Hoe moet het nu verder met de eindtermen? Op die vraag moet dit schooljaar zo snel mogelijk een antwoord komen, zowel voor de eindtermen voor de tweede en derde graad secundair als die voor het basisonderwijs. Daarover is het hele onderwijsveld het eens. [naar artikel]
Meer dan acht op de tien leerlingen halen op het einde van het basisonderwijs de eindtermen voor begrijpend lezen en luisteren. In 2013 lukte dat nog negen op de tien leerlingen de eindtermen. 'Dit is geen goede zaak', zegt minister Crevits. [naar artikel]
Van de leerlingen basisonderwijs haalt 8 op 10 de eindtermen voor Nederlands, dat zijn de minimumdoelen. Maar vergeleken met 2013 scoren ze wel minder op lezen en op luisteren. [naar artikel]
Voor het vak Frans behalen onvoldoende leerlingen in het basisonderwijs de eindtermen voor lezen. De scores voor luisteren zijn iets beter. Dat... [naar artikel]
Leerlingen in het basisonderwijs scoren minder goed op begrijpend lezen en luisteren dan vijf jaar geleden. Dat blijkt uit een Vlaamse studie naar de kennis van de eindtermen. In totaal haalt 84 procent van de leerlingen de eindtermen, tegenover 92 procent in 2013. [naar artikel]
Voor het vak Frans behalen onvoldoende leerlingen in het basisonderwijs de eindtermen voor lezen. De scores voor luisteren zijn iets beter. De resultaten voor techniek in de eerste graad van het middelbaar onderwijs zijn positief. Dat blijkt uit een peiling van de KU Leuven die Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) donderdag heeft bekendgemaakt. [naar artikel]
Crevits heeft een grote boekentas nodig voor dit schooljaar. Want er moeten dikke dossiers in: de eindtermen, de lerarenopleiding, de lerarenloopbanen, …. Op de ochtend van ons interview heeft ze al twee serieuze boterhammen achter de kiezen. Eerst de boksmatch over de eindtermen (Lieven Boeve, topman van het Katholiek Onderwijs versus Vlaams parlementslid Koen Daniëls (N-VA)), daarna kreeg ze bezoek van een delegatie overwerkte directeurs uit het basisonderwijs. [naar artikel]
De twee grootste onderwijskoepels van Vlaanderen staan lijnrecht tegenover elkaar in hun visie op de nieuwe eindtermen voor het secundair onderwijs. Katholiek Onderwijs Vlaanderen zal de nieuwe eindtermen aanvechten bij het Grondwettelijk Hof, het Gemeenschapsonderwijs zal ze actief verdedigen. Tegelijk zijn alle onderwijskoepels, politieke partijen en experten het over één ding wel eens: enkel nieuwe eindtermen volstaan [naar artikel]
Het Grondwettelijk Hof heeft de nieuwe eindtermen van de tweede en derde graad secundair onderwijs vernietigd, maar tot en met het schooljaar 2024-2025 zal wel nog volgens de nieuwe eindtermen kunnen worden gewerkt. Eindtermen bepalen wat een leerling aan het einde van het schooljaar minimaal moet kennen en kunnen. Het Grondwettelijk Hof is van mening dat de nieuwe eindtermen het grondrecht op vrijheid van onderwijs schenden. [naar artikel]
De politieke discussie van de nieuwe eindtermen is nog niet afgerond. De tijd dringt, maar de knelpunten blijven: vage of concrete eindtermen, en toezicht op levensbeschouwelijke vakken. [naar artikel]
Het Gemeenschapsonderwijs is tevreden dat het Vlaams Parlement de nieuwe eindtermen in het middelbaar onderwijs heeft goedgekeurd. Al ligt er nog heel wat werk op de plank, want de nieuwe eindtermen moeten ingaan bij de start van het nieuwe schooljaar. Katholiek Onderwijs Vlaanderen overweegt dan weer om naar het Grondwettelijk Hof te stappen, omdat de nieuwe eindtermen onhaalbaar zouden zijn. [naar artikel]
Voor het vak Frans behalen onvoldoende leerlingen in het basisonderwijs de eindtermen voor lezen. De scores voor luisteren zijn iets beter. Dat... [naar artikel]
Voor het vak Frans behalen onvoldoende leerlingen in het basisonderwijs de eindtermen voor lezen. De scores voor luisteren zijn iets beter. Dat... [naar artikel]
Katholiek Onderwijs Vlaanderen wil de nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad van het secundair onderwijs aanvechten voor het Grondwettelijk Hof, maar het Gemeenschapsonderwijs is het daarmee niet eens en zal die eindtermen actief verdedigen voor datzelfde Hof. Nochtans heeft het Vlaams Parlement in februari de eindtermen unaniem goedgekeurd. Waarover gaat dit conflict en dreigen we af te stevenen op een nieuwe schoolstrijd, zoals sommigen suggereren? [naar artikel]
Het Grondwettelijk Hof vernietigde donderdagmiddag de nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad van het middelbaar. Die eindtermen zouden een fundamentele inbreuk zijn op de vrijheid van onderwijs, zo oordeelde het Hof. Het katholiek onderwijs was die procedure gestart nadat die nieuwe eindtermen goedgekeurd werden in het Vlaams Parlement. Zij geven donderdagnamiddag een persconferentie over de beslissing van het Grondwettelijk Hof. Volg het hier live. [naar artikel]
Het Vlaams Parlement keurde vandaag de nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad secundair onderwijs goed. In die nieuwe eindtermen wordt meer nadruk gelegd op kennis, naast vaardigheden en attitudes. [naar artikel]
De Vlaamse Regering heeft nieuwe eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs goedgekeurd. De eindtermen bepalen wat leerlingen minimaal moeten kennen en kunnen. De huidige eindtermen waren 20 jaar oud, en niet meer aangepast aan bepaalde evoluties in de maatschappij. Ze moesten ook duidelijker en coherenter worden. [naar artikel]
Het Vlaams Parlement keurde vandaag de nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad secundair onderwijs goed. Hoe belangrijk zijn die eindtermen? Wat zal er veranderen en waarom ligt het katholiek onderwijs dwars? [naar artikel]
Het Katholiek Onderwijs betreurt dat onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) niet is ingegaan op zijn vraag om de nieuwe eindtermen minder te versoberen. Volgens Lieven Boeve wijzigt er fundamenteel niks en komt de minister ook niet tegemoet aan de kritiek van de Raad van State dat de nieuwe eindtermen te gedetailleerd en te uitgebreid zijn. [naar artikel]
Het kaderdecreet over de eindtermen in het onderwijs is gisteren goedgekeurd in het Vlaams parlement. De huidige eindtermen dateren van 20 jaar geleden, toen smartphones, digitalisering of burn-outs geen deel uitmaakten van de leefwereld van jongeren. Commissies gaan nu aan de slag om de nieuwe ontwikkelingsdoelen uit te werken. [naar artikel]
De Vlaamse vereniging voor Wiskundeleraars zegt klaar en duidelijk: "met de nieuwe eindtermen gaat het niveau voor wiskunde omhoog". Ze willen dat de polemiek rond de eindtermen stopt. Zowel vanuit de Oeso, als bij meerderheidspartijen Open VLD en N-VA klinken ongeruste stemmen over de nieuwe eindtermen, er wordt gevreesd dat het niveau op Vlaamse scholen zal dalen. "In de nieuwe eindtermen zijn zaken opgenomen als abstract denken en statistiek. Dat is revolutionair", zegt wiskundeleraar Filip Moons. [naar artikel]
Het gemeenschapsonderwijs (GO!) stapt mee in de verdediging van de eindtermen. Zo komt het lijnrecht tegenover het Katholiek Onderwijs Vlaanderen te staan, dat de eindtermen via het Grondwettelijk Hof wil laten schorsen en vernietigen. Dat schrijven De Standaard, Het Nieuwsblad en het Belang van Limburg woensdag. [naar artikel]
De eindtermen voor de tweede en derde graad van het middelbaar zijn een fundamentele inbreuk op de vrijheid van onderwijs. Dat heeft het Grondwettelijk Hof zopas geoordeeld. Het arrest legt een bommetje onder ons onderwijs, want de nieuwe eindtermen waren al ingegaan voor het derde middelbaar. Om onzekerheid te vermijden blijven de nieuwe eindtermen van kracht tot het schooljaar 2024-2025. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.