De federale regering is tot een akkoord gekomen over de vergroening van het woon-werkverkeer: vanaf 2026 moeten emissievrije bedrijfswagens de norm worden. Maar hoe haalbaar is dat? Kan ik ook een hybride kiezen? En zijn er wel voldoende laadpalen voor elektrische wagens in ons land? De belangrijkste vragen beantwoord. [naar artikel]
Het Overlegcomité wil met nieuwe maatregelen de stijgende coronacijfers stoppen. Op het werk, op café, op een feest, op school: overal verandert wel iets. Wij beantwoorden hieronder vragen van lezers. [naar artikel]
De invoering van het capaciteitstarief op de stroomfactuur blijft vragen oproepen bij veel lezers, zo bleek toen we een oproep lanceerden. Wij legden al die vragen en bezorgdheden voor aan de VREG, Fluvius en enkele experten. “Wie geen elektrische wagen of elektrische verwarming heeft, hoeft zich eigenlijk weinig zorgen te maken.” [naar artikel]
De invoering van het capaciteitstarief op de stroomfactuur blijft vragen oproepen bij veel lezers, zo bleek toen we een oproep lanceerden. Wij legden al die vragen en bezorgdheden voor aan de VREG, Fluvius en enkele experten. “Wie geen elektrische wagen of elektrische verwarming heeft, hoeft zich eigenlijk weinig zorgen te maken.” [naar artikel]
Eindelijk is er een akkoord over de belasting op bedrijfswagens. Door de ingreep van de regering blijft de impact op de uiteindelijke factuur voor de chauffeur eerder beperkt. Hoeveel betaalt u dit jaar nu uiteindelijk meer voor uw firmawagen? Maar ook voor wie geen bedrijfswagen heeft, zorgde de regering voor enkele ‘fiscale cadeautjes’. Wij beantwoorden uw vragen. [naar artikel]
Een dag nadat de Kamer de mobiliteitsvergoeding goedkeurde, is er binnen de regering een akkoord over het mobiliteitsbudget. De door de Kamer goedgekeurde vergoeding staat beter bekend als “cash for cars”. De maatregel laat mensen toe om een bedrijfswagen in te ruilen voor een mobiliteitsvergoeding, met dezelfde fiscale en sociale voordelen als de bedrijfswagen. Het […] Het bericht Akkoord binnen de regering over mobiliteitsbudget verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Uit een representatieve bevraging van HR-bedrijf Securex bij ruim 1.500 landgenoten blijkt dat drie op de tien werknemers (31 procent) geen elektrische bedrijfswagen willen. Nog eens vier op de tien (42 procent) zijn wel bereid om de overstap te wagen, zij het onder bepaalde voorwaarden. [naar artikel]
Drie op de tien werknemers met een bedrijfswagen (31 procent) willen niet overstappen op een elektrische bedrijfswagen. Vier op de tien zouden bereid zijn om de overstap te wagen, maar enkel onder bepaalde voorwaarden. Dat blijkt uit een bevraging van HR-dienstverlener Securex. Belangrijkste reden is dat elektrische voertuigen volgens de bevraagden niet voldoen aan hun professionele behoeften omdat ze bijvoorbeeld lange afstanden afleggen. [naar artikel]
In het Zweedse Lapland is de grootste hoeveelheid zeldzame aardmetalen van Europa ontdekt. Vandaag zijn we voor die onmisbare grondstoffen voor de productie van elektrische auto’s en windmolens nog volledig afhankelijk van China. Is dit een gamechanger voor de energietransitie? En wordt de elektrische wagen hierdoor goedkoper? [naar artikel]
5.000 euro, zoveel krijgt u vanaf volgend jaar van Vlaanderen als u als particulier een elektrische wagen van maximaal 40.000 euro koopt. Gaat het om een tweedehands, dan bedraagt de premie 3.000 euro. Na de subsidies voor zonnepanelen, isolatie en warmtepompen: gaat dit de nog dure elektrische wagen in Vlaanderen echt toegankelijker maken? Welke modellen komen in aanmerking? En wat zijn de andere voorwaarden? Uw vragen beantwoord. [naar artikel]
Wie met een fossiele bedrijfswagen rijdt, zal de belastingverhoging voor het privégebruik ervan fors verminderd zien. Maar ook de fietser en treinreiziger pikken een graantje mee van het akkoord dat de regering-De Croo vannacht heeft bereikt. [naar artikel]
Met een marktaandeel van meer dan 50 procent zijn de bedrijfswagens de grootste verantwoordelijke voor de nieuwe wagens op onze wegen. Hun aandeel neemt trouwens steeds toe. Maar wat mag je allemaal doen met zo’n bedrijfswagen? HLN Drive geeft antwoord op de meest courante vragen. [naar artikel]
Veel mensen zien waterstof als een beter alternatief voor elektrische wagens: er ontsnappen geen schadelijke stoffen uit de uitlaat en ze zijn makkelijker “op te laden” dan een EV. Maar klopt dat wel? HLN Drive zocht het uit. [naar artikel]
Waar gaat de discussie over de belastingen op diesel- en benzinebedrijfswagens precies over? Zal ik meer moeten betalen voor mijn bedrijfswagen? En zal mijn loon stijgen als ik een elektrische bedrijfswagen heb? Economiejournalist Robbe van Lier beantwoordt vijf vragen. [naar artikel]
Vakbonden en werkgevers hebben vannacht een sociaal akkoord gesloten. Maar wat is er precies beslist over het minimumlonen, brugpensioen, landingsbanen en overuren? En wat betekent dat voor uzelf én voor uw portemonnee? De meest prangende vragen over het sociaal akkoord hieronder beantwoord. [naar artikel]
Met een exclusieve fiscale aftrekbaarheid voor elektrische wagens en een fiscale stimulans om overal laadpalen neer te poten, hoopt minister Vincent Van Peteghem (CD&V) dat de elektrische bedrijfswagen vanaf 2026 de norm wordt. De bedrijfswagen op zich wordt voorlopig niet in vraag gesteld. Dat schrijven de kranten van Mediahuis vandaag. [naar artikel]
17:44 Onder impuls van de nieuwe fiscaliteit voor bedrijfswagen die minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) dinsdag presenteerde, is de kans groot dat ons land de komende jaren overspoeld wordt m... [naar artikel]
Vakbonden en werkgevers hebben maandagnacht een sociaal akkoord gesloten. Maar wat is er precies beslist over het minimumlonen, brugpensioen, landingsbanen en overuren? En wat betekent dat voor uzelf én voor uw portemonnee? De meest prangende vragen over het sociaal akkoord hieronder beantwoord. [naar artikel]
Pr-adviseur Arno Creve (25) krijgt binnenkort zijn eerste bedrijfswagen. Maar hij beseft dat het dagelijks gebruik van die wagen niet bijdraagt aan oplossingen voor het fileleed in ons land of de klimaatverandering. Hij pleit ervoor dat mensen niet meer zonder nadenken in de door het werk gesponsorde wagen kruipen, maar juist met een gezonde dosis schaamte. Een soort van collectieve "bedrijfswagenschaamte" kan volgens hem een sterk politiek draagvlak creëren om gedurfde en effectieve mobiliteitsbeslissingen te nemen. [naar artikel]
Wie z’n elektrische bedrijfswagen thuis kan opladen, kan daar met het juiste energiecontract een mooie cent mee verdienen. Hoe pak je dat het voordeligst aan? [naar artikel]
Vanaf 2026 zijn enkel CO²-neutrale bedrijfswagens nog fiscaal aftrekbaar. Welke gevolgen heeft dat voor jouw belastingbrief en de bedrijfswagen waarin je straks rondrijdt? En wat betekent deze beslissing voor mensen zonder bedrijfswagen? “Voor hen wordt een elektrische auto nu bereikbaar”, zegt Drive-presentator en bedrijfswagenexpert Philippe Quatennens. We legden hem en onze geldexpert Michel Maus op de rooster. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.