De groeiende diversiteit aan fietsen op de fietspaden leidt tot frustratie tussen de snellere en tragere gebruikers. Dat merken ze bij de Fietsersbond en verkeersveiligheidsinstituut Vias. Betere en bredere fietspaden kunnen een oplossing bieden, maar ook hoffelijk rijgedrag tussen fietsers onderling is belangrijk, aldus beide organisaties. [naar artikel]
“Nu veel meer mensen fietsen of wandelen én er een zonnig verlengd weekend voor de deur staat, is een fietsbel een must. Ook voor wielertoeristen.” Dat is de oproep van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV), die er meteen aan toevoegt dat we die fietsbel met “gezond verstand” moeten gebruiken. Want laat het duidelijk zijn: het is niet omdat je een bel hebt, dat je ook heel de tijd van je moeten laten horen. [naar artikel]
‘Nu veel meer mensen fietsen of wandelen én er een zonnig verlengd weekend voor de deur staat, is een fietsbel een must. Ook voor wielertoeristen.’ Dat is de oproep van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV), die er meteen aan toevoegt dat we die fietsbel met ‘gezond verstand’ moeten gebruiken. Want laat het duidelijk zijn: het is niet omdat je een bel hebt, dat je ook heel de tijd van je moeten laten horen. [naar artikel]
Op 25 plaatsen binnen de Grote Ring in Hasselt zijn de passerende fietsers geteld. Dat gebeurde 5 jaar geleden ook al. In de fietsstraten is het aantal fietsers met iets meer dan de helft toegenomen. [naar artikel]
Door het vriesweer hebben fietsers in Antwerpen het vanmorgen extra moeilijk. De fietspaden liggen er op veel plaatsen erbarmelijk bij, getuigen de fietsers. Hier en daar is er wel gestrooid, maar de fietspaden zijn opnieuw ondergesneeuwd. De stad Antwerpen zet 12 strooiwagens in om pekel uit te strooien op de fietspaden. Maar zij kunnen alleen de belangrijkste fietspaden ijsvrij maken. [naar artikel]
Het stadsbestuur wil de verkeersveiligheid op de fietspaden verhogen. Met een verkeersbord wil het fietsers aanmanen niet sneller dan 25 km/u te rijden. Een stippellijn moet frontale botsingen tussen fietsers op fietspaden met een dubbele rijrichting beletten. Mag dit volgens de wegcode? Het antwoord luidt ‘Ja, maar...’. [naar artikel]
Met een nieuwe ‘Lichtvisie’ willen de Vlaamse overheid, de Fietsersbond en het Fietsberaad de veiligheid van fietsers verhogen. Zo komt onder meer er fietspadverlichting bij nieuwe of vernieuwde fietsinfrastructuur op plaatsen waar veel gefietst wordt. [naar artikel]
Door de stijging van het aantal fietsers ontstaan er ook meer conflicten op de weg. Daarom pleit sp.a voor bredere fietspaden met rijbanen voor trage en snelle fietsers. De Fietsersbond vindt dat een goed idee. [naar artikel]
De Fietsersbond vraagt dat nieuwe fietspaden minstens 4 meter breed zijn. Aanleiding zijn de jongste verkeerscijfers, die aantonen dat meer fietsers gewond raken bij ongevallen. “Een gevolg van het hogere aantal fietsers op de weg, en ook oudere, kwetsbare fietsers”, zegt het BIVV. “Sommige populaire fietspaden zijn intussen té smal en té druk geworden om nog veilig te kunnen fietsen”, waarschuwt de Fietsersbond. [naar artikel]
“Op fietspaden in onze dorps- en stadskernen zie je conflicten tussen verschillende fietsers”, stelt N-VA parlementslid Marius Meremans. Daarom wil de partij daar de snelheid op fietspaden beperken tot 30 km/u. “Gaan ze alle fietsers dan een nummerplaat geven?”, vraagt de Fietsersbond zich af in Dag Allemaal. [naar artikel]
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) plaatst nog dit jaar op een twintigtal locaties in Vlaanderen nieuwe markeringen voor fietsoversteekplaatsen om fietsers en motorfietsen op een veiligere manier de rijbaan te laten kruisen. De zogenaamde “fietsgeleidingslijnen” zijn specifiek bedoeld voor kruispunten die voorrangswegen dwarsen. “Meer duidelijkheid, meer veiligheid en een betere leesbaarheid zorgen voor meer comfort voor zowel de fietser als voor de automobilist”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). [naar artikel]
HasseltVlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) lanceert een sensibiliseringscampagne om fietsers te waarschuwen. Niet voor auto’s of vrachtwagens, maar voor andere fietsers. Want onder meer door de komst van snelle elektrische fietsen is het op de Vlaamse fietspaden de laatste jaren een pak drukker geworden. [naar artikel]
De fietspaden op de Plantin en Moretuslei worden “grondig heringericht”. Dat laat de stad Antwerpen weten. Het Agentschap Wegen en Verkeer en de stad willen daarmee het comfort en de veiligheid voor fietsers verbeteren. [naar artikel]
Er vallen nog te veel doden en zwaargewonden - elk jaar ongeveer 30- in dodehoekongevallen waarbij fietsers worden aangereden door vrachtwagens. Omdat maatregelen als bijkomende spiegels en betere fietspaden niet volstaan, doet de Vlaamse Stichting Verkeerskunde een beroep op virtual reality. [naar artikel]
Er gebeuren op een tweerichtingsfietspad 50% meer ongevallen dan op fietspaden waar fietsers maar in één richting mogen rijden. De voorbije vijf jaar vielen er 22 doden. Oppositiepartij sp.a, die de cijfers opvroeg, vraagt om niet langer te investeren in nieuwe tweerichtingsfietspaden. Maar de voorbije twee jaar kwamen er voor 35 kilometer van dergelijke fietspaden bij. Agentschap Wegen en Verkeer, de Fietsersbond en Fietsberaad Vlaanderen wil dit soort fietspaden echter nog niet afschrijven. [naar artikel]
"Meer dan 38 kilometer aan fietspaden in 29 gemeenten en steden": dat is het resultaat van 6,9 miljoen euro aan subsidies die de provincie Antwerpen in 2020 heeft toegekend. Fietsers kunnen daardoor vlotter van de ene naar de gemeente. Dat is belangrijk voor het woon-werkverkeer en voor schoolgaande kinderen. Ook in 2021 volgen er nog 14 miljoen euro aan investeringen voor de aanleg van fietsostrades of fietssnelwegen en fietspaden in de provincie. [naar artikel]
De Vlaamse regering trekt nog maar eens de portemonnee open om van Vlaanderen een fietsland te maken. De overheid maakt 150 miljoen euro vrij voor nieuwe fietspaden. Het geld is bedoeld voor gemeenten, die tot nu weinig of niet in eigen fietspaden investeerden omdat ze die kosten alleen moesten dragen. [naar artikel]
De gewestweg Beringen-Diest (N29) krijgt in Schaffen gescheiden of verhoogde fietspaden, andere voetpaden en een herinrichting van de kruispunten. Dat moet de veiligheid voor vooral fietsers en voetgangers verhogen. [naar artikel]
Er vielen nog nooit zoveel slachtoffers op de fiets. Vroeger kwamen er vooral lichtgewonden bij, maar nu ook doden en zwaargewonden. Dat stelt het Rekenhof vast in een doorlichting van de fietspaden. 'In dit tempo duurt het nog 50 jaar voor alle fietspaden klaar zijn.' [naar artikel]
Nadat Brussel gisteren bekend maakte nieuwe fietspaden aan te leggen, wil ook Zaventem niet achterblijven en zal de gemeente investeren in nieuwe fietspaden. Het wil zo inspelen op het stijgend aantal fietsers en wandelaars dat de wagen laat staan sinds de coronacrisis. [naar artikel]
Veel gezucht en gevloek de voorbije dagen bij de fietsers in Antwerpen. Op heel wat fietspaden was het gevaarlijk door de sneeuw. Schepen Caroline Bastiaens (CD&V) zegt dat het stadsbestuur al het mogelijke doet, maar belooft ook dat ze het sneeuw- en ijzelplan binnenkort gaat evalueren. [naar artikel]
De Fietsersbond van Lubbeek heeft vandaag een ludieke actie gehouden voor meer en veiligere fietspaden in de gemeente. De schepen van mobiliteit kreeg symbolisch een fietswrak. Uit een recent onderzoek van de Fietsersbond blijkt dat Lubbeek op vlak van fietspaden het slechtst scoort van alle kleinere gemeenten in Vlaanderen. [naar artikel]
Leuven heeft een handvol maatregelen genomen om de heropening van de handelszaken aanstaande maandag zo vlot mogelijk te laten verlopen. Zo zal er meer ruimte gemaakt worden voor fietsers en voetgangers en handelaars krijgen de nodige ondersteuning om de veiligheid voor henzelf en de klanten te garanderen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.