Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Belang van Limburg

Vijf jaar na sluiting Ford Genk: “Limburg heeft het super goed gedaan”

18/12/2019 - 07:50
"Op 18 december 2014 rolde de laatste Ford van de band in Genk. Een economische ramp voor Limburg, maar de provincie wist collectief de rug te rechten. De Limburgse arbeidsmarkt doet het vandaag bijzonder goed. "

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Een zwarte dag voor Limburg: 10 jaar geleden werd de sluiting van Ford Genk aangekondigd (24/10/2022 - Het Belang van Limburg)

Vandaag is het precies tien jaar geleden dat de Europese top van Ford de sluiting aankondigde van zijn fabriek in Genk. Met een korte mededeling op een bijeenkomst van de ondernemingsraad maakte de directie een einde aan maanden van geruchten en speculaties. Na de sluiting van de mijnen en de sluiting van Philips Hasselt werd Limburg opnieuw getroffen door een sociaal drama. [naar artikel]


2. Limburg kent grotere dynamiek na sluiting Ford Genk (18/12/2019 - Het Nieuwsblad)

Op 18 december 2014 rolde de laatste Ford van de band in Genk. Een economische ramp voor Limburg, maar de provincie wist collectief de rug te rechten. “Als ik terugkijk, was de sluiting op dat moment een ongelofelijke mokerslag. Die heeft wel voor een ongelofelijke solidariteit in Genk gezorgd en heeft heel wat in beweging gezet”, zegt burgemeester van Genk Wim Dries (CD&V). “Iets wat onze provincie kenmerkt, is dat we goed samenwerken in crisistijden. Er is een nog grotere dynamiek ontstaan naar aanleiding van die sluiting”, vult gouverneur Herman Reynders aan. [naar artikel]


3. Limburg legde geslaagde inhaalrace af na sluiting Ford Genk (18/12/2019 - Het Laatste Nieuws)

Precies vijf jaar geleden werden de deuren van Ford Genk gesloten, wat een economisch drama voor duizenden gezinnen en de Limburgse economie... [naar artikel]


4. “Na de sluiting van Ford Genk toonde Limburg veerkracht. Dat is ook de komende maanden nodig” (24/10/2022 - Het Belang van Limburg)

Het is een voormiddag die we niet snel zullen vergeten. Met een korte mededeling, amper enkele zinnetjes, maakt Ford op 24 oktober 2012 een einde aan bijna vijf decennia autoproductie in Genk. De Europese Ford-top is niet aanwezig. De verslagenheid is groot, de woede ook. Ruim 10.000 gezinnen worden door de sluiting getroffen. Twee jaar later, in december 2014, rijdt de laatste auto van de band. [naar artikel]


5. Tien jaar geleden werd sluiting van Ford Genk aangekondigd. Wat moet er beter? (24/10/2022 - Het Belang van Limburg)

Tien jaar geleden viel het verdict over de fabriek van autobouwer Ford in Genk. Met de sluiting, die eind 2014 werd afgerond, verloren ruim 10.000 mensen hun job. Voka Limburg maakt de balans op van 10 jaar na de aankondiging van de sluiting. [naar artikel]


6. 5 jaar na sluiting Ford Genk: hoe staat het intussen met ontwikkeling site? (24/10/2017 - Het Belang van Limburg)

Dag op dag vijf jaar geleden werd de sluiting van Ford Genk aangekondigd. Vandaag is de site in volle afbraak. Op de grootste bouwwerf van Europa verrijzen tegen 2020 zo'n 2.500 jobs in de watergebonden activiteiten. [naar artikel]


7. VIDEO. Wim Dries en Meryame Kitir blikken terug op sluiting Ford Genk: “Broek gescheurd aan piketten” (24/10/2017 - Het Belang van Limburg)

Exact vijf jaar geleden kondigde Ford de sluiting van de fabriek aan in Genk. Duizenden werknemers van Ford en de toeleveranciers verloren hun job. TVL trok met de Genkse burgemeester Wim Dries (CD&V) en toenmalig vakbondsafgevaardigde en sp.a-politica Meryame Kitir naar de puinhopen van de site. [naar artikel]


8. Limburgse arbeidsmarkt herleeft vijf jaar na Ford Genk (18/12/2019 - De Tijd)

07:39 Exact vijf jaar na de sluiting van Ford Genk is de Limburgse werkloosheidsgraad historisch laag, leren cijfers van de VDAB. [naar artikel]


9. Vlaamse regering komt samen in Maasmechelen om Limburg te steunen na sluiting Ford Genk (01/12/2017 - Het Belang van Limburg)

De Vlaamse regering verzamelt vandaag in Maasmechelen in het kader van het SALK-plan, het plan dat Limburg erbovenop moet helpen na de sluiting van Ford Genk. Om het half jaar maakt de Vlaamse regering de balans op. Vandaag werden er ook nieuwe investeringen aangekondigd. [naar artikel]


10. Sinds sluiting Ford Genk waren er nooit zo weinig werkzoekenden in Limburg (05/07/2022 - Het Belang van Limburg)

Sinds de sluiting van Ford Genk in 2015 heeft de Limburgse arbeidsmarkt een enorme prestatie neergezet. Het aantal werkzoekenden daalde met maar liefst 44 procent. Veel beter dan in de rest van Vlaanderen. Maar er is een keerzijde aan die medaille. [naar artikel]


11. 1500 jobs op Fordsite in Genk, nog eens 1500 banen extra de volgende vijf jaar (19/01/2024 - Het Belang van Limburg)

Genk mikt de komende vijf jaar nog eens op minstens 1500 extra jobs op de vroegere Ford-site. Die komen bovenop de 1500 banen, die sinds de sluiting van Ford al zijn ingevuld. “Een voorbeeld van samenwerking over de partijgrenzen heen, tussen Europa, België, Vlaanderen en Limburg”, zegt een trotse burgemeester Wim Dries, vanavond op zijn jaarlijkse nieuwjaarsspeech. [naar artikel]


12. “Banenverlies door sluiting Ford Genk is uitgegomd” (17/09/2016 - Het Belang van Limburg)

Hier en daar waren er al aanwijzingen, maar nu is het officieel: de Limburgse economie heeft de sluiting van Ford Genk in amper één jaar tijd geabsorbeerd. Dat blijkt uit de jongste editie van de VKW Top 500. Daaruit blijkt dat de grootste 500 bedrijven vorig jaar in omzet en jobs wisten te groeien. Alleen de winstgevendheid bleef achter. [naar artikel]


13. Toeleveranciers Ford Genk vallen als dominostenen (13/04/2019 - De Morgen)

Service Magazijn Limburg, een toeleverancier van Ford Genk, heeft tijdens een ondernemingsraad de intentie tot sluiting van het bedrijf aangekondigd. Bij de drie nabijgelegen toeleveranciers, Lear, IAC en Syncreon, kreeg het personeel nadien dezelfde boodschap te horen. [naar artikel]


14. Limburgse economie zakt terug naar peil van na sluiting Ford Genk (14/03/2022 - Het Belang van Limburg)

De twee voorbije coronajaren heeft het Limburgse ondernemerschap niet aangetast, integendeel. Maar de oorlog in Oekraïne doet dat wél. Midden 2022 zakt de Limburgse economie terug naar het niveau van 2015, net na de sluiting van Ford Genk. Dat blijkt uit een analyse van Voka Limburg. [naar artikel]


15. Voka: "Huidige crisis is potentieel gevaarlijker dan de sluiting van Ford Genk" (31/08/2022 - Het Belang van Limburg)

Ondernemers zien de bui al hangen. Ze zijn steeds somberder over de economie en rekenen erop dat de bedrijvigheid zal afnemen. Het is niet nieuw, maar het wordt steeds erger. De droogte, de energiekosten, het personeelstekort, de torenhoge loonkosten en de verstoorde export storten Limburg in een recessie. Ondernemerskoepel Voka Limburg roept de overheid op om het bloeden van de bedrijven te stelpen. De crisis is potentieel gevaarlijker dan de sluiting van Ford Genk, zegt topman Johann Leten. [naar artikel]


16. “Limburg heeft zich herpakt, maar we zijn er nog niet” (08/09/2018 - Het Belang van Limburg)

“Limburg heeft de sluiting van Ford-Genk zeer goed verteerd. Maar het werk is niet af. Om de volgende recessie het hoofd te kunnen bieden, moet Limburg de krachten blijven bundelen om onze bedrijven verder te professionaliseren, innoveren en internationaliseren.” Dat zegt Urbain Vandeurzen in zijn afscheidsinterview als voorzitter van het Ondernemersplatform Limburg. [naar artikel]


17. Ford Genk kan voorlopig openblijven (09/04/2019 - De Morgen)

Ford Genk mag in oktober volgend jaar starten met de bouw van de nieuwe Mondeo. De Amerikaanse directie van Ford heeft dat gisteren bevestigd. Of daarmee Ford Genk definitief gered is, blijft onzeker. Ondertussen rekent Ford wel op brugpensioen als onderdeel van een herstructureringsplan. [naar artikel]


18. Dat de Noord-Zuid maar niet afgewerkt geraakt, is een intern Limburgs probleem (16/12/2016 - Het Belang van Limburg)

Vandaag komt de Taskforce Limburg bijeen om het SALK, het Strategisch Actieplan Limburg in het Kwadraat, te evalueren. In de wetenschap dat het SALK er kwam om het verlies aan tewerkstelling na de sluiting van Ford Genk op te vangen, kan die evaluatie niet anders dan positief zijn. Er zijn nu immers minder werklozen in de provincie dan voor de sluiting van Ford. Er zijn ook steeds meer vacatures en starters en minder falingen. [naar artikel]


19. Bijna drie jaar na sluiting: sloop Ford Genk van start (24/08/2017 - Het Belang van Limburg)

Op 18 december 2014 liep in Genk de laatste Ford Mondeo van de band en de fabriek sloot voorgoed zijn deuren. Vandaag - bijna drie jaar later - is de sloop van de gebouwen op de Ford-terreinen gestart. [naar artikel]


20. 'Signaal voor de machthebbers' (09/04/2019 - De Morgen)

Ruim 15.000 mensen stapten in Genk mee in een mars die Limburg, na de sluiting van Ford Genk, een economische toekomst moet geven. Het werd een serene opkomst. Gelaten: 'Een fabriek van die omvang naar Limburg halen, lukt niet meer.' [naar artikel]


21. Economisch herstel Limburg gaat voort: economie en arbeidsmarkt doen het goed, groot minpunt voor mobiliteit (01/12/2017 - Het Belang van Limburg)

Vijf jaar na de aankondiging van de sluiting van Ford Genk gaat het herstel van de Limburgse economie en arbeidsmarkt onverstoorbaar verder. Op verschillende vlakken is de achterstand tegenover de rest van Vlaanderen zelfs ingehaald. Maar voor een hoerastemming is het nog te vroeg. Dé zwakke flank van het SALK-plan blijft de ontsluiting van Limburg. Van alle belangrijke mobiliteitsdossiers is nog altijd niets in huis gekomen. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!