Metaalslakken van Umicore die de oevers van waterlopen versterken, bevatten soms veel meer lood dan Vlaamse richtwaarden voorschrijven. Antwerpse onderzoekers wijzen erop dat lood kan uitlekken naar het waterleven. Dat bericht nieuwssite Apache vrijdag. Voorlopig mogen de slakken niet meer worden gebruikt. [naar artikel]
Umicore produceert jaarlijks zo’n 150.000 ton metaalslakken. Die bevatten zware metalen. Ze worden niet verwerkt als afval, maar dienen onder andere om onze dijken te versterken. Uit onderzoek blijkt dat de richtwaarden met een factor 19 worden overschreden. Voorlopig is het gebruik van de slakken geschorst door afvalstoffenmaatschappij OVAM. Umicore maakt zich echter sterk dat het [naar artikel]
Umicore komt voor de tweede keer vandaag in opspraak. Na de schadelijke loodwolk door herstellingswerken aan het dak van de fabriek in Hoboken, [naar artikel]
Hoge concentraties kalmeringsmiddelen en antipsychotica in onze waterlopen zorgen voor hyperactieve kreeftjes en roekeloze vissen. Dat blijkt uit een grote studie uit Nederland. In België is de situatie niet anders. “Eén op de tien Belgen slikt zulke medicijnen, en die stoffen komen terecht in onze waterlopen”, aldus Dirk Halet van het Vlaams Kenniscentrum voor Water (Vlakwa) bij Radio 1. Met alle bizarre gevolgen van dien. [naar artikel]
Momenteel worden de Maaseikerbaan en de Breeërweg tussen het centrum van Opitter in Bree en Neeroeteren in Maaseik volledig heringericht met afgescheiden fietspaden en een nieuw wegdek. Er komt tegelijkertijd ook een modern rioleringsstelsel. Maar de werken tussen de Omselweg en de Teelestraat lagen een tijdje stil. [naar artikel]
De werken aan de Maaseikerbaan in Bree kunnen hervatten. Burgemeester Liesbeth Van der Auwera (CD&V) liet alles vorige week onmiddellijk stilleggen omdat buren vreesden voor vervuiling. Maar onderzoek van OVAM heeft uitgewezen dat de opgebroken toplaag zonder risico’s afgevoerd kan worden. [naar artikel]
In de loodraffinaderij van Umicore in Hoboken is donderdag opnieuw een incident gebeurd, met een verhoogde stofuitstoot tot gevolg. “Maar de meetstations in de wijk Moretusburg hebben geen verhoogde stofwaarden gemeten”, klinkt het. [naar artikel]
Chris Froome weet dat hij morgen de grote favoriet is om opnieuw de Tour de France naar zijn hand te zetten, maar is zich wel beducht van de gevaren in de tijdrit. "Daarin kan ik vallen of pech krijgen. Het grootste gevaar is crashen. Een wiel kan je altijd vervangen, een gebroken been niet", zei Froome vandaag na de negentiende etappe. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.