de vaargeul is dus niet diep genoeg voor schepen met een grote diepgang. [naar artikel]


6. Zwaveluitstoot van zeeschepen moet wereldwijd van 3,5 naar 0,5 % (26/10/2018 - VRT NWS)

Zeeschepen in de hele wereld mogen vanaf 1 maart 2020  niet meer varen op brandstof die meer dan een half procent zwavel bevat. Dat werd zopas in Londen beslist op een milieuconferentie voor de maritieme sector die door de Verenigde Naties was bijeengeroepen. De Belgische rederijen zijn blij met die uitkomst. "Dit is een stap in de goede richting voor het milieu en de klimaatopwarming," zegt Wilfried Lemmens van de Koninklijke Belgische Redersvereinging.  [naar artikel]


7. Oliegigant ExxonMobil investeert 1 miljard euro in Antwerpen om zeeschepen minder vervuilend te maken (02/04/2019 - Gazet van Antwerpen)

Het bedrijf ExxonMobil heeft 1 miljard euro geïnvesteerd in een nieuwe fabriek op de site van zijn raffinaderij in Antwerpen. Dat levert zeventig jobs op. De nieuwe fabriek zal brandstoffen voor de scheepvaart een pak milieuvriendelijker maken. [naar artikel]


8. Waterpeil in kanaal Gent-Terneuzen opnieuw te laag voor grote zeeschepen (22/07/2019 - Het Nieuwsblad)

Het waterpeil op het kanaal Gent-Terneuzen is tot onder 12,5 meter gezakt. Dat zorgt voor problemen met de grootste zeeschepen, die een te grote diepgang hebben. Het gaat voornamelijk om schepen die bij staalreus ArcelorMittal ertsen leveren. [naar artikel]


9. Waterpeil kanaal Gent-Terneuzen te laag voor grote zeeschepen (22/07/2019 - De Tijd)

15:46 Het waterpeil op het kanaal Gent-Terneuzen is tot onder 12,5 meter gezakt. Dat brengt de grootste zeeschepen in de problemen. Het gaat vooral om schepen die bij de staalreus ArcelorMittal ertsen lever... [naar artikel]


10. Laag waterpeil speelt Gentse haven parten: grote zeeschepen moeten deels in Terneuzen worden gelost (22/07/2019 - VRT NWS)

De grootste zeeschepen kunnen niet meer door het kanaal Gent-Terneuzen varen want door de droogte is het waterpeil er gezakt tot onder de 12 en een halve meter. Vooral schepen die moeten leveren bij staalbedrijf Arcelor Mittal ondervinden hinder. Die worden nu in Terneuzen gedeeltelijk uitgeladen zodat ze minder laag hangen. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!