De tram was een zegen voor de economie: haast de klok rond werden steden en fabrieken bereikbaar vanuit iedere wijk en uithoek. Maar de invoering ervan draaide uit op een ramp voor onze ruimtelijke ordening. [naar artikel]
“De Belgen zijn de rijkste burgers. Door de baksteen in onze maag. Door de overheid die na de Tweede Wereldoorlog ongebreideld bouwen en wonen stimuleerde. En dat leidde tot een zwaar verkaveld landschap. Kortom: onze ruimtelijke verrommeling leverde de burger een aardige duit op”, schrijft politiek journalist Isolde Van den Eynde. [naar artikel]
Critici hekelen de 'quick win' voor zonevreemde bedrijven die minister Zuhal Demir voorstelt. [naar artikel]
Ingrid Pira is Vlaams Parlementslid voor Groen. [naar artikel]
De Vlaming kiest steeds vaker voor een alternatief vervoersmiddel, behalve voor woon-werkverkeer, zo blijkt uit onderzoek. Allemaal goed en wel, zegt Neeroetenaar Patrick van Horne, maar in Limburg is dat zo goed als onmogelijk. Hij schreef een open brief naar minister Weyts om de toestand aan te klagen. [naar artikel]
Als het openbaar vervoer geen voordelen biedt tegenover de auto, dan blijft de perceptie van het openbaar vervoer die van “het vervoer voor de kneusjes”. “En dat is zeer kwalijk als we de klimaatproblematiek en de verkeersellende willen aanpakken”, zegt Peter Thoelen van reizigersvereniging TreinTramBus vandaag, in een reactie op de dalende tevredenheidscijfers voor De […] Het bericht Openbaar vervoer blijft “vervoer voor kneusjes” als er geen voordelen zijn tegenover auto verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Het openbaar vervoer in de vervoerregio Aalst krijgt eind 2021 een opknapbeurt. In de vervoerregio zitten naast Aalst ook Dendermonde, Ninove en Denderleeuw, samen met de omliggende gemeenten. In Aalst komt er een frequente buslijn, cruciale plaatsen zoals de ziekenhuizen en de stations worden meer bediend. “Het openbaar zal veel beter op elkaar afgestemd zijn”, zegt schepen Jean-Jacques De Gucht (Open VLD). [naar artikel]
De ‘verrommeling’ langs de steenwegen in Vlaanderen wordt aangepakt. Tegen 2030 moeten alle nieuwe baanwinkels in clusters bij elkaar zitten en er komen no-gozones voor retail langs de steenwegen. [naar artikel]
Wat moeten we aan met de baanwinkels, filialen van grote winkelketens langs onze steenwegen? Bundelen in clusters, is het antwoord van drie provinciebesturen. “We moeten de steenwegen weer leefbaar maken.” [naar artikel]
Hasselt wil komaf maken met de verdere ‘verrommeling’ in het straatbeeld. Daarom is een catalogus klaargestoomd waaruit ontwerpers, besluitvormers en stadsdiensten moeten putten bij de inrichting van de openbare ruimte. “Mensen moeten Hasselt herkennen”, zegt schepen Laurence Libert (Open Vld). [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.