Vrouwelijke kunstenaars waren heel lang onzichtbaar, onbekend en dus onbemind. Daar komt gelukkig verandering in, blijkt uit een boek van kunsthistorica Christiane Struyven. Ze stelt 50 artiestes voor van 1850 tot nu. Bekende kunstenaressen zoals Frida Kahlo of Camille Claudel, maar ook veel nog te ontdekken namen. Ook twee Belgische internationale talenten: Berlinde De Bruyckere en Ann Veronica Janssens. [naar artikel]
Voor een tentoonstelling van Renaissanceschilderijen zocht de Royal Academy in Londen een evenwicht: evenveel naakte mannen als vrouwen. Maar dat is "valsspelen", zegt kunsthistorica Katlijne Van der Stighelen. De makers zijn namelijk allemaal mannen; in die periode waren er nauwelijks vrouwelijke schilders. [naar artikel]
16:25 Onder de titel 'Does sex matter' organiseert het steunpunt voor erfgoed FARO woensdag een studiedag over genderdiversiteit in musea. Hebben vrouwelijke kunstenaars het moeilijker hun plaats in het can... [naar artikel]
Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten van Antwerpen heropent na 11 jaar, maar het is zoeken met een vergrootglas naar vrouwelijke kunstenaars in de museumzalen. Waar zitten de vrouwen verstopt in de collectie? [naar artikel]
In Nederland opende onlangs een Frida Kahlo-expo. Musea stellen steeds vaker kunst van vrouwen tentoon. Een doekje voor het bloeden, zegt kunsthistorica Griselda Pollock. ‘Je leert als museumbezoeker dat vrouwen niet waardevol zijn.’ [naar artikel]
07:14 In de nieuwe tentoonstelling ‘Women.Underexposed’ focust Belfius op de vrouwelijke kunstenaars. Die bleven al te lang ten onrechte ondergewaardeerd. [naar artikel]
Eeuwenlang – ook, of nee: zéker in de 20e eeuw – zijn vrouwelijke kunstenaars doelbewust genegeerd, verzwegen en niet op waarde geschat. Nu is alles anders, toch? Wat hebben de jaren twintig voor hen in petto? [naar artikel]
Het North Hertfordshire Museum, zo’n 60 kilometer ten noorden van Londen, heeft besloten om voortaan naar keizer Elagabalus te verwijzen met de vrouwelijke voornaamwoorden ‘zij’ en ‘haar’. Volgens het museum was Elagabalus een trans vrouw. Voor zover bekend een van de eerste in de geschiedenis dan. [naar artikel]
Een groep vrouwelijke werknemers van het mediabedrijf Talpa spreekt zich vrijdag in een paginagrote advertentie in de Nederlandse krant Algemeen Dagblad uit tegen hun baas John de Mol. ‘Beste John’, luidt de tekst in de advertentie. ‘Het ligt niet aan de vrouwen. Groet, de vrouwen uit je bedrijf.’ [naar artikel]
Voor het eerst in zijn 1250-jarige geschiedenis mogen in de Japanse stad Inazawa ook vrouwen deelnemen aan het Hadaka Matsuri-festival, ook wel bekend als het ‘naaktemannenfestival’. Maar niet zonder voorwaarden: de vrouwen moeten volledig gekleed meedoen. [naar artikel]
Enkele vrouwen trokken woensdag hun kleren uit en protesteerden volledig naakt op een plein in de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires. De dames wilden naar eigen zeggen niet provoceren of de protestactie tot iets seksueels herleiden, ze wilden gewoon duidelijk maken dat niemand het recht heeft om vrouwen op te dragen wat ze met hun lijf moeten doen. [naar artikel]
We vergeten al te makkelijk dat voor en na de Eerste Wereldoorlog nogal wat uitstekende Belgische kunstenaars zich tot de abstracte kunst hebben bekeerd. In het Museum voor Schone Kunsten van Gent loopt vanaf vandaag een indrukwekkende tentoonstelling met meer dan 300 werken, die 'onze' avant-garde in één klap stevig op de internationale kaart zet. [naar artikel]
Voor kunstzinnig vrouwelijk naakt kun je steeds vaker in een museum terecht. Maar waar zitten de vrouwen die mannelijk bloot voor hun lens halen? [naar artikel]
De haat-liefdeverhouding met haar eigen - zowel letterlijk als figuurlijk - uitstekende reukorgaan inspireerde kunsthistorica Caro Verbeek (41) tot het schrijven van ‘Een kleine cultuurgeschiedenis van de grote neus’. Daarin stelt ze vast dat ze eigenlijk een kleine honderd jaar te laat is geboren. “Vroeger gold ‘hoe groter de neus, hoe groter de eer’. Dat het vandaag anders is, komt door de invloed van Barbie en plastische chirurgen.” [naar artikel]
‘De verwijten zijn zeer ernstig’, reageert het Museum voor Schone Kunsten Brussel op de open brief van het Collectief KMSKB. Die hekelde het ‘klimaat van terreur en minachting’ in het museum. [naar artikel]
Niet voor tere zieltjes, die nieuwe tentoonstelling in MSK Gent. De dames van de barok zet acht straffe vrouwelijke schilders op een rij met een aparte liefde voor afgehakte mannenhoofden en wraakscènes. [naar artikel]
Honderden mannen en vrouwen gingen zondag uit de kleren voor de hoofdkwartieren van Facebook en Instagram in New York. Ze deden dat op initiatief van Spencer Tunick, een controversiële kunstenaar die niet bang is van een streepje naakt. De man vindt het hypocriet dat vrouwelijk naakt taboe is op sociale media, hoewel een foto van een man met ontblote torso nooit zal worden verwijderd. De vrouwelijke naaktmodellen kregen dan ook ‘geleende mannentepels’ om hun lichamen te verbergen. [naar artikel]
Het Rode Kruis Vlaanderen heeft zaterdag in Brussel een nieuw opleidingsmiddel gelanceerd voor zijn Brusselse cursisten. Het gaat om een opleidingspop met vrouwelijke anatomie voor zijn Eerste Hulp-opleidingen. The post Rode Kruis Vlaanderen gebruikt voortaan ook vrouwelijke reanimatiepop appeared first on Knack. [naar artikel]
Het Nederlandse kostuummerk Suitsupply, dat in het verleden al meermaals provoceerde met vrouwonvriendelijke reclamecampagnes, draait voor een keertje de rollen om. In de reclamecampagne van de maatpakkencollectie voor vrouwen worden ditmaal de mannen naakt geportretteerd en zijn het de vrouwen die de regie in handen hebben. [naar artikel]
De Hasseltse kunstinstelling Z33 is een aantal kunstwerken rijker. Tijdens een doekamp onder leiding van de dames van Bricol’art maakten jonge kunstenaars een aanvulling voor de collectie. “Het kamp bestond uit drie workshops van elk drie dagen, waar kinderen van 8 tot 12 de kans kregen om hun artistieke vaardigheden verder te ontwikkelen”, vertelt Kiki Goossen van Z33. “Bijzonder is dat ze in het museum mochten werken en dat ze zich lieten inspireren door de ‘echte’ kunstwerken rond het thema ‘water’ die momenteel in Z33 te zien zijn.” [naar artikel]
De vzw Moeders voor Moeders, al dertig jaar actief vanuit Borgerhout, wil voor het hof van beroep in Antwerpen “eerherstel” behalen. Begin 2021 werd de organisatie veroordeeld voor inbreuken op de discriminatiewetgeving en het gelijkekansendecreet. Vrouwen mochten in de gemeenschappelijke ruimte geen hoofddoek dragen. Een misnoegde moeder had een klacht ingediend bij gelijkekansencentrum Unia, waarna de bal aan het rollen ging. Vandaag is Moeders voor Moeders officieel een ledenvereniging en gelden er opnieuw dezelfde regels. In de dagzaal doen moslima’s hun hoofddoek af - ook andere religieuze, en politieke, symbolen zijn er verboden. Unia spreekt van ‘segregatie’ en ‘islamofobie’. [naar artikel]
Kunsthistorica Krisztina Ilko heeft een bijzondere woon- en werkplek: een middeleeuwse toren op het terrein van de Universiteit van Cambridge, waar ooit filosoof Erasmus leefde. Maar zo’n locatie heeft ook z’n gebreken, waar Ilko achterkwam toen ze zat opgesloten in de badkamer. Maar met een echte MacGyver-oplossing wist ze zichzelf te bevrijden. [naar artikel]
De expo van de Amerikaanse kunstenaar Sol LeWitt is voor het Leuvense Museum M de meest ambitieuze in zijn bestaan. Al meer dan een maand brengen zo'n zestig kunstenaars en studenten in het museum wall drawings aan, tot op de millimeter nauwkeurig, zoals de meester het gewild heeft. Een exclusieve blik achter de schermen. [naar artikel]
In het Van Gogh Museum in Amsterdam opent vrijdag de tentoonstelling "Nederlanders in Parijs 1789-1914". Die belicht het verhaal van de vele Nederlandse kunstenaars die in de 19e eeuw naar de Franse hoofdstad trokken. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.