Eén op de twee Vlamingen is onvoldoende vertrouwd met de regels rond nieuwe vervoersmiddelen zoals speedpedelecs en elektrische steps. Dat blijkt uit een verkeersenquête van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). Om die lacunes te verhelpen, is er vanaf morgen de elfde editie van de Grote Verkeersquiz, waarmee iedereen op een laagdrempelige manier zijn verkeerskennis kan bijspijkeren. [naar artikel]
De Vlaming is niet goed op de hoogte van de verkeersregels rond nieuwe vervoersmiddelen als speedpedelecs en elektrische steps. Dat blijkt uit een nieuwe verkeersenquête van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). Benieuwd hoe jij scoort? Test zelf je kennis op degroteverkeersquiz.be én win mooie prijzen. De VSV en Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters hebben woensdag […] Het bericht Ruim helft Vlamingen kent verkeersregels rond speedpedelecs en elektrische steps niet verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Eén op de twee Vlamingen is onvoldoende vertrouwd met de regels rond nieuwe vervoersmiddelen zoals speed pedelecs en elektrische steps. Dat blijkt uit een verkeersenquête van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). Om die lacunes te verhelpen, is er vanaf morgen de elfde editie van de Grote Verkeersquiz, waarmee iedereen op een laagdrempelige manier zijn verkeerskennis kan bijspijkeren. [naar artikel]
De verkeersregels voor speedpedelecs zijn ingewikkeld. Niet alleen voor bestuurders van zo’n snelle elektrische fiets zelf, maar ook voor andere weggebruikers. Zo is het bijvoorbeeld niet altijd duidelijk waar die speedpedelecs moeten rijden: op het fietspad of op de rijbaan. VRT NWS nam zelf de proef op de som. [naar artikel]
Aandrijving op alle wielen, een automatische versnellingsbak en een remsysteem met ABS. Nee, dit is niet de catalogus van een nieuwe SUV. Wel van de eerste speedpedelec van Vlaamse makelij. “Gemaakt als een auto, niet als een fiets met een motor”, zeggen de makers. Bedoeld om autopendelaars te verleiden, maar met als mogelijk neveneffect wel dat de strijd om het fietspad nog verbetener wordt. [naar artikel]
Wat is het verschil tussen een speedpedelec en een elektrische fiets? Ze hebben elk hun eigen regels en bijzonderheden. Wij lijsten ze hier voor u op. [naar artikel]
De ‘Stella Morena MDB3 FI’, ‘Moustache Samedi 28.7 Open’ en ‘ASKA supercommuter’ zijn de winnaars van de VAB-verkiezing ‘Bike of the Year 2023'. Dat heeft de mobiliteitsorganisatie vandaag bekendgemaakt. Fietsmerk Riese & Müller werd verkozen tot ‘fleet brand of the year’. [naar artikel]
Speedpedelecs en andere elektrische fietsen vallen niet onder de verplichte verzekering voor motorrijtuigen omdat ze niet uitsluitend door mechanische kracht worden aangedreven. Dat stelt het Europees Hof van Justitie in een arrest in een Belgische zaak. [naar artikel]
Bij het Vlaams verkeersveiligheidscentrum VIAS benadrukken ze dat goed nagedacht moet worden over de plaats van de speedpedelecs op onze wegen. “Ze zijn niet razend gevaarlijk. In het woon-werkverkeer zijn ze een alternatief voor de auto en dit is belangrijk voor onze mobiliteit”, zegt VIAS-woordvoerder Stef Willems. [naar artikel]
De bedrijfsfiets lijkt door te breken: in 2023 werd bijna de helft van de speedpedelecs (49,9 procent) ingeschreven door een leasingmaatschappij. Door het toenemende aantal leasings zakt het aandeel van bedrijven en particulieren in de verkoop van de snelle e-bikes aanzienlijk, dat meldt Traxio. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.