De stad Gent is begonnen met het plaatsen van nieuwe wegmarkeringen, zogenaamde 'chevrons', om fietsers te helpen om veiliger tramsporen over te steken. Het moet het aantal valpartijen met fietsen verminderen. De Gentse ziekenhuizen tellen zo'n 500 fietsers per jaar die er terecht komen na een val door de tramsporen. Twee jaar geleden was er een dodelijk ongeval. [naar artikel]
De stad Gent gaat op gevaarlijke punten de ideale fietslijn op de grond aanduiden zodat fietsers op die plek veilig de tramsporen kunnen oversteken. Het moet ervoor zorgen dat er minder valpartijen zijn. Volgens cijfers van de Gentse spoeddiensten zijn er tot 500 fietsongevallen op tramsporen per jaar. [naar artikel]
Tramsporen die veilig zijn voor fietsers, het blijft zoeken in Gent. Een test met ‘tramrubbers’ in de Belfortstraat blijkt geen groot succes. [naar artikel]
In Gent is een 35-jarige fietser overleden nadat hij was uitgegleden op natte tramsporen. Uit een studie van UZ Gent bleek eerder al dat een kwart van alle Gentse fietsongevallen te maken heeft met de tramsporen. De stad werkt aan oplossingen en wil onder andere fietslessen organiseren om mensen te leren hoe ze over tramsporen moeten fietsen. Maar hoe kan de verkeerssituatie voor fietsers veiliger gemaakt worden? En wat kan je als fietser zelf doen? [naar artikel]
Anneleen Van Bossuyt (N-VA) pleitte er in een lijsttrekkersdebat van de krant De Morgen voor om Gent op termijn tramvrij te maken. “Iedereen die in Gent met de fiets rijdt, weet dat het levensgevaarlijk is.” In Antwerpen steunt niemand dit idee. Maar spoedartsen geven wel toe dat er wekelijks gewonden op de spoed binnenkomen die een ongeval hadden op tramsporen. [naar artikel]
Tramsporen die veilig zijn voor fietsers? Het blijft vooralsnog een droom. Zelfs in ongebruikte tramsporen, zoals in de Belfortstraat, lukt het maar niet. Een test met ‘tramrubbers’ blijkt na een jaar geen succes. Het grootste probleem: de lijm pakt niet. [naar artikel]
Dat het gevaarlijk fietsen kan zijn over de Gentse tramsporen, daar kan nu ook VTM-sportanker Stijn Vlaeminck (41) over meespreken. Afgelopen weekend kwam hij stevig ten val, met een zware kneuzing als gevolg. Bij De Lijn lopen intussen hoopgevende testen om de veiligheid te verhogen. [naar artikel]
In Gent is tien dagen geleden een jongeman overleden nadat hij al fietsend ten val was gekomen: op een regenachtige dag gleed hij uit over de tramsporen. Het UZ Gent maakt melding van gemiddeld 500 gekwetsten per jaar, binnengebracht op spoed na een val door de tramsporen. [naar artikel]
Een 35-jarige fietser is vorige zondagavond om het leven gekomen na een val op de tramsporen in het centrum van Gent. Het zoveelste incident in een lange rij, want jaarlijks gebeuren in die stad 500 fietsongevallen op tramsporen. Dat meldt VRT. Schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) beloofde woensdagochtend op Radio 1 meer inspanningen om de verkeersveiligheid voor fietsers te verbeteren. [naar artikel]
Een op het eerste zicht banale val na een schuiver op de natte tramsporen in Gent heeft het leven gekost aan een 35-jarige fietser. De man gleed op een zondagavond eind augustus weg en botste met zijn borst tegen een ijzeren verkeerspaaltje. Twee uur later was hij overleden. Jaarlijks maken de Gentse tramsporen zo’n 500 slachtoffers. [naar artikel]
Als fietsers tramsporen moeten oversteken, rijden ze daar best dwars (loodrecht) over. "Zo heb je het minste risico op vallen of vast komen te zitten", meldt openbaarvervoermaatschappij De Lijn. [naar artikel]
Zoveel drinken dat je op de spoed belandt, het is een fenomeen dat we associëren met jongeren. Maar niet alleen studenten doen het, zo blijkt uit nieuwe cijfers. Vorig jaar zijn in totaal 17.000 Belgen ouder dan 65 jaar zwaar dronken op de spoed beland. Dat zijn er meer dan 45 per dag. [naar artikel]
Als fietsers tramsporen moeten oversteken, rijden ze daar best dwars (loodrecht) over. “Zo heb je het minste risico op vallen of vast komen te zitten”, meldt openbaarvervoermaatschappij De Lijn. [naar artikel]
Het dodelijke fietsongeval van eind augustus in Gent heeft heel wat beroering veroorzaakt over de veiligheid van tramsporen. Dat tramsporen gevaarlijk zijn, weet Miek Hubert als geen ander. In februari 2009 kwam ze in Antwerpen lelijk ten val. “Ik heb lang omgereden en ben nog steeds heel voorzichtig.” [naar artikel]
Tientallen fietsers zijn deze ochtend in Gent ten val gekomen. Vooral in de deelgemeenten Sint-Amandsberg, Oostakker, Zwijnaarde en Mariakerke lag het glad, maar ook het Kramersplein bleek een gevaarlijk punt. [naar artikel]
Tientallen fietsers zijn deze ochtend in Gent ten val gekomen. Vooral in de deelgemeenten Sint-Amandsberg, Oostakker, Zwijnaarde en Mariakerke lag het glad, maar ook het Kramersplein bleek een gevaarlijk punt. [naar artikel]
Een Chirofuif. Een uit de hand gelopen cafébezoek. Bij een vriend thuis iets te veel gedronken voor het uitgaan. Elke dag belanden zes tieners straalbezopen op spoed, maar wat daaraan voorafging, is vaak een doodgewone avond zoals zoveel jongeren er wel eens een beleven, zo vertellen Valerie, Amaury en Tim. “Dat maakt alcohol zo gevaarlijk”, zeggen ze. “Het is zó ingeburgerd. Zó deel van het normale leven. Pas toen ik met een zwart gat wakker werd in het ziekenhuis, begreep ik de risico’s.” [naar artikel]
Wie door de Antwerpse binnenstad fietst, kent het wel: de angst om met een wiel in de tramsporen vast te raken. In de haven bestaan nog tientallen punten waar treinsporen gevaarlijk zijn voor fietsers. Het Havenbedrijf legt er nu chicanes aan, zodat fietsers veiliger een spoor kunnen kruisen. [naar artikel]
In Gent is zondag een nieuwe oplossing voorgesteld om de ongebruikte tramsporen in het historisch centrum veiliger te maken voor fietsers. "We [naar artikel]
In Gent wordt een nieuwe methode gebruikt om de ongebruikte tramsporen in het historisch centrum veiliger te maken voor fietsers. ‘We geloven dat dit een echte doorbraak kan zijn’, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). [naar artikel]
In Gent heeft De Lijn vanmorgen een oplossing voorgesteld om de ongebruikte tramsporen in het historisch centrum veiliger te maken voor fietsers. [naar artikel]
Het dodelijke fietsongeval van eind augustus in Gent heeft heel wat beroering veroorzaakt over de veiligheid van tramsporen. Concrete cijfers kon de politie ons niet bezorgen, maar het is een feit dat ook in Antwerpen heel wat fietsers verrast worden door de tramsporen. Met de nodige letsels als gevolg… De Fietersbond wijst op een paar concrete problemen. [naar artikel]
N-VA-lijsttrekker Anneleen Van Bossuyt wil “op lange termijn” de Gentse binnenstad tramspoorvrij maken. “Er zijn veel onveilige situaties”, verdedigt ze haar voorstel. Ook in Antwerpen zorgen de tramsporen geregeld voor valpartijen. [naar artikel]
Fietsers die met bosjes vallen en meer dan honderd mensen op de spoed met een waslijst aan breuken en kneuzingen. Vrijdag was het in Gent een de gevaarlijkste ochtendspitsen ooit. Een combinatie van regen en aanvriezende mist had het strooizout verschalkt. Terwijl ambulances niet wisten waar te beginnen, wierpen fietsers spontane ‘blokkades’ op. Reconstructie van een chaotische ochtend. [naar artikel]
Elke dag belanden gemiddeld zes jongeren tussen 12 en 17 jaar in het ziekenhuis na alcoholmisbruik. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Intermutualistisch Agentschap (IMA). ‘Een meisje van 14 jaar met 5,2 promille in haar bloed? De ouders vonden dat normaal.’ [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.