Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
VRT NWS

#reclame, #advertentie, #publiciteit en #gesponsord: zo moeten influencers online reclame duideljk maken

25/04/2022 - 09:08
"Influencers die zich laten betalen of sponsoren om bepaalde berichten te plaatsen op hun sociale media, moeten dat duidelijker vermelden. Daarover zijn nieuwe richtlijnen opgesteld. Die moeten niet alleen bescherming bieden aan de consument, maar ook aan de influencers zelf."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. #Reclame, #advertentie, #publiciteit of #gesponsord: zo moeten influencers verduidelijken dat ze reclame maken (26/04/2022 - Het Belang van Limburg)

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) en het Communicatie Centrum komen met concrete richtlijnen voor influencers om te verduidelijken dat ze reclame maken. [naar artikel]


2. Online influencers moeten aangeven wanneer ze reclame maken (08/10/2018 - De Morgen)

Online influencers moeten duidelijk aangeven als ze betaald worden om een product of dienst te promoten. Dat kunnen ze doen door bijvoorbeeld de woorden reclame, advertentie of sponsoring of de hashtags #spon, #adv, #prom of #reclame te vermelden. Dat staat in een reeks aanbevelingen die de Raad voor de Reclame maandag bekendmaakte. [naar artikel]


3. Strengere regels voor Belgische influencers (26/04/2022 - Express)

De Belgische staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) en het Communicatie Centrum kondigen concrete richtlijnen aan voor influencers die online reclame willen maken. Op sociale media moeten zij voortaan aangeven of het om betaalde bijdragen gaat via hastags ‘#reclame’, ‘#advertentie’ of ‘#publiciteit’. In bepaalde gevallen kan ook de hashtag ‘#gesponsord’ gebruikt worden. ‘Influencers maken soms […] [naar artikel]


4. Influencers moeten aangeven wanneer ze reclame maken (08/10/2018 - Het Nieuwsblad)

Online influencers moeten duidelijk aangeven als ze betaald worden om een product of dienst te promoten. Dat kunnen ze doen door bijvoorbeeld de woorden reclame, advertentie of sponsoring of de hashtags #spon, #adv, #prom of #reclame te vermelden. Dat staat in een reeks aanbevelingen die de Raad voor de Reclame maandag bekendmaakte. [naar artikel]


5. Raad voor de Reclame: influencers moeten duidelijk aangeven wanneer ze #reclame maken (08/10/2018 - VRT NWS)

Online influencers moeten duidelijk aangeven als ze betaald worden om een product of dienst te promoten. Dat kunnen ze doen door bijvoorbeeld de woorden reclame, advertentie of sponsoring of de hashtags #spon, #adv, #prom of #reclame te vermelden. Dat staat in een reeks aanbevelingen van de Raad voor de Reclame. [naar artikel]


6. Online influencers moeten expliciet melden of ze reclame maken voor iets (15/05/2018 - VRT NWS)

De FOD Economie gaat duidelijke richtlijnen uitvaardigen voor online influencers die reclame maken op sociale media. Online influencers zijn mensen die veel volgers hebben en vaak invloed hebben op specifieke doelgroepen. Bedrijven zetten hen in om reclame te maken voor hun producten, maar dat gebeurt niet altijd transparant. Daar wil de FOD Economie nu een einde aan maken.   [naar artikel]


7. Online influencers moeten nu aangeven wanneer ze reclame maken, maar geen sancties bij overtreding (09/10/2018 - Gazet van Antwerpen)

Mogen online influencers bij hun Instagram-posts schrijven wat ze willen of moeten ze duidelijk vermeden dat het in sommige posts om reclame gaat? De Raad voor de Reclame zegt nu dat ze hun volgers duidelijk moeten maken wanneer ze betaald worden om een product te promoten. Ze kunnen dit doen door hashtags te gebruiken zoals #adv of #reclame. Toch volgen er geen sancties wanneer ze deze aanbevelingen niet naleven. [naar artikel]


8. Influencers vinden het nog altijd moeilijk om te zeggen dat ze reclame maken (15/02/2024 - De Standaard)

Reclame moet herkenbaar zijn als reclame. Veel influencers hebben dat nog altijd niet begrepen, leert een onderzoek. “Als je zegt dat iets reclame is, swipen de mensen sneller weg.” [naar artikel]


9. Influencers moeten voortaan verduidelijken dat ze online reclame maken (25/04/2022 - Het Laatste Nieuws)

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) en het Communicatie Centrum kondigen concrete richtlijnen aan voor influencers om te verduidelijken dat ze online reclame maken. Wie op sociale media een commerciële post doet, moet daar vanaf nu in vooraf vastgelegde termen over communiceren naar volgers. [naar artikel]


10. Influencers moeten voortaan verduidelijken dat ze online reclame maken en adres in profiel zetten (25/04/2022 - Het Laatste Nieuws)

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld), de Federale Overheidsdienst Economie en het Communicatie Centrum kondigen concrete richtlijnen aan voor influencers om te verduidelijken dat ze online reclame maken. Wie op sociale media een commerciële post doet, moet daar vanaf nu in vooraf vastgelegde termen over communiceren naar volgers. Ook moet wie op “regelmatige basis” reclame maakt voor bedrijven een ondernemingsnummer hebben en dat samen met het ondernemingadres delen in alle social mediaprofielen. [naar artikel]


11. Overheid legt influencers strenge regels op: #reclame voor elke gesponsorde post, en daar blijft het niet bij (15/05/2018 - Het Nieuwsblad)

Omdat bedrijven steeds vaker een beroep doen op online influencers om hun merk, product of dienst te promoten, heeft de FOD Economie dinsdag nieuwe richtlijnen voorgesteld die duidelijk moeten maken dat bepaalde posts of video’s gesponsord zijn. [naar artikel]


12. Influencers moeten vanaf nu verduidelijken dat ze reclame maken (27/04/2022 - Het Nieuwsblad)

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open VLD) en het Communicatie Centrum komen met concrete richtlijnen voor influencers om te verduidelijken dat ze reclame maken. [naar artikel]


13. Zo moeten influencers voortaan aangeven wanneer ze reclame maken (08/10/2018 - Het Laatste Nieuws)

Online influencers moeten duidelijk aangeven als ze betaald worden om een product of dienst te promoten. Dat kunnen ze doen door bijvoorbeeld de... [naar artikel]


14. Online casino’s mogen weer reclame maken (18/02/2020 - Het Nieuwsblad)

Uitbaters van online casino’s en online kansspelen mogen weer reclame maken. Dat schrijft de Franstalige zakenkrant L’Echo dinsdag en wordt bevestigd door de Raad van State. Een arrest van 6 februari vernietigt grotendeels een Koninklijk Besluit (KB) van 25 oktober 2018 over reclame voor gokken. [naar artikel]


15. “Word hier rijk” of “100 euro gratis startkrediet”: Online casino’s mogen weer reclame maken (18/02/2020 - Het Belang van Limburg)

Uitbaters van online casino’s en online kansspelen mogen weer reclame maken. Dat schrijft de Franstalige zakenkrant L’Echo dinsdag en wordt bevestigd door de Raad van State. Een arrest van 6 februari vernietigt grotendeels een koninklijk besluit (KB) van 25 oktober 2018 over reclame voor gokken. [naar artikel]


16. Online casino's mogen opnieuw reclame maken (18/02/2020 - Het Laatste Nieuws)

Uitbaters van online casino's en online kansspelen mogen weer reclame maken. Dat schrijft de Franstalige zakenkrant L'Echo vandaag en wordt... [naar artikel]


17. Geens wil af van reclame voor online gokken tijdens sportwedstrijden (10/06/2017 - De Redactie)

De gokbedrijven in ons land moeten zich binnenkort aan veel strengere regels houden. Reclame voor online gokken tijdens sportwedstrijden kan straks niet meer, er komt een verbod op reclame op tv voor 20 uur en een waarschuwing wordt verplicht bij elke reclameboodschap. [naar artikel]


18. Reclame voor online gokken tijdens sportwedstrijden aan banden gelegd (10/06/2017 - Het Belang van Limburg)

De gokbedrijven in ons land moeten zich binnenkort aan veel strengere regels houden. Reclame voor online gokken tijdens sportwedstrijden kan straks niet meer, er komt een verbod op reclame op tv voor 20.00 uur en een waarschuwing wordt verplicht bij elke reclameboodschap. [naar artikel]


19. Europese Commissie neemt online reclame-technologie van Google in vizier (22/06/2021 - Het Laatste Nieuws)

De Europese Commissie gaat de online advertentie-activiteiten van de Amerikaanse internetgigant Google onder de loep nemen. "Google is aanwezig op bijna alle niveaus van de toeleveringsketen voor online reclame. We zijn bezorgd dat Google het moeilijker heeft gemaakt voor rivaliserende online advertentiediensten om de concurrentie aan te gaan", zo verklaarde eurocommissaris voor Concurrentie Margrethe Vestager dinsdag bij de lancering van het diepgaand onderzoek. [naar artikel]


20. Bijna geen enkele Belgische influencer volgt reclameregels: “Mensen klikken weg, net als op tv” (15/02/2024 - Het Belang van Limburg)

Reclame moet herkenbaar zijn als reclame. Veel influencers hebben dat nog altijd niet begrepen, leert een onderzoek. “Als je zegt dat iets reclame is, swipen de mensen sneller weg.” [naar artikel]


21. Nieuw op 1 juni – Reclame online kansspelen op tv verboden (24/05/2019 - Metro)

Televisie-uitzendingen die reclame bevatten voor online kansspelen mogen vanaf 1 juni niet langer uitgezonden worden. Op 1 juni treedt het koninklijk besluit van 25 oktober 2018 in werking, over de voorwaarden voor het uitbaten van kansspelen en weddenschappen via informatiemaatschappij-instrumenten. De reclame-uitzendingen voor online kansspelen op tv voldoen niet aan deze voorwaarden en worden bijgevolg […] Het bericht Nieuw op 1 juni – Reclame online kansspelen op tv verboden verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!