16:01 De Antwerpse haven heeft er een nieuwe sleepboot bij, eentje die op waterstof vaart. Dat is een wereldprimeur. Het gaat om Belgische technologie van de hand van CMB.Tech en ABC. [naar artikel]
In de haven van Antwerpen kunnen zeeschepen bij het manoeuvreren voortaan geholpen worden door een sleepboot op waterstof. Een wereldprimeur voor Port of Antwerp-Bruges. De boot werd met een dieselmotor gebouwd in Spanje en kreeg daarna een dual fuelmotor van BeHydro, de joint-venture van de Gentse motorenbouwer ABC en CMB.Tech, de cleantechdivisie van de Antwerpse … The post BEKIJK – Haven van Antwerpen gaat ’s werelds eerste waterstofsleepboot inzetten appeared first on Trends. [naar artikel]
Het Antwerpse Havenbedrijf laat een van zijn sleepboten ombouwen om te varen op de duurzame brandstof methanol. Dat zegt het havenbedrijf, Port of Antwerp, woensdag. De “methatug” moet operationeel zijn in 2022 en wordt wereldwijd de eerste in zijn soort. [naar artikel]
In de Antwerpse haven varen binnenkort niet één, maar drie verschillende unieke sleepboten rond. Port of Antwerp-Bruges gaat op zoek naar de beste brandstof om de krachtige vaartuigen te vergroenen en zoekt nog veel mensen om ze te bemannen. [naar artikel]
Gisteren is een sleepboot gezonken in het Hansadok in de haven van Antwerpen. Twee bemanningsleden sprongen in het water en kon tijdig worden gered. De sleepboot werd vandaag geborgen. [naar artikel]
Met een show en hoog bezoek ontvouwde de Antwerpse rederij CMB donderdag grootse plannen om van groene waterstof dé brandstof voor de toekomst van de industrie te maken. Ze stelden hun eerste multimodale tankstation voor waterstof voor, net als een nagelnieuwe truck die op waterstof rijdt. Daarvan willen ze er in de komende jaren honderden verkopen. [naar artikel]
In Brecht is de eerste graafmachine met een dual fuel-motor op waterstof en diesel voorgesteld. Dat gebeurde in de bedrijfshallen van de firma Luyckx, die het 37 ton zware gevaarte ontwikkelde in samenwerking met het Antwerpse scheepvaart- en logistiek bedrijf CMB.Tech. Deze wereldprimeur is een betaalbare tussenstap in de verduurzaming van de sector. [naar artikel]
Na vier jaar ontwikkelen heeft de Antwerpse haven zijn wereldprimeur beet: een netwerk van drones gaat voortaan elke dag de lucht in om te waken over de veiligheid in het uitgestrekte havengebied. Zes drones zullen dagelijks achttien vluchten uitvoeren om onder meer infrastructuur te inspecteren, te speuren naar olievlekken en drijfvuil en de hulpdiensten bij te staan bij incidenten. [naar artikel]
Het testproject ‘Hydrolog’, waarbij in de Antwerpse haven intern transport op waterstof werd getest, verliep vlot en opent perspectieven. “Waterstof is geen verre droom meer. Het kan weldra doorbreken als zero-emissie brandstof”, zegt VIL, het innovatieplatform voor de logistieke sector dat samen met WaterstofNet aan de basis lag van het testproject. [naar artikel]
De sleepboot, die vrijdagmiddag naar de bodem van het Hansadok zonk, is weer boven water. De Antwerpse haven doet nog enkele laatste onderzoeken vooraleer ze het dok weer volledig vrijgeven. De berging van de boot levert spectaculaire beelden op. [naar artikel]
Het Amerikaanse bedrijf Plug Power gaat in de haven van Antwerpen een nieuwe fabriek bouwen waar groene waterstof zal worden gemaakt, goed voor een investering van 300 miljoen euro. Het contract is ondertekend tijdens de Belgische handelsmissie in de VS. Hoe belangrijk is groene waterstof? Wat kunnen we ermee doen? En is het eigenlijk wel nuttig om zelf groene waterstof te produceren? [naar artikel]
De Antwerpse haven voert intensieve gesprekken met partners uit ongeveer alle hoeken van de wereld, om vanaf 2025 massaal groene waterstof naar Europa te transporteren. Groene waterstof is ‘hot’: deze energiedrager kan niet alleen de Antwerpse industrie maar ook onze vliegtuigreizen een pak milieuvriendelijker maken. Bovendien worden we zo minder afhankelijk van Rusland en verschuiven we onze energiebronnen naar landen als naar Chili, Oman of Australië. [naar artikel]
Twee bedrijven gaan op de oude Opel-site in de Antwerpse haven nieuwe processen uittesten die de industrie een pak milieuvriendelijker moeten maken. Het ene proces maakt groene waterstof tot 65 procent goedkoper, het andere maakt biochemicaliën van voedselresten. [naar artikel]
In de Azobestraat in de Antwerpse haven is er een brand ontstaan. Het Amerikadok is daardoor tijdelijk afgesloten. De brand gaat gepaard met een grote rookpluim, die in de hele stad zichtbaar is. De brandweer en een sleepboot zijn ter plaatse om te brand te blussen. [naar artikel]
In de haven van Hastings, in de Australische staat Victoria, is het schip Suiso Frontier, gebouwd door de Japanse scheepswerf Kawasaki Heavy Industries, gearriveerd. De Suiso Frontier moet vloeibaar waterstof, geproduceerd in de bruinkoolcentrales van LaTrobe in Victoria, naar Japan voeren. Daar zal het product worden gebruikt voor de voeding van krachtcentrales, die tot nu […] [naar artikel]
10:00 Het Amerikaanse Power to Hydrogen en het Israëlische TripleW vestigen zich met pilootprojecten in de Antwerpse haven. Het zijn de eerste concessionarissen voor de innovatiehub NextGen Demo. [naar artikel]
Het chemiebedrijf Ineos wil samen met enkele partners volgend jaar een fabriek voor de productie van de brandstof methanol bouwen in Lillo. De productie gebeurt met groene waterstof. Het project maakt deel uit van een Europese investering van 2 miljard euro van Ineos in waterstof. [naar artikel]
De haven van Cromarty Firth in de Schotse hooglanden kan een Europese draaischijf voor duurzame waterstof worden. Dat zeggen de initiatiefnemers achter het North of Scotland Hydrogen Programme. Bedoeling is dat de haven wordt uitgerust met een infrastructuur voor de productie, opslag en distributie van waterstof, die vervolgens naar bestemmingen in de regio, de rest van […] The post Waterstof moet Schotland helpen duurzame whisky te produceren appeared first on Business AM. [naar artikel]
De haven van Oostende wil een waterstofbunkerstation bouwen, een soort tankstation voor waterstof. Dat station moet schepen voorzien van milieuvriendelijke waterstof waarbij er geen uitstoot is. Het nieuwe bunkerstation zou tegen het einde van 2023 operationeel moeten zijn. [naar artikel]
Met een update van de waterstofstrategie wil de federale regering versneld inzetten op waterstof als energiebron van de toekomst. België wil leider worden in Europa, met een centrale rol voor de havens. “Alle havens in de regio moeten hieraan meewerken”, zegt CEO van het Antwerpse havenbedrijf Jacques Vandermeiren, “maar wij zijn het best geplaatst.” [naar artikel]
23:05 De Gentse motorenbouwer ABC en het scheepvaartbedrijf CMB van de familie Saverys lanceren een motor die werkt op waterstof en diesel. Met die wereldprimeur willen beide familiebedrijven boten, treinen... [naar artikel]
20:04 Bedrijven in de Gentse haven moeten tegen 2025-2026 in staat zijn waterstof, CO2 en warmte naar elkaar te transporteren via pijpleidingen. [naar artikel]
Een bedrijf dat de volgende generatie lithiumbatterijen voor auto’s maakt, is een van de topkandidaten om naar de Opel-site in de Antwerpse haven te komen. Ook een bedrijf dat delen van afgedankte autobanden omzet in waterstof, staat paraat. [naar artikel]
Het Amerikaanse bedrijf Plug Power gaat in de Antwerpse haven een fabriek voor groene waterstof bouwen. Voor Jan Jambon is dit “historisch” en “een gamechanger”. [naar artikel]
Het Amerikaanse bedrijf Plug Power kondigt de bouw aan van een fabriek voor groene waterstof op de site NextGen District, de terreinen van de vroegere Opel-autofabriek in de haven van Antwerpen. Met de investering zou een slordige 300 miljoen euro gemoeid zijn. Plug wil er 12.500 ton vloeibare en gasvormige groene waterstof per jaar produceren […] [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.