01:04 De federale regering wil vanaf maandag een derde piste openen op Brussels Airport om de geluidshinder voor de Vlaamse Noordrand te verminderen. Maar de luchthavenuitbater spartelt tegen wegens de hoge... [naar artikel]
Brussels Airport Company wil de nachtvluchten op de luchthaven strenger behandelen. Daarmee zou ongeveer 10 procent van het aantal nachtvluchten vermeden kunnen worden, of zowat 1.500 vluchten per jaar. [naar artikel]
De vereniging Air Libre Brussel, die strijdt tegen de overlast door het vliegverkeer van Brussels Airport, roept zaterdag op om nachtvluchten en privéjets te bannen op de luchthaven, net zoals op de luchthaven van Schiphol. [naar artikel]
10:11 Brussels Airport wil het probleem met de Brusselse geluidsboetes ontmijnen door nachtvluchten te verplaatsen. [naar artikel]
Er vonden het voorbije jaar ongeveer 17.500 nachtvluchten plaats op Brussels Airport. Al ligt dat aantal hoger dan het aantal nachtelijke slots dat... [naar artikel]
Het voorstel van minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) om de geluidsoverlast rond Brussels Airport aan te pakken door onder andere alle nachtvluchten te schrappen, “is niet aanvaardbaar vanuit een luchtvaartperspectief”. Dat zegt Dorothea von Boxberg, die sinds midden april de CEO van luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines is. [naar artikel]
Het voorstel van minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) om de geluidsoverlast rond Brussels Airport aan te pakken door alle nachtvluchten te schrappen “is niet aanvaardbaar vanuit een luchtvaartperspectief”. Dat zegt Dorothea von Boxberg (49), die sinds midden april CEO van luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines is. [naar artikel]
Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) heeft Brussels Airport een nieuwe omgevingsvergunning verleend. De huidige loopt in juli af, waardoor een nieuwe vergunning nodig was om activiteiten op de luchthaven te mogen blijven uitvoeren. Demir legt Brussels Airport wel flink wat voorwaarden op, al komt er wel geen verbod op nachtvluchten. [naar artikel]
De federale ombudsman heeft vorig jaar meer dan 1.500 vermoedelijke inbreuken op de regels vastgesteld bij nachtvluchten op Brussels Airport. Hij pleitte donderdag, bij de voorstelling van het jaarverslag van de ombudsdienst, voor een strengere aanpak van vooral de nachtelijke cargovluchten. “Een oud Boeing 747-vrachtvliegtuig dat ‘s avonds laat landt of ‘s ochtends vroeg opstijgt op Brussels Airport, dat moet gedaan zijn”, aldus ombudsman Philippe Touwaide. [naar artikel]
De Franstalige oppositiepartij Les Engagés (het vroegere CDH) gaat zowel in de Kamer als in het Brussels Parlement en een aantal gemeenteraden een resolutie neerleggen waarin het maatregelen vraagt om de omwonenden van Brussels Airport te ontlasten. De partij wil onder meer de nachtvluchten afschaffen, en zegt daarvoor ook de steun te hebben van de inwoners van Vlaams-Brabant. [naar artikel]
De directie van Brussels Airport is bereid om te onderhandelen met Brussel over de nachtvluchten. De luchthaven wil het aantal nachtvluchten met [naar artikel]
Vijf gemeenten uit de Noordrand rond Brussel protesteren tegen de plannen voor de uitbreiding van Brussels Airport. Grimbergen, Machelen, Meise, Vilvoorde en Wemmel reageren daarmee op het Milieueffectenrapport (MER) dat de luchthaven van Zaventem liet opstellen. [naar artikel]
Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) heeft voorstellen klaar om nachtvluchten op Brussels Airport volledig te bannen en zo de geluidsoverlast aan te pakken. Het doel van de minister is om het lawaai in de buurt van de luchthaven met 20 procent te doen afnemen en buurtbewoners meer rust te gunnen. Voor Open Vld is een totaalverbod op nachtvluchten “wereldvreemd en economische waanzin”, stelt Kamerlid Tim Vandenput. Ook Voka noemt het plan van Gilkinet “waanzinnig”. [naar artikel]
Er is nog steeds geen geschikt onderzoeksbureau gevonden om de overlast te onderzoeken die Brussels Airport veroorzaakt. Een rechter heeft de regering verplicht om de overlast in kaart te brengen, maar twee pogingen om een onderzoeksbureau te vinden zijn mislukt. [naar artikel]
Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) heeft voorstellen klaar om nachtvluchten op Brussels Airport volledig te bannen en zo de geluidsoverlast aan te pakken. Het doel van de minister is om het lawaai in de buurt van de luchthaven met 20 procent te doen afnemen. Daarnaast wil hij dat er geen geluidsoverlast meer tussen 23.00 uur ‘s avonds en 6.00 uur ‘s ochtends is. [naar artikel]
Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) heeft de omgevingsvergunning van Brussels Airport verlengd. Dat meldt het kabinet van Demir. Er komt geen verbod op nachtvluchten, maar de minister legt de luchthaven wel een aantal voorwaarden op. [naar artikel]
De luchthaven van Schiphol schrapt tegen 2025 alle nachtvluchten en privéjets. Dat moet de lawaaihinder en de CO2-uitstoot verminderen. Een precedent voor Brussels Airport? “De situatie is niet helemaal te vergelijken.” [naar artikel]
ACV-Transcom is niet te spreken over het voorstel van minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) om alle nachtvluchten op Brussels Airport te verbieden tussen 23 en 6 uur. Dit zal duizenden jobs kosten en de vakbond zal zich dan ook verzetten tegen zulke “idiote plannen”, luidt het in een mededeling. [naar artikel]
20:34 Brussels Airport zet zich schrap voor de toekomst van zijn luchtvrachtactiviteiten. Een beperking van het aantal nachtvluchten kan die in het gedrang brengen. 'De luchthaven is geen Lego-gebouw waar j... [naar artikel]
22:36 Het voorstel van federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) om de geluidsoverlast rond Brussels Airport aan te pakken door alle nachtvluchten te bannen, moet zelf 'geschrapt' worden. Da... [naar artikel]
Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) heeft Brussels Airport een nieuwe omgevingsvergunning verleend. De huidige loopt in juli af, waardoor een nieuwe vergunning nodig was om activiteiten op de luchthaven te mogen blijven uitvoeren. Demir legt Brussels Airport wel flink wat voorwaarden op, al komt er wel geen verbod op nachtvluchten. [naar artikel]
De lange wachtrijen van de voorbije weken in de vertrekhal van Zaventem zijn ook Philippe Touwaide, de ombudsman voor Brussels Airport, niet ontgaan. In een brief aan de luchtvaartautoriteiten klaagt hij over de overbevolking in de luchthaven, over chaos bij de coronatests en het niet-naleven van de coronamaatregelen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.