Volgens psycholoog Wouter Duyck moeten universiteiten en hogescholen het onderste uit de kan halen om de leerachterstand van hun nieuwe studenten goed te maken. [naar artikel]
Dinsdag werden de nieuwe PISA-resultaten bekendgemaakt, en die zijn volgens professor cognitieve psychologie Wouter Duyck (UGent) alweer niet om vrolijk van te worden. 'De leervertraging is een sluipmoordenaar in onze samenleving.' The post Onderwijsexpert Wouter Duyck: ‘Het wordt tijd dat leerkrachten zelf met scholen beginnen’ appeared first on Knack. [naar artikel]
Bedaarde professor versus stormram. Nuance versus scherpslijper. In de ene hoek: de topman van de grootste onderwijskoepel van Vlaanderen. In de andere: de meest kritische stem in het huidige onderwijsdebat. Lieven Boeve en Wouter Duyck botsten al meermaals virtueel, maar in levenden lijve hadden ze elkaar nooit ontmoet. Het Nieuwsblad bracht hen voor het eerst samen. En wat blijkt? Au fond zitten ze op dezelfde lijn. “We hadden de scholen nooit mogen sluiten.” [naar artikel]
Volgens onderwijsexpert Dirk Van Damme was het Belgische onderwijssysteem niet klaar om de coronaschok op te vangen. "Een pandemie komt nooit als een verrassing", zegt Van Damme in "De afspraak". "Er waren veel organisaties die zeiden dat je een veerkrachtig systeem moet hebben. Ongeveer alle Europese landen hebben het beter gedaan dan wij, eerst en vooral op vlak van digitaal onderwijs." [naar artikel]
“Het wordt eerst slechter voor het beter gaat”: dat zegt onderwijsexpert Dirk Van Damme in “De afspraak” over de kwaliteit van het onderwijs in Vlaanderen. Hij pleit voor het in ere herstellen van kennis, en voor een beter evenwicht tussen een leraarsgericht onderwijsmodel met voldoende aandacht voor de ontwikkelingskansen en het welbevinden van leerlingen. “Nu zijn we daarin doorgeslagen." [naar artikel]
Onderwijsexpert Dirk Van Damme gaat in opdracht van de Vlaamse regering een commissie leiden die een modern school- en personeelsbeleid voor het onderwijs moet uittekenen. Dat schrijft De Zondag. [naar artikel]
"Het herbekijken van de eindtermen voor het lager onderwijs wordt de belangrijkst mogelijke innovatie voor ons Vlaams onderwijs de komende decennia." Dat zegt onderwijsexpert Tim Surma in "Terzake". Volgens Surma ligt niet alleen het lerarentekort aan de basis van de dalende leerprestaties in het zesde leerjaar. "Ook de leerstof die in het lager onderwijs aangeleerd wordt, is uitermate belangrijk om verder te analyseren." [naar artikel]
“Wat is er toch aan de hand met onze kinderen?”, vragen onderwijsexperts zich af. De groep kinderen met een ontwikkelingsachterstand is, internationaal gezien, normaal een stabiel gegeven. Maar hier in Vlaanderen zien we plots meer kindjes met zo’n achterstand. Ook de toename van het aantal kinderen met gedragsproblemen is verontrustend. Hoe komt dat? [naar artikel]
De leerlingenaantallen in het buitengewoon onderwijs groeien: van 47.000 naar 52.000 op drie jaar tijd. Uit de uitzending van ons magazine "Pano" bleek dat het almaar moeilijker wordt om de overstap van het gewone naar het buitengewone onderwijs te maken. Onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) ziet veel praktische problemen bij die overstap. Maar stelt ook de vraag: is het wenselijk? "Voor heel veel leerlingen is buitengewoon onderwijs de beste oplossing", zei hij in "De ochtend" op Radio 1. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.