De Duitse autobouwer Opel biedt in eigen land premies tot 7.000 euro aan eigenaars van oude diesels die een nieuwe Opel kopen. Dat heeft het [naar artikel]
Waren we maar al in 2025. In dat jaar zullen we helemaal rond Antwerpen kunnen rijden over de Ring en daarbij twee keer onder de Schelde door bollen. Er zullen minder files zijn, misschien ook al helemaal geen vervuilende diesels meer en de zelfrijdende auto’s zouden tegen dan ook al op grotere schaal hun intrede moeten hebben gedaan. [naar artikel]
Het is niet haalbaar om bussen van De Lijn tegen 2025 volledig emissievrij te laten rijden in de stadskernen. Dat heeft Ann Schoubs, directeur-generaal van De Lijn, gezegd in de commissie Mobiliteit van het Vlaams Parlement. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) blijft erbij dat de bussen van De Lijn tegen 2025 volledig emissievrij in de stadskernen te laten rijden. Die doelstelling staat in het Vlaams regeerakkoord. [naar artikel]
Op de tweedehandsmarkt zijn vooral diesels te vinden, terwijl de Belg nu benzines wil. Daardoor stijgt de export én de import, schrijven De... [naar artikel]
De Lijn zal 400 elektrische bussen tegen 2025 aankopen. Na de bestelling van 200 e-bussen die De Lijn in december 2020 heeft aangekondigd, volgt er een bijkomende bestelling van minstens nog eens 200 elektrische bussen. [naar artikel]
Op de tweedehandsmarkt zijn vooral diesels te vinden, terwijl de Belg nu benzines wil. Daardoor stijgt de export én de import, schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad dinsdag. [naar artikel]
Parijs, Madrid, Athene en Mexico-Stad weren vanaf 2025 alle dieselwagens uit de stad. Daarmee gaan ze nog een stap verder dan de groene zone, waar propere diesels nog toegelaten zijn. De autolobby vreest dat de beslissing ook de Belgische dieselverkoop zal doen kelderen. [naar artikel]
Tegen 2020 moeten alle dieselwagens geweerd worden uit onze steden. Volgens milieuorganisatie Greenpeace is een aanpassing van de diesels niet voldoende [naar artikel]
Van alle De Lijn-bussen rijdt 95 procent op diesel. Het afgelopen jaar zijn er weer 238 diesels besteld. 'Zo geef je niet het goede voorbeeld', zegt Joris Vandenbroucke (sp.a). Hij stelt in de Vlaamse Klimaatcommissie voor om tegen 2030 alleen nog met groene bussen te rijden. De Lijn en minister Ben Weyts (N-VA) wijzen op de meerkosten. [naar artikel]
Volgens de Belgische federatie van brandstoffenhandelaars, Brafco, moeten de zogenaamde 'groenere diesels' - met meer dan 7 procent biocomponenten - en synthetische dieselbrandstoffen fiscaal aangemoedigd worden. [naar artikel]
Het is niet haalbaar om bussen van De Lijn tegen 2025 volledig emissievrij te laten rijden in de stadskernen, zoals de Vlaamse regering wil. Dat heeft Ann Schoubs, de directeur-generaal van de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij, gezegd. De totale elektrificatie tegen 2035 zal 3,9 tot 5,2 miljard euro kosten [naar artikel]
De federale politie krijgt boetes omdat agenten met oude voertuigen in de lage-emissiezone (LEZ) in Antwerpen rijden. Dat schrijft Gazet van Antwerpen. De federale politie bevestigt dat. De federale politie roept in een brief de agenten op om zoveel mogelijk benzinewagens of recente diesels te gebruiken als ze naar de LEZ moeten. [naar artikel]
De nieuwe meetapparaten die vervuilende, illegale diesels van de weg moeten halen, komen er dus voorlopig niet. Een beslissing van minister Lydia Peeters (Open VLD) die bij wetenschappers en deskundigen de wenkbrauwen doet fronsen. Maar waarom zijn die nieuwe meetapparaten eigenlijk nodig? Wie besliste ze in te voeren en wanneer? En hoe ernstig is het probleem van vervuilende diesels eigenlijk? Een terugblik. [naar artikel]
Tegen 2025 mogen er in alle Vlaamse centrumsteden alleen nog elektrische bussen van De Lijn rijden. Om die klus te klaren, zullen honderden elektrische of hybride bussen gekocht worden. Dieselbussen worden vanaf dit jaar niet meer gekocht. [naar artikel]
“Het is niet haalbaar om bussen van De Lijn tegen 2025 volledig emissievrij te laten rijden in de stadskernen, zoals de Vlaamse regering wil.” Dat heeft Ann Schoubs, de directeur-generaal van de vervoermaatschappij vandaag gezegd in het Vlaams parlement. [naar artikel]
De chauffeurs van De Lijn die geregeld het station van Hasselt aandoen, maken zich zorgen over de nakende sluiting van het vroegere directiegebouw van De Lijn bij de oude stelplaats in de Grote Breemstraat. “Waar kunnen chauffeurs terecht die even naar toilet moeten of een koffie willen drinken?” [naar artikel]
De Lijn neemt afscheid van de oude kusttram. Die kwam maar liefst 40 jaar geleden in dienst. Momenteel rijden er nog 12 exemplaren van rond. Alle 48 nieuwe kusttrams zijn intussen in roulatie. Daarom kan de oude kusttram dus met pensioen. En dat gebeurt met een evenement op zaterdag 23 september in de werkhuizen van De Lijn in Oostende. [naar artikel]
In Europa zijn hybride en elektrische auto’s voor de eerste keer in de geschiedenis populairder geworden dan dieselwagens. Dat blijkt... The post Europeanen kopen nu meer hybride en elektrische auto’s dan diesels appeared first on Business AM. [naar artikel]
Zogenaamde “groenere diesels” - met meer dan 7 procent biocomponenten - en synthetische dieselbrandstoffen moeten fiscaal aangemoedigd worden. Dat zegt de Belgische federatie van brandstoffenhandelaars, Brafco. “Hoewel ze milieuvriendelijker zijn, worden ze nu onderworpen aan dezelfde accijnzen als fossiele brandstoffen, waardoor ze eigenlijk geen afzet vinden”, zegt algemeen directeur Johan Mattart in de marge van een symposium van Brafco over de energietransitie. [naar artikel]
In Bonheiden heeft het gemeentebestuur beslist om oude dienstvoertuigen te ontmantelen in plaats van ze tweedehands te verkopen. Voor... [naar artikel]
120 hybrides, 55 diesels en 7 elektrische bussen: De Lijn heeft ‘de grootste bestelling ooit voor groene voertuigen’ geplaatst. Maar wat staat de elektrische doorbraak in de weg? [naar artikel]
Het autoconcern Volkswagen gaat in Duitsland een schrootpremie aanbieden aan de bezitters van oude dieselwagens (euronorm 1 tot 4), die kan oplopen tot 10.000 euro per voertuig. Dat berichten Duitse media. De autobouwer wil daarmee een antwoord bieden aan de problematiek van oude dieselwagens, die in steeds meer Duitse steden niet meer binnen mogen omwille […] Het bericht Volkswagen biedt in Duitsland tot 10.000 schrootpremie voor oude diesels verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Toekomstige auto’s zullen moeten voldoen aan strengere uitstootnormen. Die normen dicteren vanaf 2025 dus hoe de automarkt eruit zal zien. Benzines en diesels moeten nog zuiverder worden, maar ook voor elektrische auto’s worden de eerste beperkingen van kracht. En natuurlijk zullen er gevolgen zijn voor het budget. Onze mobilteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit wat er allemaal verandert. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.