De Vlaamse decreetgever heeft steden en gemeenten het recht gegeven om vanaf februari zelf GAS-boetes uit te schrijven voor snelheidsovertredingen. Mechelen gaat dat doen vanaf zondag 4 april. Voordeel is dat het geld van de GAS-boete terechtkomt in de stadskas en niet naar de Vlaamse overheid gaat. De stad kan dat geïnde geld dan prioritair uitgeven aan projecten die zij belangrijk vindt zoals verkeersveiligheid bijvoorbeeld. [naar artikel]
De zonale politie, de brandweer en de gemeente Kortessem waarschuwen de Kortessemse inwoners voor dreigend brandgevaar tijdens het eindejaar. Vuurwerk moet steeds bij de gemeente worden aangevraagd en wensballonnen zijn in Kortessem strikt verboden. Vuurwerk dient steeds te worden aangevraagd. [naar artikel]
“Gasboetes die de redders kunnen uitschrijven, zouden het verschil kunnen maken,” zegt Karel Logghe, voorzitter van de opleidingscommissie van de Vlaamse Reddingsfederatie. Hij vraagt dat redders meer bevoegdheden krijgen om ongepast sexueel gedrag in zwembaden en ruziezoekers aan te pakken. Hij is ook voorstander van een gedeelde zwarte lijst die voor alle zwembaden van toepassing is. “Want als jongeren nu in het ene zwembad niet meer binnen mogen, gaan ze gewoon naar een ander,” zegt hij. [naar artikel]
Vorig jaar werden er 51 geldboetes uitgeschreven als gemeentelijke administratieve sanctie. In meer dan de helft van de gevallen ging het over loslopende dieren. [naar artikel]
Herinrichting Breeërsteenweg: Momenteel bereidt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de herinrichting van de Breeërsteenweg voor. “Het gaat om het traject vanaf het centrum van Kinrooi naar Bree”, zegt schepen van Openbare Werken Mark Hoedemakers (cd&v). “Er komt ook een nieuwe riolering. De uitvoering staat in het voorjaar van 2023 op het programma, maar omdat men vastgesteld heeft dat het grondwater er te hoog staat, is waarschijnlijk een milieueffectenrapport nodig. Dit kan betekenen dat deze werken acht tot tien maanden opschuiven. We wachten de definitieve beslissing van AWV af.” [naar artikel]
Wie in de stad Antwerpen te snel rijdt in een zone 30 of 50, riskeert voortaan een GAS-boete. Dat heeft de Vlaamse overheid mogelijk gemaakt. Antwerpen was daar al langer vragende partij voor en gaat er dankbaar gebruik van maken. De inkomsten uit de GAS-boetes zullen rechtstreeks geïnvesteerd worden in maatregelen die de verkeersveiligheid ten goede komen. [naar artikel]
Een maand na de invoering van twee trajectcontroles op gemeentewegen in Mechelen blijkt uit een eerste evaluatie dat het systeem zijn vruchten afwerpt. Zo goed als alle chauffeurs houden zich aan de opgelegde snelheid, een resultaat dat zelfs burgemeester Bart Somers verrassend noemt. Momenteel zijn al op twee locaties trajectcontroles geïnstalleerd, tegen het einde van […] [naar artikel]
Als u straks te snel rijdt in een zone 30 of 50 krijgt u mogelijk geen pv of voorstel tot minnelijke schikking meer, maar een GAS-boete. “Er is amper handhaving”, zeggen Vlaams ministers Lydia Peeters en Bart Somers (beiden Open VLD), dus willen ze dat lokale besturen zélf kunnen flitsen. De Vlaamse regering keurde het ontwerpdecreet al goed. “De focus is het verhogen van de verkeersveiligheid, maar het gaat heel wat extra inkomsten genereren voor de lokale besturen.” [naar artikel]
In het centrum van Mechelen komen trajectcontroles op de Bruul, de Grote Markt en de Veemarkt. Daar mag je maar 30 kilometer per uur rijden, maar die snelheid wordt te vaak overtreden volgens het stadsbestuur. “Enkele hardrijders die het gaspedaal stevig indrukken zorgen voor veiligheidsproblemen en dat willen we vermijden”, klinkt het. [naar artikel]
In de eerste zes maanden van dit jaar zijn net geen 1,7 miljoen boetes uitgeschreven voor te snel rijden. Dat zijn er 9.300 per dag, goed voor [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.