Wordt er een bocht voorbereid in het tramdossier Hasselt-Maastricht? Zelfs de grootste voorstanders vragen alternatieven te onderzoeken. Ook minister Peeters kijkt niet langer alleen naar een tram. [naar artikel]
Het Hasselts stadsbestuur wil geen spartacustram meer in hun binnenstad. Ze willen een vervoersmiddel dat flexibeler is en stellen een trambus voor. Dat is een lange bus die veel mensen kan vervoeren maar niet over een spoor loopt.“Onzin”, vindt verkeersdeskundige Willy Miermans.” Een trambus over het hele traject werkt niet.” [naar artikel]
De gemeente Diepenbeek laat aan projectleider ‘De Werkvennootschap’, die de plannen voor de Spartacuslijnen uitzet, weten dat ze geen trambus wil maar wel een sneltram. “Zoals voorzien”, zegt schepen Jerica Heleven (Groen). “We twijfelen heel erg aan de voordelen die voor de trambus worden opgesomd.” [naar artikel]
Er komt dan toch geen sneltram tussen Hasselt en Maastricht, maar een elektrische trambus. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) vanmiddag bekend gemaakt op een overleg met de directie van de Lijn, de stad Maastricht en de provincie Nederlands-Limburg. Eerder werd ook al gekozen voor een trambus tussen Hasselt en Maasmechelen en Hasselt en Noord-Limburg. [naar artikel]
De Vlaamse Regering heeft het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) voor de nieuwe tramlijn tussen Willebroek en Brussel-Noord voorlopig [naar artikel]
Jan Peumans, voorzitter van het Vlaams Parlement, neemt zelden een blad voor de mond. Afgelopen weekend publiceerden onze collega’s van Dagblad De Limburger een interview met hem. En daarin was Peumans weer helemaal zichzelf: de tram Hasselt-Maastricht wordt een flop, de IJzeren Rijn komt er voorlopig niet en de kerncentrale in Tihange mag dicht, ook al denkt zijn eigen partij daar volstrekt anders over. Als abonnee krijgt u van ons het opmerkelijke interview, waarin België ook nog even verklaard moet worden voor Nederlanders, gratis. [naar artikel]
De stad Hasselt wil tegen 2025 nog maar 1 rijstrook op de kleine ring. Door de tweede rijstrook te schrappen is er plaats voor de aanleg van de sneltram, schrijft het Belang van Limburg. En tegelijkertijd kan de binnenstad daardoor autoluwer gemaakt worden. [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) roept de Brusselse regering op om de vergunning voor de trambus naar Brussels Airport niet langer te weigeren. Volgens TreinTramBus-voorzitter Stefan Stynen moet Vlaanderen eerst zijn eigen huiswerk maken. [naar artikel]
De Werkgroep Mobiliteit Limburg heeft zaterdag actie gevoerd op het Stationsplein in Hasselt om haar eisenpakket voor de uitvoering van het Spartacusplan in zijn oorspronkelijke vorm, kracht bij te zetten. [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA), directeur-generaal Roger Kesteloot van De Lijn en Nederlands gedeputeerde Patrick Van der Broek (CDA) hebben donderdag op de grens tussen België en Nederland een nieuwe overeenkomst ondertekend die de weg vrijmaakt voor de tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht. Het is de bedoeling om daar vanaf 2021 een sneltram te laten rijden, zo maakte minister Weyts duidelijk. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.