De Antwerpse verkeersellende zal tijdens de bouw van de Oosterweelverbinding nog flink verergeren. Ruim 30.000 voertuigen moeten uit de [naar artikel]
01:00 Tijdens de bouw van de Oosterweelverbinding zal de Antwerpse verkeersellende nog flink verergeren. Ruim 30.000 voertuigen moeten uit de avondspits om de files beheersbaar te houden. [naar artikel]
Vlaams Belang heeft dinsdagvoormiddag een eigen voorstel gelanceerd om, los van Oosterweel, de verkeersknoop in en rond Antwerpen te ontwarren. Die oplossing bestaat uit een aantal voorstellen, waaronder een nieuwe verbinding tussen de E313 en de E19, het inzetten van elektrische bussen en het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel. [naar artikel]
Ook Gent is niet erg opgetogen met het akkoord over de Antwerpse mobiliteit, dat bestaat uit een Oosterweel Light en een zogenaamd radicaal haventracé. Omdat dat laatste tracé vrachtverkeer door de Liefkenshoektunnel naar de E34 duwt, zal dat in Gent opnieuw aansluiting zoeken op de verbinding E17-E40 en zo extra drukte veroorzaken. “Antwerpen heeft zijn verkeersknoop naar ons doorgeschoven”, zegt schepen Filip Watteeuw (Groen). [naar artikel]
01:00 Lantis, de bouwheer van Oosterweel, heeft net voor Kerstmis de twee laatste grote contracten voor de bouw van Oosterweel toegewezen, vernam De Tijd. [naar artikel]
De Vlaamse regering heeft een akkoord bereikt over Oosterweel. Het ‘radicaal haventracé’ samen met de ‘Oosterweel light’ moet de fileproblemen in en rond Antwerpen oplossen. De werken zullen in het najaar al starten. Bekijk hieronder hoe Oosterweel er zal uitzien. [naar artikel]
Om de files tijdens de bouw van de Oosterweelverbinding beheersbaar te houden, moet het autoverkeer rond Antwerpen drastisch naar beneden. Dat schrijft De Tijd op basis van een rapport van de Vlaamse regering. [naar artikel]
Om de files tijdens de bouw van de Oosterweelverbinding beheersbaar te houden, moet het autoverkeer rond Antwerpen drastisch naar beneden. Dat schrijft De Tijd op basis van een rapport van de Vlaamse regering. [naar artikel]
01:05 Met de gunning van de contracten - ter waarde van een miljard euro - komt de derde Scheldetunnel in Antwerpen een flinke stap dichterbij. Oosterweel is een van de weinige missing links in het Vlaamse ... [naar artikel]
Meer sluipverkeer en files: het milieueffectenrapport is haast vernietigend voor Ringland. N-VA vindt het goed dat Oosterweel opnieuw de beste oplossing blijkt voor de Antwerpse verkeersknoop. [naar artikel]
Zeker 20.000 tot 25.000 voertuigen moeten weg uit de avondspits tijdens de bouw van de Oosterweelverbinding in Antwerpen. Zo niet dreigt er een groot, chronisch verkeersinfarct rond de stad. [naar artikel]
De politieke discussie over Oosterweel moet opnieuw een verkeerstechnisch dossier worden. En vlug wat, want 'de hartkransslagaders rond Antwerpen slibben langzaam dicht'. [naar artikel]
Herinnert u zich de Oosterweel nog? Die moest ervoor zorgen dat de verkeersknoop rond Antwerpen ontward werd. Maar de Antwerpenaar stemde de Oosterweel weg. Intussen staan wij er allemaal in de file terwijl de Antwerpenaars koffie drinken op de Vogeltjesmarkt. De niet-Antwerpenaar begreep dan ook niet waarom hij niet mocht meebeslissen over iets wat impact had op het hele land en waar iedere Vlaming aan mee moet betalen. De presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten zijn net zoiets. We hebben er niets aan te zeggen, maar het heeft wel een grote impact op ons. Op die manier worden Hillary Clinton of Donald Trump, of we dat nu leuk vinden of niet, ook een beetje onze president. [naar artikel]
20:09 Werkgevers in en rond de haven van Antwerpen slaan alarm over de berichten dat de Oosterweel-verbinding nog meer vertraging zou oplopen. 'Nog een paar jaar zo doorgaan, en we gaan failliet.' [naar artikel]
Alexander D’Hooghe, de intendant van Oosterweel, stelt een plan voor dat het verkeersinfarct in Vlaanderen moet tegengaan. Deelbusjes die via een... [naar artikel]
De kans dat de Oosterweelverbinding rond Antwerpen er komt, is opnieuw een stukje kleiner. De auditeur van de Raad van State zegt in een advies dat een alternatief voor Oosterweel onvoldoende onderzocht is. [naar artikel]
“Er doemt voor Antwerpen een donker scenario op: heel veel beton, files die niet opgelost geraken en verkeer dat zich de komende 15 à 20 jaar vastrijdt op de Antwerpse Ring.” Wouter Van Dooren, professor Bestuurskunde aan de Universiteit Antwerpen, is diep ontgoocheld in Oosterweel en het Toekomstverbond tussen de actiegroepen, de Vlaamse regering en de stad Antwerpen. Volgens Van Dooren is Oosterweel een achterhaald en slecht project. [naar artikel]
Anderhalve maand voor de verkiezingen barst de juridische oorlog rond Oosterweel los. Twee Groen-leden uit Zwijndrecht eisen bij de Raad van State de nietigverklaring van de milieustudie rond Oosterweel, met volle steun van hun partijtop. Als ze gelijk krijgen, moet het dossier terug naar af. [naar artikel]
Een rapport van de Vlaamse regering stelt dat voor eind 2017 tot 25.000 voertuigen uit de avondspits in Antwerpen moeten verdwijnen om een verkeersinfarct tijdens de bouw van Oosterweel te vermijden. Is dat een haalbare kaart? [naar artikel]
De hoofdrolspelers in dit dossier zitten al wekenlang samen om te zien hoe ze de verkeersknoop rond Antwerpen kunnen ontwarren en hoe de leefbaarheid kan verbeteren. [naar artikel]
In 2023 schakelen de Oosterweelwerken een versnelling hoger. Op Linkeroever en in Zwijndrecht wordt het nieuwe knooppunt Antwerpen-West deels in gebruik genomen en gaat ook de oprit Linkeroever aan de Kennedytunnel definitief dicht. Na de zomer wordt op beide oevers gestart met de bouw van de tunnelmonden van de Scheldetunnel, het kroonjuweel van Oosterweel. En tegen het najaar zal men in Merksem beginnen bouwen aan de bypass of de tijdelijke ring. Minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) laat intussen weten dat de totaalkosten van Oosterweel door de inflatie en prijsstijgingen van 4,5 miljard zijn opgelopen tot 5,9 miljard euro. [naar artikel]
In één klap vier jaar winst en een einde aan de oorlog rond Oosterweel. Dat aanbod krijgt de Vlaamse regering vandaag van Ademloos en stRaten-generaal. Daarvoor moet ze wel het Oosterweeltracé laten vallen voor Oosterweel-Noord, een variant waarop meerderheidspartijen Open Vld en CD&V achter de schermen aansturen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.