Hasselt heeft een snelheidsplan klaar waarmee de snelheid in 80 straten in de komende jaren omlaag moet gebracht worden. “Voor de toppers wordt gekeken welke maatregelen op korte en langere termijn kunnen genomen worden”, zegt schepen van Mobiliteit Marc Schepers (RoodGroen+). [naar artikel]
Zowel CD&V als Groen willen van zowat heel Brussel een zone 30 maken. Dat herhalen staatssecretaris Bianca Debaets (CD&V) en Brussels lijsttrekker Elke Van den Brandt (Groen) na een dodelijk ongeval in Koekelberg gisteren. Beiden benadrukken wel dat een algemene zone 30 geen zin heeft als tegelijk de pakkans niet omhoog gaat. [naar artikel]
Wanneer volgende maand de maximumsnelheid op de Brusselse ring zakt naar 100 km per uur, is dat een goede zaak voor het klimaat én tegen de files. “Maar de maatregel is te onvolledig om op grote schaal effect te hebben: ook op andere plaatsen moet de snelheid omlaag”, zegt professor Johan De Mol. [naar artikel]
Het Agentschap Wegen en Verkeer neemt extra maatregelen om het kruispunt van de Hamonterweg (N76) en de Sportlaan in Bree extra te beveiligen. Op dat kruispunt kwamen op kerstavond een moeder (45) en haar dochter (17) om het leven. [naar artikel]
Kris Heireweg uit Grembergen plaatste op 7 oktober een zelfgemaakte flitspaal in zijn voortuin aan de Leugestraat. Hij deed dit om de bestuurders hun snelheid naar omlaag te krijgen en om de chauffeurs er op te wijzen dat ze te hard rijden. Hij bouwde er zelf een lamp in die hij van binnenuit kon laten afgaan wanneer hij iemand opmerkte aan te hoge snelheid. Vandalen hebben de flitspaal afgelopen weekend gestolen. “Twee dagen nadat ik hem geplaatst had werd hij ook al eens afgebroken", vertelt Kris. [naar artikel]
Kris Heireweg uit Grembergen plaatste op 7 oktober een zelfgemaakte flitspaal in zijn voortuin aan de Leugestraat. De man vindt dat er in zijn straat veel te snel gereden wordt, en wou er op deze manier voor zorgen dat bestuurders trager gingen rijden. Maar afgelopen weekend werd zijn flitspaal gestolen. “Twee dagen nadat ik hem geplaatst had, werd hij ook al een afgebroken”, vertelt Kris. [naar artikel]
Na de gemeenteraadsverkiezingen in november 2024 start de heraanleg van de Diepstraat in Kuringen-centrum. Daar krijgen de honderden fietsers en voetgangers die er dagelijks passeren veilige en aparte stroken. Automobilisten kunnen nog in beide richtingen door, maar moeten geschrankt geparkeerde auto’s passeren. [naar artikel]
Amsterdam heeft een technologie laten ontwikkelen om de snelheid van e-bikes te besturen vanop een afstand. Wie na een melding te snel blijft rijden, verliest de trapondersteuning. [naar artikel]
In 330 straten in Vlaanderen en Brussel meten burgers met een kleine camera hoeveel auto's en fietsers er langskomen, en hoe snel ze rijden. Ze doen dat samen met onderzoeksbureau "Transport & Mobility Leuven". De resultaten daarvan staan vanaf nu online en kunnen door iedereen geraadpleegd worden. Met de gegevens kan de overheid aan de slag om straten veiliger te maken. [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) is geen voorstander van een algemene invoering van de zone 30 in de bebouwde kom. Dat zei ze donderdag in het Vlaams Parlement na een hoorzitting met verschillende experts. Als het gaat om een straat die niet veilig is voor fietsers, vindt ze wel dat er een zone 30, fietszone of schoolstraat moet worden ingericht. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.