Transportfederatie Febetra is voorstander van een verlaging van de snelheidslimiet in de bebouwde kom naar 30 kilometer per uur. Nu is dat nog 50 per uur. [naar artikel]
Vorig jaar zijn in Vlaanderen 32 voetgangers overleden in de bebouwde kom. Dat zijn er dubbel zoveel als in 2018, schrijft De Zondag. Vlaams parlementslid Annick Lambrecht (Vooruit), die de cijfers opvroeg bij minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD), roept op om van 30 kilometer per uur de norm te maken. De minister is geen voorstander van een veralgemening. [naar artikel]
08:09 Als het van Groen en sp.a afhangt, zal in elke bebouwde kom in Vlaanderen een zone 30 worden ingevoerd. Momenteel ligt de snelheidslimiet nog op 50 km per uur, en is 30 km de uitzondering. [naar artikel]
De zone 30 die het Leuvense stadsbestuur begin deze week aankondigde in deelgemeente Kessel-Lo zal iets minder uitgebreid zijn dan verwacht. Bedoeling was om in alle straten de maximumsnelheid tot 30 kilometer per uur te verlagen, behalve op de verbindings- en invalswegen. Toch ontsnappen ook de Jan Davidtstraat en de Langelostraat aan de nieuwe verlaagde snelheid. Ze liggen immers deels in buurgemeente Lubbeek en daar zijn ze geen voorstander van het idee. [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) biedt alle lokale besturen een 'afwegingskader' aan waarop ze de snelheidsbeperkingen in hun gemeente kunnen baseren. Van een algemene zone 30 is geen sprake. [naar artikel]
Vooruit en Groen komen met een voorstel om dertig kilometer per uur de norm te maken in de bebouwde kom. Nu is dat nog vijftig kilometer per uur. De partijen willen zo het aantal dodelijke slachtoffers bij voetgangers terugdringen. In het commerciële hart van Hasselt wordt twintig kilometer per uur de norm. Toch is de burgemeester (N-VA) geen voorstander van een algemene snelheidsverlaging in de bebouwde kom. [naar artikel]
Vlaams Parlementsleden Annick Lambrecht (SP.A) en Stijn Bex (Groen) willen van elke bebouwde kom in Vlaanderen een zone 30 maken. In een voorstel van decreet dat ze samen indienen, wordt van een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur in de bebouwde kom de algemene regel gemaakt, al kan daar wel nog van worden afgeweken wanneer het veilig genoeg is. Dat kondigen ze aan in De Zondag. [naar artikel]
Vlaams Parlementsleden Annick Lambrecht (sp.a) en Stijn Bex (Groen) willen van elke bebouwde kom in Vlaanderen een zone 30 maken. In een voorstel van decreet dat ze samen indienen, wordt van een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur in de bebouwde kom de algemene regel gemaakt, al kan daar wel nog van worden afgeweken wanneer het veilig genoeg is. Dat kondigen ze aan in De Zondag. [naar artikel]
De politie voerde voorbije weekend snelheidscontroles uit in de gehele zone. Daarbij controleerden ze in totaal 1.682 voertuigen. 288 bestuurders waren in overtreding. De topsnelheden waren voor Hoeselt met 101 km/uur in de bebouwde kom en op de Rode Kruislaan ion Bilzen waar iemand 122 km/uur reed terwijl de toegelaten snelheid daar 70 km/uur is. [naar artikel]
Het Vlaams Forum Verkeersveiligheid wil een veralgemeende zone 30 in de bebouwde kom. Ook Groen en Vooruit dringen daarop aan. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) houdt de boot echter af. Dat bleek bij een hoorzitting in het Vlaams Parlement. [naar artikel]
Vlaams Parlementsleden Annick Lambrecht (SP.A) en Stijn Bex (Groen) willen van elke bebouwde kom in Vlaanderen een zone 30 maken. In een voorstel van decreet dat ze samen indienen, wordt van een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur in de bebouwde kom de algemene regel gemaakt. [naar artikel]
In Sint-Truiden wordt de zone 30 in de binnenstad uitgebreid met meer dan twintig straten. Oppositiepartij N-VA is wel voorstander van een zone 30 in de binnenstad, maar vindt dit plan te uitgebreid. [naar artikel]
Volgens het gemeentebestuur van Heusden-Zolder scoort het 50 km-gedeelte van de Bieststraat in Zolder-Centrum bij snelheidscontroles steevast hoog. Daarom wordt de grens van de bebouwde kom opgeschoven tot aan de middengeleider. “Om de mensen er attent op te maken dat je de bebouwde kom binnenrijdt, schuiven we de grens op tot aan de middengeleider. Met extra belijning creëren we hier een poorteffect zodat het voor iedereen duidelijk is dat je snelheid moet minderen naar 50 km per uur”, klinkt het. [naar artikel]
In november controleerde de Leuvense politie weer op verschillende locaties de snelheid van weggebruikers. Verschillende bestuurders maakten het wel erg bont: zo werd een laagvlieger betrapt aan 117 km/u in een zone 50 en iemand aan 92 km/u in de Eenmeilaan, waar 30 km/u toegelaten is. [naar artikel]
In november controleerde de Leuvense politie weer op verschillende locaties de snelheid van weggebruikers. Verschillende bestuurders maakten het wel erg bont: zo werd een snelheidsduivel betrapt met 117 km/u in een zone 50 en iemand die met 92 km/u in de Eenmeilaan reed, waar 30 km/u toegelaten is. [naar artikel]
In november controleerde de Leuvense politie weer op verschillende locaties de snelheid van weggebruikers. Verschillende bestuurders maakten het wel erg bont: zo werd een snelheidsduivel betrapt met 117 per uur in een zone 50 en iemand die met 92 per uur in de Eenmeilaan reed, waar 30 per uur toegelaten is. [naar artikel]
Bewoner Remy Erpels (68) uit Arendonk heeft op de gewestweg van Ravels naar Arendonk een zelfgemaakt bord van de bebouwde kom in de berm gezet. Met zijn ludieke actie wil hij de onveilige oversteekplaats voor fietsers en voetgangers in de buurt aankaarten. [naar artikel]
Het aantal 'zwarte punten' op de dynamische lijst met onveilige verkeerspunten in Vlaanderen is het voorbije jaar fors gestegen van 213 naar 314. Dat laat Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) weten. Volgens Peeters is de forse stijging vooral toe te schrijven aan de manier waarop ongevallen met voetgangers, fietsers en motorfietsers worden meegerekend. [naar artikel]
Al van bij het begin van het nieuwe schooljaar krijgt het stadsbestuur een slecht rapport voor de onveilige schoolstraten. Sp.a- fractieleider Gert Stas stelt zich vragen bij de veiligheid van de schoolgaande jeugd. Schepen van mobiliteit Jelle Engelbosch (N-VA) zegt dat na een grondige evaluatie de zone 30 behouden blijft in de hele binnenstad. [naar artikel]
Vorig jaar zijn in Vlaanderen in de bebouwde kom 32 voetgangers overleden. Dat zijn er dubbel zoveel als in 2018, schrijft De Zondag. Vlaams parlementslid Annick Lambrecht (Vooruit), die de cijfers opvroeg bij minister van Mobiliteit Lydia Peeters, roept op om van dertig kilometer per uur de norm te maken. [naar artikel]
Vorig jaar zijn in Vlaanderen in de bebouwde kom 32 voetgangers overleden. Dat zijn er dubbel zoveel als in 2018, schrijft De Zondag. Vlaams parlementslid Annick Lambrecht (Vooruit), die de cijfers opvroeg bij minister van Mobiliteit Lydia Peeters, roept op om van 30 kilometer per uur de norm te maken. [naar artikel]
Komende weken voert de politie in Genk de controles naar overlast in het verkeer. Ze focussen ook op quads, omdat eerder deze week al verschillende quads en driewielers uit het verkeer gehaald werden voor overdreven snelheid. “Ze rijden tot 100 per uur, in de bebouwde kom.” [naar artikel]
De gemeente Bonheiden voert vanaf vrijdag tijdelijk een zone 30 in die de hele bebouwde kom van het centrum omvat. Het experiment zal drie weken duren en moet onder meer uitwijzen of zonder grote infrastructuurwerken de dorpskern verkeersveiliger en aangenamer kan worden én de doorstroming voor het verkeer kan worden bevorderd. [naar artikel]
Dodehoekongevallen vormen een groter probleem dan tot nu toe gedacht. De cijfers zijn zelfs verdriedubbeld. Verkeersdeskundige Willy Miermans (UHasselt) stelt daarom voor om de snelheid in de bebouwde kom overal te beperken tot 30 km/uur, een goed idee volgens jou? Laat het ons weten via onderstaand formulier! [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.