Krantenkoppen logoDe Krantenkoppen

Elke minuut geupdate en mobile friendly!

18 September 2020
21:14 uur

Europees Parlement wil scheepvaart ook doen betalen voor CO2-uitstoot

Express

16/09/2020 - 11:23

Het Europees Parlement wil aan de scheepvaart striktere milieuregels opleggen. De Europese parlementsleden hebben immers ingestemd met een voorstel om... The post Europees Parlement wil scheepvaart ook doen betalen voor CO2-uitstoot appeared first on Business AM.


LEES VOLLEDIG ARTIKEL OP EXPRESS

Gerelateerde krantenkoppen:

  1. Milieucommissie Europees Parlement keurt nieuwe uitstootdoelstellingen goed (30/05/2017 - Het Belang van Limburg)
    De milieucommissie van het Europees Parlement heeft dinsdag nieuwe nationale doelstellingen goedgekeurd om de uitstoot van broeikasgassen in sectoren als landbouw, transport en huisvesting terug te dringen. Voor ons land moet de uitstoot tegen 2030 met 35 procent verminderd zijn ten opzichte van 2005. Over twee weken stemt het voltallige Europees Parlement over de tekst.
    [naar artikel]
  2. Europees Parlement schaart zich achter Belgische uitstootdoelstellingen (14/06/2017 - Knack)
    Het Europees Parlement heeft ingestemd met nationale doelstellingen om de uitstoot van broeikasgassen in het transport en de bouw in te dijken. België moet tegen 2030 de uitstoot met 35 procent verminderen.
    [naar artikel]
  3. Europees Parlement eist stevige reductie CO2-uitstoot vrachtwagens (14/11/2018 - Het Laatste Nieuws)
    De CO2-uitstoot door vrachtwagens en bussen moet in 2030 35 procent lager liggen dan vandaag. Dat eist het Europees Parlement. Het is voor het...
    [naar artikel]
  4. Europees Parlement wil CO2-uitstoot van auto's met 40 procent verlagen (03/10/2018 - VRT NWS)
    Een grote meerderheid in het Europees parlement heeft een wetsvoorstel met stengere uitstootnormen voor auto’s goedgekeurd. Tegen 2025 moet de CO2-uitstoot van auto’s 20% lager liggen dan in 2021 , in 2030 moet de uitstoot 40% lager liggen.  Over dit voorstel moet nog een akkoord bereikt worden met de lidstaten.   
    [naar artikel]
  5. Europees Parlement eist stevige reductie CO2-uitstoot vrachtwagens (14/11/2018 - Metro)
    De CO2-uitstoot door vrachtwagens, bussen en touringscars zal in 2030 35 procent lager moeten liggen dan vandaag. Dat eist het Europees Parlement. Het is voor het eerst dat de uitstoot door vrachtwagens ingeperkt wordt. Om Europa in staat te stellen zijn uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met minstens 40 procent te reduceren in vergelijking met 1990 – in het kader van het klimaatakkoord van Parijs – wil de EU het wegvervoer aanpakken. Over nieuwe reductiedoelstellingen voor personenwagens en lichte vrachtwagens, die verantwoordelijk zijn voor 15 procent van de totale CO2-uitstoot in de EU, wordt reeds volop onderhandeld. Zware bedrijfsvoertuigen zijn goed voor 6 procent van de uitstoot maar ontsnapten tot nu toe steeds aan uitstootnormen. Het Europees Parlement wil daar nu iets aan doen. In Straatsburg beslisten de parlementsleden dat de maximale CO2-uitstoot door vrachtwagens en bussen tegen 2030 met 35 procent moet teruggedrongen worden in vergelijking met de normen die gelden voor 2019. Tegen 2025 moet de uitstoot al met 20 procent gereduceerd zijn. Het parlement gaat daarmee verder dan de Europese Commissie, die in mei reductiedoelstellingen van 15 procent tegen 2025 en 30 tegen 2030 voorstelde. “Ondanks gelobby vanuit de auto-industrie én zware tegenstand van de conservatieve partijen stemt een meerderheid van het parlement in met onze ambitieuze CO2-reductiedoelstellingen”, klopt Bart Staes (Groen) zich op de borst. Het is zijn Nederlandse fractiegenoot Bas Eickhout die het rapport opstelde dat woensdag werd goedgekeurd. De stemming in het parlement is niet het einde van de rit. De Europese ministers van Transport moeten hun onderlinge standpunt nog bepalen, waarna het parlement en de Raad ook de onderhandelingen over de uitstootnormen voor vrachtwagens kunnen aanvatten. Ivo Belet (CD&V) hoopt dat die gesprekken voor het einde van de legislatuur kunnen worden afgerond. bron: Belga Het bericht Europees Parlement eist stevige reductie CO2-uitstoot vrachtwagens verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  6. Europees parlement gaat alle stagiairs “redelijke vergoeding” betalen (03/07/2018 - Het Belang van Limburg)
    Europarlementsleden moeten al hun stagiairs een “redelijke” vergoeding betalen. Dat heeft het Bureau van het Europees parlement maandagavond beslist, meldt de Europese jongerenorganisatie European Youth Forum. Ongeveer 8 procent van de stagiairs van het Europees parlement krijgt nu geen vergoeding, een kwart krijgt minder dan 600 euro per maand.
    [naar artikel]
  7. Europees Parlement wil ambitieuzere CO2-uitstootnormen (11/09/2018 - De Morgen)
    De leden van het Europees Parlement hebben gisteravond in een commissie aangegeven dat ze de doelstelling van de Europese Commissie om de CO2-uitstoot van nieuwe auto's en bestelwagens te verminderen nog willen aanscherpen.
    [naar artikel]
  8. België moet uitstoot met 35 procent verminderen tegen 2030 (14/06/2017 - Het Laatste Nieuws)
    Het Europees Parlement heeft ingestemd met nationale doelstellingen om de uitstoot van broeikasgassen in het transport en de bouw in te dijken.
    [naar artikel]
  9. Europees parlement verwerpt internetfilter (05/07/2018 - Knack)
    Het Europees parlement heeft het voorstel om internetplatformen als Facebook en YouTube auteursrechten te laten betalen voor video's, foto's of muziek verworpen. Het parlement kan nu nog amendementen indienen op de tekst, waardoor de herziening op de lange baan wordt geschoven.
    [naar artikel]
  10. Europees Parlement: uitstoot CO2 door auto’s moet met 40 procent omlaag (03/10/2018 - De Morgen)
    De CO2-uitstoot door auto’s moet de komende tien jaar een stuk verder omlaag dan de Europese Commissie zich heeft voorgenomen. In plaats van een reductie met 30 procent, moeten auto’s in 2030 gemiddeld 40 procent minder CO2 uitstoten, heeft het Europees Parlement vandaag bepaald.
    [naar artikel]
  11. Europees parlement verwerpt herziening online auteursrecht (05/07/2018 - Het Laatste Nieuws)
    Het Europees parlement heeft het voorstel om internetplatformen als Facebook en YouTube auteursrechten te laten betalen voor video's, foto's of...
    [naar artikel]
  12. Belgische uitstoot moet in 2030 met 35 procent omlaag (21/12/2017 - Knack)
    Onderhandelaars van het Europees Parlement en de lidstaten hebben donderdag een akkoord bereikt over nationale doelstellingen om de uitstoot van broeikasgassen in sectoren als het transport en de bouw in te dijken. België moet tegen 2030 de uitstoot met 35 procent verminderen.
    [naar artikel]
  13. Milieucommissie Europees Parlement keurt nieuwe uitstootdoelstellingen goed (30/05/2017 - Het Laatste Nieuws)
    De milieucommissie van het Europees Parlement heeft vandaag nieuwe nationale doelstellingen goedgekeurd om de uitstoot van broeikasgassen in
    [naar artikel]
  14. Europa bereikt akkoord over handel in emissierechten (09/11/2017 - Metro)
    De lidstaten en de Europese instellingen hebben – na een nachtje onderhandelen – een akkoord bereikt over de vermindering van de handel in CO2-rechten. In de hervorming van het zogenaamde ETS-emissiehandelsysteem gaat het totale aantal emissierechten vanaf 2021 geleidelijk naar omlaag, waardoor meer dan 12.000 bedrijven en elektriciteitsproducenten dieper in de buidel zullen moeten tasten om voor hun uitstoot te betalen. Vervuilende bedrijven in de EU in het ETS-systeem moeten emissierechten kopen, en betalen zo mee voor hun eigen uitstoot. Omdat er maar een beperkt aantal emissierechten beschikbaar is, zouden de ondernemingen in theorie gestimuleerd moeten worden om minder te vervuilen. Maar omdat er nu te veel emissierechten in het systeem zitten, zijn ze erg goedkoop. Gevolg: de bedrijven worden te weinig aangespoord om hun uitstoot effectief te verlagen. Het ETS-systeem dateert al van 2005 en was dus dringend aan hervorming toe. De lidstaten hebben nu samen met het Europees Parlement, de Commissie en de Raad van ministers een principeakkoord bereikt. Het aantal emissierechten moet vanaf 2021 geleidelijk naar omlaag. Concreet wordt het automatisch correctiemechanisme voor het aanbod van uitstootrechten, ‘Market Stability Reserve’, nog verder versterkt. De luchtvaartsector – voor vluchten binnen Europa – wordt vanaf 2021 ook betrokken in het systeem, met hetzelfde reductietraject als de andere sectoren. Over de uitstoot van de transport-, scheepvaart- en landbouwsector wordt nog apart onderhandeld. Europees parlementslid Ivo Belet (CD&V), de enige Belg betrokken bij het dossier, reageert tevreden. “Dit akkoord is een opsteker voor Europa, zeker in het licht van de klimaatconferentie in Bonn die momenteel aan de gang is.” De hervorming is ook erg belangrijk voor het behalen van de klimaatdoelen van Parijs, benadrukt Belet. Tegen 2030 moet de totale CO2-uistoot in de EU met 40 procent naar omlaag. In Vlaanderen vallen momenteel 220 bedrijven onder het ETS-systeem, samen verantwoordelijk voor 40 procent van de Vlaamse broeikasgasuitstoot. “De hervorming is van groot belang voor Vlaanderen, want bedrijven uit de chemie, staal- en glassector zullen belangrijke inspanningen moeten doen”, zegt Belet. Hij benadrukt wel dat het Europees parlement zich inzet om de betrokken industrieën te beschermen tegen de concurrentie van bedrijven uit andere regio’s, waar de klimaatnormen minder streng zijn. bron: Belga
    [naar artikel]
  15. Europees akkoord over scherper toezicht op uitstoot auto's (07/12/2017 - VRT NWS)
    Ruim twee jaar na het losbarsten van het Dieselgate-schandaal hebben onderhandelaars van de lidstaten en het Europees Parlement een compromis bereikt over de hervorming van de typegoedkeuring van nieuwe auto's en over een beter toezicht op auto's die al verkocht werden. Zo riskeren constructeurs die sjoemelen met de uitstoot van hun wagens een boete tot 30.000 euro per voertuig.
    [naar artikel]
  16. Toch geen verbod op 'memes': Europees parlement stemt tegen hervorming van internetwetgeving (05/07/2018 - Het Laatste Nieuws)
    Het Europees parlement heeft het voorstel om internetplatformen als Facebook en YouTube auteursrechten te laten betalen voor video's, foto's of...
    [naar artikel]
  17. EU-lidstaten sluiten akkoord over verdere inperking CO2-uitstoot auto’s (10/10/2018 - Metro)
    Na een marathonvergadering van 13 uur hebben de milieuministers van de EU-landen in Luxemburg een compromis bereikt over een verdere inperking van de CO2-uitstoot van auto’s. Ze willen dat nieuwe auto’s tegen 2030 35 procent minder uitstoten dan in 2021, en bestelwagens 30 procent minder. Het Europees Parlement pleitte er vorige week voor om de CO2-uitstoot bij nieuwe wagens tegen 2030 met 40 procent in te perken, maar dat was voor verschillende lidstaten een brug te ver. Het aanvankelijke voorstel van de Europese Commissie hield het op een inperking met 30 procent. In de volgende fase gaan de lidstaten onderhandelen met het Europees parlement. Die gesprekken starten woensdag al. Bron: Belga   Het bericht EU-lidstaten sluiten akkoord over verdere inperking CO2-uitstoot auto’s verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  18. Europees Parlement wil CO2-uitstoot door vrachtwagens fors inperken (18/10/2018 - Metro)
    Nieuwe vrachtwagens zullen tegen 2030 fors minder CO2 moeten uitstoten. Vergeleken met de normen die gelden voor 2019, zal de maximale gemiddelde uitstoot 35 procent lager moeten liggen. Dat wil althans de commissie Milieu van het Europees Parlement. De Europese Commissie legde in mei van dit jaar de nieuwe bindende doelstellingen op tafel. Vrachtwagens die voor het eerst op de markt komen, zouden volgens de Commissie hun gemiddelde maximale uitstoot vanaf 2030 met 30 procent moeten terugdringen. Vanaf 2025 zou een tussentijdse doelstelling van 15 procent gelden. Met haar wetsvoorstel wil de Commissie ook het marktaandeel verhogen van vrachtwagens die weinig of geen CO2 uitstoten. De milieucommissie van het Europees Parlement heeft vandaag over het dossier gestemd en blijkt verder te willen gaan dan de Europese Commissie. De CO2-uitstoot zou volgens de parlementsleden tegen 2025 met 20 procent ingeperkt moeten worden en tegen 2030 met 35 procent. Het rapport van de Nederlander Bas Eickhout (GroenLinks) werd met 47 stemmen tegen zes goedgekeurd. Bart Staes (Groen) is uitermate tevreden met het resultaat van de stemming. “Meer Europese ambitie voor de CO2-reductiestandaarden is absoluut noodzakelijk, en is ook haalbaar voor de sector”, zegt hij. “Verder geven we nu een duidelijke richting aan met minimumdoelen voor emissielage en emissieloze voertuigen in 2025 en 2030, zodat fabrikanten genoodzaakt zijn de nodige investeringen te doen.” Uit cijfers van 2015 blijkt dat zes procent van alle EU-broeikasgassen afkomstig is van de CO2-uitstoot van vrachtwagens. Als enkel naar de transportsector wordt gekeken, zijn vrachtwagens goed voor een kwart van de uitstoot. In november stemt de plenaire vergadering van het Europees Parlement over het voorstel. Wanneer ook de Raad (de EU-lidstaten) hun standpunt zullen hebben bepaald, kunnen het Parlement en de Raad op zoek gaan naar een akkoord over de tekst. Intussen lopen tussen de Europese instellingen ook al de onderhandelingen over de inperking van de uitstoot door personenwagens en bestelwagens. bron: Belga Het bericht Europees Parlement wil CO2-uitstoot door vrachtwagens fors inperken verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  19. Europees Parlement verwerpt hervorming auteursrechten (05/07/2018 - De Tijd)
    12:42 Het Europees parlement heeft het voorstel om internetplatformen als Facebook en YouTube auteursrechten te laten betalen voor video's, foto's of muziek verworpen.
    [naar artikel]
  20. Geen Europees agentschap voor strenger toezicht op autotests (04/04/2017 - Het Belang van Limburg)
    Anderhalf jaar na het losbarsten van Dieselgate heeft het Europees Parlement zich dinsdag in Straatsburg achter voorstellen geschaard voor een strikter Europees toezicht op de uitstoot van auto’s. De volksvertegenwoordigers raakten het wel niet eens over de oprichting van een onafhankelijk Europees agentschap dat de markt zou moeten controleren.
    [naar artikel]
  21. Oud-eurocommissaris Antonio Tajani kandidaat-voorzitter Europees Parlement (13/12/2016 - Knack)
    De EVP-fractie in het Europees Parlement heeft de Italiaanse oud-eurocommissaris Antonio Tajani dinsdag verkozen als haar kandidaat-voorzitter. Nochtans is Tajani niet onbesproken. Als Europees commissaris zou hij op de hoogte geweest zijn van de problemen met de uitstoot van dieselwagens.
    [naar artikel]
  22. Le Pen moet Europees Parlement terugbetalen (31/10/2016 - De Tijd)
    22:02 Marine Le Pen, de voorzitter van de Franse extreemrechtse partij Front National, moet 339.000 euro betalen aan het Europees Parlement.
    [naar artikel]
  23. Klimaatprotest aan Europees Parlement in aanloop naar grote klimaatmars (03/11/2018 - VRT NWS)
    Aan het Europees parlement in Brussel voeren milieu-organisaties en burgers de hele namiddag actie om aandacht te vragen voor de klimaatproblematiek. In de aanloop naar de klimaattop van begin december in Polen, vragen de manifestanten méér inspanningen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. 
    [naar artikel]
  24. Europees Parlement wil kilometerheffing voor vrachtwagens (25/10/2018 - Metro)
    Europese lidstaten die vrachtwagens en bestelwagens willen belasten voor het gebruik van hun wegen moeten kiezen voor een systeem dat de tol afstemt op de afgelegde afstand. Dat standpunt heeft het Europees Parlement vandaag ingenomen. Het Europees Parlement boog zich vandaag over de herziening van de richtlijn die een aantal spelregels vastlegt voor landen die vrachtwagens tol laten betalen voor het gebruik van hun grote verkeersassen. De parlementsleden willen daarbij komaf maken met tol die voor een bepaald tijdsbestek geldt, zoals het jaarlijkse eurovignet voor vrachtwagens in landen als Nederland en Luxemburg. Het Europese halfrond wil dat de tol voor vrachtwagens en zware bestelwagens vanaf 2023 gebaseerd is op de afgelegde afstand, en dat zou vanaf 2027 ook voor lichtere bestelwagens en minibussen moeten gelden. Het tarief moet daarbij ook afhankelijk worden gemaakt van de CO2-uitstoot. In Vlaanderen geldt sinds 2016 al een kilometerheffing voor vrachtwagens. Over de herziening van de richtlijn moet het parlement nog onderhandelingen aanknopen met de lidstaten. Die hebben nog geen standpunt vastgelegd. bron: Belga Het bericht Europees Parlement wil kilometerheffing voor vrachtwagens verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  25. Europees Parlement eist 40 procent minder C02-uitstoot in 2030 (04/10/2018 - Het Belang van Limburg)
    straatsburgHet Europees Parlement wil dat nieuwe auto’s en bedrijfswagens tegen 2030 40 procent minder C02 zullen uitstoten. De Europese Commissie had 30 procent voorgesteld.
    [naar artikel]
  26. CO2-uitstoot auto's: europarlementsleden scherpen voorstel Commissie aan (11/09/2018 - Knack)
    De leden van het Europees Parlement hebben maandagavond in een commissie aangegeven dat ze de doelstelling van de Europese Commissie om de CO2-uitstoot van nieuwe auto's en bestelwagens te verminderen nog willen aanscherpen.
    [naar artikel]
  27. CO2-uitstoot transport, landbouw, gebouwen in Europa: -30 procent tegen 2030 (18/04/2018 - VRT NWS)
    Het Europees Parlement stemde gisteren in met de klimaatwet die de inspanningen bepaalt voor sectoren als de bouw, de landbouw en het transport. In ons land moet de uitstoot in die sectoren met zo’n 30% naar beneden ten opzichte van 2005.
    [naar artikel]
  28. Europees akkoord over inperking CO2-uitstoot auto's: tegen 2030 moet uitstoot nog 35 procent lager (09/10/2018 - Het Laatste Nieuws)
    De milieuministers van de EU-landen hebben na urenlange onderhandelingen een compromis gesloten over de CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen die in...
    [naar artikel]
  29. Hoe zal het Europees Parlement eruitzien na de verkiezingen?  (18/02/2019 - VRT NWS)
    Het Europees Parlement heeft vanochtend de eerste voorspelling over de zetelverdelingen in het Europees Parlement uitgebracht. Die zijn gebaseerd op nationale peilingen in de verschillende lidstaten. 
    [naar artikel]
  30. Neonazi's veroveren eerste zetels in Europees Parlement (11/04/2019 - De Morgen)
    Enkele rabiate neonazi's uit Duitsland, Hongarije en Griekenland doen hun intrede in het Europees Parlement. Het Centrum voor Gelijkheid van Kansen belooft hen te vervolgen als ze de Belgische antiracismewetten overtreden.
    [naar artikel]
  31. Verenigd Koninkrijk krijgt nog Europees geld maar moet dan wel nog bijdrage betalen (14/10/2019 - Het Laatste Nieuws)
    De commissie Begroting in het Europees Parlement heeft maandag haar goedkeuring gegeven om geld uit het Europees budget te storten aan Britse...
    [naar artikel]
  32. Europees Parlement wil maatregelen nemen tegen grote voedselverspilling (16/05/2017 - Het Laatste Nieuws)
    Het Europees Parlement wil iets doen aan de voedselverspilling. Elk jaar gaat in Europa 88 miljoen ton voedsel verloren. Dat is 173 kg per
    [naar artikel]
  33. Europarlementsleden willen CO2-uitstoot auto’s nog sterker verminderen (11/09/2018 - Het Nieuwsblad)
    De leden van het Europees Parlement hebben maandagavond in een commissie aangegeven dat ze de doelstelling van de Europese Commissie om de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s en bestelwagens te verminderen nog willen aanscherpen.
    [naar artikel]
  34. Europees Parlement halveert salaris Nigel Farage (12/01/2018 - Metro)
    Het Europees Parlement houdt de helft van het salaris van UKIP-boegbeeld Nigel Farage in. Het halfrond neemt de maatregel nadat uit onderzoek is gebleken dat het Britse Europarlementslid misbruik heeft gemaakt van zijn toelage om parlementaire medewerkers te betalen. De Britse krant The Guardian meldde vandaag dat auditeurs van het Europees Parlement vorig jaar hebben vastgesteld dat Farage met zijn parlementaire toelage een assistent heeft betaald die voor zijn partij UKIP in Groot-Brittannië aan de slag was, in plaats van parlementair werk te doen in Straatsburg. Farage moet in totaal 40.000 euro terugbetalen. Het Europees Parlement betaalt sinds januari maar de helft van het salaris van de Britse eurohater meer uit. Zo zou het halfrond tegen oktober het geld recupereren. Het Europees Parlement screent al langer de handel en wandel van parlementaire medewerkers. Ook Marine Le Pen van het Franse uiterst rechtse Front National ligt onder vuur. Het halfrond wil dat Le Pen 340.000 euro ophoest om de salarissen te recupereren van twee medewerkers die eigenlijk voor de partij werkten. bron: Belga
    [naar artikel]
  35. Renoveren of afbreken? Europees Parlement houdt alle opties open (13/06/2017 - Het Laatste Nieuws)
    Niets doen, renoveren of platgooien en heropbouwen? Om het Brusselse Paul-Henri Spaak-gebouw van het Europees Parlement te laten voldoen aan de
    [naar artikel]
  36. Kris Peeters na uitspraak De Wever over zijn "droevig einde": "N-VA doet niet wat ze moet doen in Europees Parlement"   (15/03/2019 - VRT NWS)
    "Een droevig einde." Zo omschreef N-VA-voorzitter Bart De Wever het Europees lijsttrekkersschap van vicepremier Kris Peeters (CD&V) in het VTM-programma "Alloo bij". Doordat Peeters de Europese lijst trekt, verdwijnt hij vermoedelijk uit de nationale politiek. "Een grote eer", zegt Peeters zelf, die terug uithaalt naar N-VA: "Spijtig dat De Wever en N-VA zo'n uitspraken doen, maar in het Europees Parlement niet doen wat ze moeten doen."
    [naar artikel]
  37. Nieuwe IMO-regels voor de scheepvaart hebben grote gevolgen voor de consument (30/12/2019 - Express)
    Op 1 januari worden nieuwe, door de International Maritime Organization (IMO) opgelegde, regels van kracht voor de internationale scheepvaart. Die hebben betrekking op de kwaliteit van de brandstof die vrachtschepen gebruiken. De maatregelen zijn zo significant dat ze onvermijdelijk gevolgen zullen hebben voor de prijzen die consumenten aan de kassa betalen voor de goederen die […] The post Nieuwe IMO-regels voor de scheepvaart hebben grote gevolgen voor de consument appeared first on Business AM.
    [naar artikel]
  38. Europees Parlement halveert salaris Nigel Farage (12/01/2018 - Het Belang van Limburg)
    Het Europees Parlement houdt de helft van het salaris van UKIP-boegbeeld Nigel Farage in. Het halfrond neemt de maatregel nadat uit onderzoek is gebleken dat het Britse Europarlementslid misbruik heeft gemaakt van zijn toelage om parlementaire medewerkers te betalen.
    [naar artikel]
  39. Guy Verhofstadt: ‘Niet alleen het Lagerhuis, ook het Europees Parlement zal zijn tijd nemen’ (25/10/2019 - De Morgen)
    Guy Verhofstadt, de brexit-coördinator in het Europees Parlement, legt uit wat het Europees Parlement nog wil bereiken in gesprekken met het Verenigd Koninkrijk.
    [naar artikel]
  40. Jean-Marie Le Pen moet 320.000 euro terugbetalen aan Europees Parlement (07/04/2019 - De Morgen)
    Het Europees Parlement eist 320.000 euro terug van Jean-Marie Le Pen. De stichter van de Franse extreemrechtse partij Front National zou toelages uit de Europese begroting gebruikt hebben om een assistent te betalen die geen echt parlementair werk verrichtte.
    [naar artikel]
  41. CO2-uitstoot auto’s: europarlementsleden scherpen voorstel Commissie aan (11/09/2018 - Metro)
    De leden van het Europees Parlement hebben maandagavond in een commissie aangegeven dat ze de doelstelling van de Europese Commissie om de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s en bestelwagens te verminderen nog willen aanscherpen. De Europese Commissie stelde voor om de uitstoot tegen 2025 te verminderen met 15 procent en met 30 procent tegen 2030. De europarlementariërs gaven in Straatsburg aan voor respectievelijk 20 en 45 procent te willen gaan. Er werd wel zeer verdeeld gestemd. De voorbije weken werd er onderhandeld tussen conservatieven en een alliantie van linkse partijen, liberalen en ecologisten over de reducties. De ene groep was beducht voor de economische belangen van autobouwers, de andere eiste meer ambitieuze doelstellingen. De vermindering van de CO2-uitstoot van nieuwe personenwagens en lichte bestelwagens zou er in theorie voor zorgen dat de EU haar beloftes nakomt die ze voor het klimaatakkoord van Parijs heeft gemaakt. Zo wil ze de uitstoot in het algemeen terugdringen met 40 procent tegen 2030, vergeleken met de uitstoot in 1990. De stemming in plenaire zitting zou begin oktober moeten plaatsvinden. Nadien staan onderhandelingen tussen de lidstaten en de Europese Commissie op het programma. “De inzet is niet alleen om de planeet en de gezondheid van onze medeburgers te beschermen, maar ook om onze industrie om te vormen, voor ze internationaal volledig achterophinkt”, zei Karima Delli, voorzitster van de transportcommissie van het Europees Parlement. bron: Belga Het bericht CO2-uitstoot auto’s: europarlementsleden scherpen voorstel Commissie aan verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  42. Europees Parlement wil zero tolerence-aanpak van aanranding en seksueel misbruik (26/10/2017 - Metro)
    Het Europees Parlement heeft vandaag met een zeer grote meerderheid een resolutie aangenomen waarin gepleit wordt voor een nultolerantie ten aanzien van aanranding en seksueel misbruik. De Europarlementsleden veroordelen ten strengste elke vorm van seksueel geweld en betreuren dat dit soort handelingen vaak getolereerd wordt. Ze willen daarom maatregelen om iets te doen aan het doorgaans lage aantal meldingen en vragen de oprichting van een expertencomité om de situatie in het Europees Parlement te onderzoeken. In de nasleep van de affaire rond de Amerikaanse producer Harvey Weinstein schreef de Britse krant Sunday Times afgelopen weekend over een tiental gevallen van aanranding in het Europees Parlement. Ook Politico verzamelde getuigenissen. Woensdag debatteerde het parlement over de kwestie. Bron: Belga  
    [naar artikel]
  43. Internationale vluchten blijven tot eind 2023 uit Europese uitstoothandel (12/12/2017 - Metro)
    Het Europees Parlement heeft vandaag nieuwe regels voor de beperking van de uitstoot van broeikasgassen door de luchtvaartmaatschappijen goedgekeurd. Wel blijven vluchten van en naar bestemmingen buiten de Europese Unie tot eind 2023 van een uitzondering genieten. Sinds 2012 zijn alle vluchten binnen de Europese Unie onderworpen aan het Europese uitstoothandelssysteem, maar de internationale vluchten genoten al die tijd van een uitzondering. Na een akkoord met de lidstaten stemmen de Europarlementsleden er nu mee in dat die uitzonderingsregeling nog minstens tot december 2023 zal bestaan. Zo komen de Europeanen tegemoet aan internationale afspraken in het kader van de burgerluchtvaartorganisatie ICAO. Dan treedt de eerste fase van een internationaal programma voor het terugdringen van de uitstoot in de luchtvaartsector in werking. “Het Europees Parlement werkt constructief mee om tot een performante internationale oplossing te komen. Maar ons geduld is niet eindeloos, van een blanco cheque is geen sprake”, zegt Mark Demesmaeker (N-VA), die vindt dat het parlement met dit akkoord “een stevige stok achter de deur” houdt. Het luchttransport is goed voor ruim twee procent van de wereldwijde CO2-uitstoot, wat ongeveer overeenkomt met de totale uitstoot van een land als Duitsland. “De uitstoot in de luchtvaart neemt exponentieel toe”, stelt Ivo Belet (CD&V) vast. “Iedereen is er zich van bewust dat we maatregelen moeten nemen voor schonere motoren en alternatieve brandstoffen.” Bron: Belga  
    [naar artikel]
  44. Bourgeois over bedenkelijke partners in Europees Parlement: 'In elke fractie heb je wel die "zatte nonkel'" (19/06/2019 - Knack)
    Ontslagnemend Vlaams minister-president en toekomstig Europees parlementslid Geert Bourgeois verdedigt de keuze van zijn partij om in het Europees Parlement bij de ECR-fractie te blijven. Zonder een fractie in het Europees Parlement gaan zetelen was geen optie. 'Dan zit je als een eunuch in dat parlement', zo zei Bourgeois woensdag in De Ochtend.
    [naar artikel]
  45. Greenpeace maakt ijsjes met hernieuwbare energie vanop dak Europees Parlement (17/05/2018 - Het Laatste Nieuws)
    Greenpeace houdt vandaag aan het Europees Parlement verschillende acties om voor hernieuwbare energie te pleiten. Dat doen ze onder meer door ijs...
    [naar artikel]
  46. Verhofstadt over brexit: "Het basisprincipe is: burgers eerst" (29/03/2017 - De Redactie)
    Guy Verhofstadt, die de onderhandelingen over de brexit leidt voor het Europees Parlement, heeft benadrukt dat er een aantal punten zijn waar het Europees Parlement geen toegevingen op zal doen.
    [naar artikel]
  47. Europees Parlement geeft Puigdemont toegangsbadge (20/12/2019 - Knack)
    De Catalaanse politici Carles Puigdemont en Antoni Comin hebben toelating gekregen om zich te accrediteren bij het Europees Parlement. Zo zouden ze vanaf januari volgend jaar hun zetel in het Europees Parlement kunnen opnemen.
    [naar artikel]
  48. Mark Zuckerberg aangekomen in Brussel, klaar om het boetekleed aan te trekken: "Ik verwacht dat het Europees Parlement hem zal doen zweten" (22/05/2018 - Het Laatste Nieuws)
    Mark Zuckerberg is in ons land. De Facebook-topman zal dadelijk in het Europees Parlement opnieuw excuses aanbieden voor de rol van zijn bedrijf in...
    [naar artikel]
  49. Zoveel verdient een Europees parlementslid (02/07/2019 - Het Laatste Nieuws)
    Vandaag vond de eerste vergadering van het nieuwe Europees Parlement plaats. In het Europees Parlement zetelen 751 parlementsleden, waarvan 21...
    [naar artikel]
  50. Anuna De Wever gaat stage doen bij groene fractie in Europees Parlement, Kyra Gantois reageert misnoegd: “Nu is alles om zeep” (02/02/2020 - Het Laatste Nieuws)
    Anuna De Wever gaat een stage doen bij de groene fractie in het Europees Parlement. Dat heeft de klimaatactiviste bekendgemaakt op Twitter.
    [naar artikel]

Voor informatie mail naar [email protected]. Disclaimer.