Voor de kust van IJmuiden in Nederland heeft een aanvaring tussen twee zeeschepen plaatsgevonden. Eén schip, een vrachtschip met 18 bemanningsleden aan boord, maakt water en is stuurloos. Er is een reddingsactie gestart met boten en helikopers. De precieze oorzaak van het incident is nog niet duidelijk, maar vermoedelijk heeft het stormweer een rol gespeeld. In het noorden van Nederland is wegens storm Corrie code oranje afgekondigd, met windstoten tot 120 kilometer per uur. [naar artikel]
In Nederland gaan onderzoekers bekijken of ze de uitstoot van grote schepen kunnen controleren aan de hand van satellietbeelden. Sinds 1 januari mogen schepen over de hele wereld niet meer varen op brandstof die meer dan een halve procent zwavel bevat. Maar tot nog toe bestaat er geen goede manier om te controleren of ze zich midden op zee wel aan de regels houden. Met satellietbeelden moet dat wel mogelijk worden. [naar artikel]
Weidse stranden met zicht op immense zeeschepen en een achthoekige vuurtoren. De rust in het Zeeuws-Vlaamse Breskens staat in schril contrast met het gewoel in Knokke, merkt Yves Lambrix op. [naar artikel]
De FOD Mobiliteit kan sinds kort schepen efficiënter controleren op hun zwavelgehalte. Maritieme inspecteurs kunnen nu binnen de minuut zien hoeveel zwavel de scheepsbrandstof bevat. Een hele vooruitgang voor een sector die nog een weg heeft af te leggen. [naar artikel]
Door het lage peil van het kanaal Gent-Terneuzen kunnen de zwaarste zeeschepen niet probleemloos tot in de Gentse haven varen. Door beperkte watertoevoer en verdamping ten gevolge van de aanhoudende hitte staat het water ongeveer 15 cm lager. Dat betekent dat de totale waterdiepte van 13m35 niet langer volstaat voor schepen van meer dan 30.000 […] Het bericht Zwaarste zeeschepen kunnen Gentse haven niet bereiken verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Het water in het kanaal Gent-Terneuzen staat door de droogte zo laag dat zware zeeschepen de Gentse haven niet meer kunnen bereiken. Het water is met 15 centimeter gezakt en de vaargeul is dus niet diep genoeg voor schepen met een grote diepgang. [naar artikel]
Zeeschepen in de hele wereld mogen vanaf 1 maart 2020 niet meer varen op brandstof die meer dan een half procent zwavel bevat. Dat werd zopas in Londen beslist op een milieuconferentie voor de maritieme sector die door de Verenigde Naties was bijeengeroepen. De Belgische rederijen zijn blij met die uitkomst. "Dit is een stap in de goede richting voor het milieu en de klimaatopwarming," zegt Wilfried Lemmens van de Koninklijke Belgische Redersvereinging. [naar artikel]
Het bedrijf ExxonMobil heeft 1 miljard euro geïnvesteerd in een nieuwe fabriek op de site van zijn raffinaderij in Antwerpen. Dat levert zeventig jobs op. De nieuwe fabriek zal brandstoffen voor de scheepvaart een pak milieuvriendelijker maken. [naar artikel]
Het waterpeil op het kanaal Gent-Terneuzen is tot onder 12,5 meter gezakt. Dat zorgt voor problemen met de grootste zeeschepen, die een te grote diepgang hebben. Het gaat voornamelijk om schepen die bij staalreus ArcelorMittal ertsen leveren. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.