Moeten energieleveranciers investeren in een "solidariteitsfonds", waardoor consumenten hun voorschotten kunnen terugkrijgen als een leverancier failliet gaat? CD&V en Vooruit zijn alvast gewonnen voor dat idee. Dat zegden ze tijdens een debat in de Zevende Dag. Dat fonds moet een onderdeel worden van de (veel bredere) strijd tegen de al maar hogere energieprijzen. [naar artikel]
Nu de prijzen voor gas en elektriciteit historisch hoog liggen, vallen er op onze redactie geregeld verhalen en vragen binnen over soms bedenkelijke praktijken van enkele energieleveranciers. "De Inspecteur" nam enkele van die verhalen en vragen onder de loep. Dit zijn zijn tips. [naar artikel]
Voedingsproducenten worden geconfronteerd met stijgende productiekosten en willen die doorrekenen aan de supermarkten. Maar de winkelketens aanvaarden de hogere prijzen niet zomaar. "We hebben een maatschappelijke rol: de koopkracht van de 11 miljoen Belgische consumenten vrijwaren", zegt Hans Cardyn van sectorfederatie Comeos aan "De inspecteur" op Radio 2. [naar artikel]
Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) wil energieleveranciers dwingen om transparanter te zijn over hun voorschotten en tarieven. Ook moeten de opmaak van de eindfactuur en eventuele terugbetalingen sneller gebeuren. "Het is uit den boze dat de consument bank gaat spelen en renteloze leningen geeft aan energieleveranciers doordat hij maanden moet wachten op zijn terugbetaling", zegt De Bleeker donderdag. [naar artikel]
"De inspecteur" van Radio 2 krijgt veel klachten over Belvilla, de boekingssite waarmee je vakantiehuizen kunt boeken in heel Europa. Nochtans beloofde het bedrijf een half jaar geleden al beterschap, maar de problemen houden aan: onduidelijkheid over de terugbetaling, plots hogere prijzen en een klantendienst die totaal onbereikbaar is. Hallo Belvilla, wat is er aan de hand? [naar artikel]
Energieleveranciers die plots voorschotten van 1.000 euro en meer per maand vragen. Moet je dat betalen? “Als klant heb je het recht je daartegen te verzetten”, beklemtoont de federale Ombudsman Energie. Hij raadt consumenten niettemin aan om met de huidige torenhoge energieprijzen elke maand realistische voorschotten te betalen. “Hoe ga je anders ooit de eindfactuur kunnen ophoesten?” [naar artikel]
Vanaf volgend jaar mogen energieleveranciers geen zogenaamde "slapende energiecontracten" meer verlengen. Dat zijn contracten die eigenlijk niet meer beschikbaar zijn op de markt, maar stilzwijgend verlengd worden waardoor de consument vaak een hogere prijs betaalt. De Kamercommissie Energie heeft vanmiddag een wetsvoorstel goedgekeurd dat een einde moet maken aan die contracten. "De inspecteur" op Radio 2 ontdekte onlangs nog dat meer dan een half miljoen Belgische gezinnen zo'n slapend energiecontract hebben en gemiddeld 600 euro te veel betalen voor hun energie. [naar artikel]
Vinted vraagt soms aan gebruikers om zich te identificeren, en daarbij vragen ze een kopie van je identiteitskaart. En bepaalde winkels zoals Mediamarkt, vragen je eID als klantenkaart. Maar mogen ze dat wel doen? En is het niet gevaarlijk om zomaar je gegevens van je eID te delen? De Inspecteur klaart het uit, samen met Magali Feys, advocaat en privacy-expert. [naar artikel]
De klantendiensten van energieleveranciers blijven moeilijk bereikbaar. Dat merkt "De inspecteur" van Radio 2 elke dag in zijn mailbox en blijkt ook uit de vele klachten die de ombudsman van de energiesector binnenkrijgt. Bellen lukt niet, mails blijven onbeantwoord en ook de chatfunctie blijft stil. "De inspecteur" zoekt uit waarom leveranciers het probleem niet opgelost krijgen. [naar artikel]
Er komen ontzettend veel klachten over energieleverancier Mega, die torenhoge voorschotfacturen zou sturen en vaste contracten zomaar omzet in variabele. Mega zelf reageert nu voor het eerst. "We willen elke klant behoeden voor een hoge eindafrekening", klinkt het bij "De inspecteur" op Radio 2. [naar artikel]
Grenzen gaan dicht, vluchten worden geannuleerd, en hoteluitbaters kunnen hun gasten niet meer ontvangen. De reissector ligt op apegapen door de coronacrisis. En dat heeft grote gevolgen als je binnenkort op reis vertrekt. "De Inspecteur" geeft samen met het Europees Centrum voor de Consument een antwoord op de meest gestelde vragen. [naar artikel]
Veel klantendiensten van energieleveranciers zijn onbereikbaar. Bellen lukt niet, mails blijven onbeantwoord en ook de chatfunctie blijft stil. Ondertussen maken de bedragen van je voorschotfacturen in je online-klantenzone de gekste sprongen. "De Inspecteur" van Radio 2 zoekt uit wat er aan de hand is bij leveranciers. [naar artikel]
Worstel jij met je belastingaangifte voor het aanslagjaar 2021? In de Belastingweek van "De inspecteur" op Radio 2 worden deze week veel vragen beantwoord. Ben jij klaar voor je aangifte? Doe hier de test in een quiz van "De inspecteur". [naar artikel]
Is het een goed idee om je maandelijkse voorschotbedrag voor elektriciteit en gas te verhogen, om zo een monsterbedrag te vermijden op de eindafrekening? Kurt Hernot van de CREG, de federale energieregulator, adviseert om dat inderdaad te doen, maar hij benadrukt wel dat je niet zomaar het voorstel van de energieleverancier moet aanvaarden. "Ga in dialoog", zegt hij bij "De inspecteur" op Radio 2. [naar artikel]
"De Inspecteur" van Radio 2 krijgt veel vragen over busreizen. Niet enkel de consument zit met vragen, ook de sector zelf. Want voorlopig is er nog niks officieel duidelijk over wanneer ze mogen heropstarten en hoe dat dan moet verlopen. [naar artikel]
Veel landgenoten krijgen dezer dagen bericht van hun stroomleverancier dat hun voorschotfactuur lager kan als ze dat willen. “De sector heeft zich eerder dit jaar geëngageerd om de voorschotten drie keer per jaar te herbekijken”, zegt Marc Van den Bosch van de federatie van energieleveranciers. [naar artikel]
Worstel jij met je belastingaangifte voor het aanslagjaar 2022? In de Belastingweek van "De inspecteur" op Radio 2 worden deze week veel vragen beantwoord. Ben jij klaar voor je aangifte? Doe hier de test in een quiz van "De inspecteur". [naar artikel]
Op minder dan een week tijd zijn er bij de federale ombudsman voor Energie al zo'n 200 klachten binnengekomen over de energieleveranciers Mega en de Vlaamse Energieleverancier. Ondanks vast contract zien hun klanten dat hun voorschotfactuur toch wordt verhoogd. Ombudsman Eric Houtman heeft daar zijn bedenkingen bij. [naar artikel]
Nog steeds regent het vragen over ongure energiepraktijken in de mailbox van "De inspecteur" van Radio 2. Wat mag? Wat mag niet? En vooral: wat kan jij doen als je leverancier het spel niet helemaal eerlijk speelt? Bekijk het in bovenstaande video. [naar artikel]
Er dreigen straffen tot 10.000 euro voor energieleveranciers die hun klanten te hoge voorschotten blijven opdringen. [naar artikel]
Zowat alle energieleveranciers zijn sinds begin dit jaar de voorschotten voor gas en elektriciteit beginnen te verlagen. Maar de vraag is of dat bij een aantal gezinnen al niet eerder had gekund. Want zelfs in het peperdure crisisjaar 2022 bleken sommigen duizenden euro's te veel te betalen. Gezinnen begonnen namelijk stevig te besparen op hun energieverbruik, terwijl energieleveranciers de voorschotten drastisch verhoogden. Nochtans liet een aantal leveranciers wel degelijk toe de voorschotten in verhouding te verlagen. Maar anderen dan weer niet. Resultaat: hun klanten betaalden tientallen procenten te veel [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.