Leerlingen in het basisonderwijs scoren minder goed op begrijpend lezen en luisteren dan vijf jaar geleden. Dat blijkt uit een Vlaamse studie naar de kennis van de eindtermen. In totaal haalt 84 procent van de leerlingen de eindtermen, tegenover 92 procent in 2013. [naar artikel]
Een onderzoek van de KU Leuven in het laatste jaar van het basisonderwijs heeft het nog maar eens bewezen: de kennis van onze leerlingen gaat er almaar (sneller) op achteruit. Onrustwekkend, zeker aangezien het ook gaat om basisvakken als Nederlands en wiskunde. [naar artikel]
Van de leerlingen basisonderwijs haalt 8 op 10 de eindtermen voor Nederlands, dat zijn de minimumdoelen. Maar vergeleken met 2013 scoren ze wel minder op lezen en op luisteren. [naar artikel]
Meer dan acht op de tien leerlingen haalden in 2018 op het einde van het zesde leerjaar de eindtermen voor Nederlands. Het gaat dan om begrijpend lezen en luisteren. Daarmee zijn de resultaten minder goed dan in 2013, toen nog negen op de tien de eindtermen haalden. Dat blijkt uit de resultaten van de peiling […] Het bericht Nederlands gaat erop achteruit bij leerlingen in basisonderwijs verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Twee op de drie leerlingen die afstuderen in het secundair beroepsonderwijs kunnen niet voldoende lezen, begrijpend luisteren en rekenen. Dat schrijft De Standaard op basis van peilingsproeven recent zijn afgenomen. "We moeten ons realiseren dat er iets grondig aan het foutlopen is in het onderwijs", zegt onderwijsexpert Dirk Van Damme in "De ochtend" op Radio 1. [naar artikel]
De kleinste kleuters van de kleuterklas in VBS De Bret beluisteren in de klas verhaaltjes, proberen ze te begrijpen en spelen ze daarna na. Zo probeert de school in te zetten op het begrijpend luisteren, dat omgezet wordt in spreken en vertellen. [naar artikel]
Acht op de tien leerlingen halen de eindtermen voor begrijpend lezen en luisteren in het Nederlands. Dat is minder goed dan vijf jaar geleden. Dat blijkt uit cijfers die minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) donderdagmiddag heeft vrijgegeven. Ook in wiskunde loopt het moeizamer: bewerkingen of rekenoefeningen met veeltermen blijken moeilijk. Opvallend is wel dat de motivatie voor het vak gestegen is, nog meer bij meisjes dan jongens. [naar artikel]
Artificial Intelligence-computers van Alibaba en Microsoft hebben mensen verslagen bij een test begrijpend lezen. Het is de eerste keer ooit dat... [naar artikel]
"Begrijpend lezen mag geen lesje apart zijn, het is een vaardigheid die in àlle lessen aan bod moet komen." Dat zegt professor Hilde Van Keer van... [naar artikel]
08:30 Studenten die starten aan de hogeschool Odisee hebben steeds minder taalgevoel. Het begrijpend lezen gaat achteruit en ze hebben het moeilijk om het juiste taalregister te vinden. [naar artikel]
Acht op de tien leerlingen behalen de eindtermen Nederlands aan het eind van de basisschool. Zowel voor lezen als luisteren gaan ze erop achteruit ten opzicht van vijf jaar geleden. Voor wiskunde blijven bewerkingen en algebra moeilijk: minder dan de helft behaalt de eindtermen aan het eind van het tweede middelbaar. Dat blijkt uit nieuwe peilingsproeven die de KU Leuven zojuist heeft voorgesteld. [naar artikel]
Voor het vak Frans behalen onvoldoende leerlingen in het basisonderwijs de eindtermen voor lezen. De scores voor luisteren zijn iets beter. Dat... [naar artikel]
Voor het vak Frans behalen onvoldoende leerlingen in het basisonderwijs de eindtermen voor lezen. De scores voor luisteren zijn iets beter. De resultaten voor techniek in de eerste graad van het middelbaar onderwijs zijn positief. Dat blijkt uit een peiling van de KU Leuven die Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) donderdag heeft bekendgemaakt. [naar artikel]
Vlaamse leerlingen presteren ondermaats voor begrijpend lezen. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek. In vergelijking met tien jaar geleden is het gemiddelde niveau fors gedaald. Leerlingen in Vlaanderen doen het minder goed dan gemiddeld in West-Europa. [naar artikel]
Leerlingen uit het vijfde leerjaar in Genkse basisscholen scoren globaal ondermaats op begrijpend lezen. Dat blijkt uit onderzoek van de KULeuven, in opdracht van de stad Genk. De KULeuven werkt nu aan een vorming voor leerkrachten uit het kleuteronderwijs en het eerste leerjaar. [naar artikel]
In een nieuw rapport vragen de Taalunie en de Taalraad meer urgentie in het beleid rond begrijpend lezen. Het Nederlands-Vlaamse orgaan pleit voor een totaalaanpak om het dalende niveau van de Vlaamse leerlingen aan te pakken. [naar artikel]
Hogeschoolstudenten beheersen steeds minder goed het Nederlands. Dat blijkt uit een onderzoek van de hogeschool Odisee, dat De Standaard kon inkijken. In vergelijking met vijf jaar geleden blijken studenten steeds minder goed begrijpend te kunnen lezen en hebben ze ook een kleinere woordenschat. Volgens de hogeschool is de situatie problematisch. [naar artikel]
Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits en haar Nederlandse collega Ingrid van Engelshoven richten een ‘Taalraad begrijpend lezen’ op. Die moet het dalende niveau van onze Vlaamse jongeren helpen aanpakken. Vlaamse leerlingen presteren ondermaats als het op begrijpend lezen aankomt, bleek eind vorig jaar uit het internationale PIRLS-onderzoek. Kinderen uit het vierde leerjaar scoren onder […] Het bericht Taalraad moet achterstand begrijpend lezen oplossen verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Op het vlak van begrijpend lezen zijn Vlaamse leerlingen er de laatste jaren opnieuw sterk op achteruitgegaan. Ten opzichte van 2006 hebben ze een leesachterstand opgelopen van tien maanden, blijkt dinsdag uit internationaal onderzoek. Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) noemt de cijfers “dramatisch”. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.