Wat als de laadpaal tot bij je elektrische wagen kon komen? Dat was – best letterlijk – de pitch van de Antwerpse start-up Uze. Een soort pizzakoerier, maar dan met stroom: met elektrische bolderkarren vol batterijen rijden ze naar je toe om je elektrische wagen op te laden. “Na 30 minuten laden kan je opnieuw 200 kilometer rijden”, zegt CEO Kris Verdonck. [naar artikel]
Wie een elektrische wagen heeft, weet dat het niet evident is een laadpaal te vinden die ook nog eens vrij is. En na een paar uur laden, moet je die plaats dan vrijmaken. Enkele Antwerpenaren hebben een mobiele laadpaal en daarmee komen ze naar de klant, die je kan reserveren met een app. [naar artikel]
Tien minuten aan de laadpaal om vervolgens 500 kilometer te kunnen rijden. Dat is wat onderzoekers aan de VUB met hun nieuwe laadpaaltechnologie beloven. Maar er is een addertje onder het gras. [naar artikel]
Op de parking achter de Sint Martinuskerk in Meeuwen is de eerste openbare elektrische laadpaal geïnstalleerd. Iedereen met een elektrische wagen kan zijn batterij aansluiten en via een betaalsysteem met een kaart stroom tappen. Hoe snel je een wagen kan opladen, is afhankelijk van de batterij. [naar artikel]
Het zal maar gebeuren dat je elektrische wagen muurvast vastzit aan een laadpaal. Het overkwam Johnny tijdens een reis naar Frankrijk. Hij vertelt hoe hij uiteindelijk weer wegraakte, en ook Tim Briers, laadspecialist voor elektrische voertuigen, deelt handig advies. [naar artikel]
Dankzij een nieuwe generatie batterijen uit China zouden elektrische wagens na een laadbeurt van amper 10 minuten weer 400 kilometer kunnen rijden. Daarmee moet definitief een einde komen aan de lange laadtijden voor elektrische auto’s. [naar artikel]
70 procent van de Belgen kiest er deze zomer voor om met de wagen te reizen, zo onderzocht Touring. Twee procent daarvan rijdt met een elektrische wagen. Spannend, meent Touring-woordvoerder Danny Stage, “want het is voor het eerst dat zovelen met de elektrische wagen reizen, terwijl we weten dat de laadinfrastructuur in het zuiden vaak te wensen overlaat.” Het scenario voor een perfecte storm vol laadfiles, defecte laadpalen en in het water gevallen trips? Wij gingen op zoek naar getuigen over hun reis met hun elektrische wagen. En het is niet allemaal kommer en kwel. [naar artikel]
Zijn elektrische auto’s uiteindelijk echt goedkoper dan benzinewagens? En kunnen we niet gewoon met de bankkaart betalen aan de laadpaal? Onze experten geven een antwoord op jullie vragen over elektrisch rijden. [naar artikel]
Hoeveel energie spaar je uit door trager te rijden met een elektrische wagen? En hoeveel minder tijd verlies je dus aan een laadpaal? Mobiliteitsclub VAB stuurde twee mensen naar het zuiden, met twee identieke wagens. De één reed 100 km per uur, de andere reed overal de toegelaten maximumsnelheid. De “traagste” auto bleek 36 euro goedkoper af … én sneller ter bestemming. [naar artikel]
Steeds meer mensen rijden met een elektrische wagen. Maar het is de eerste zomer dat mensen massaal met hun elektrisch voertuig op vakantie gaan. Trok jij al naar zuiden met je elektrische wagen? En wat waren jouw ervaringen? Moest jij aanschuiven bij laadpalen? Of ging het net heel vlot? Laat het ons weten via onderstaand formulier! [naar artikel]
Iedereen een elektrische laadpaal thuis? Bij Planet Group op The Loop is het binnenkort geen sciencefiction meer, maar realiteit. Het ICT-bedrijf heeft al het grootste elektrische wagenpark van het land en wil tegen 2024 alléén nog elektrische bedrijfswagens. En dus krijgen werknemers die niet in de stad wonen, een eigen laadpaal thuis. “Op kosten van de firma.” [naar artikel]
Hoeveel energie spaar je uit door trager te rijden met een elektrische wagen? En hoeveel minder tijd verlies je dus aan een laadpaal? Mobiliteitsclub VAB stuurde twee mensen naar het zuiden, met twee identieke wagens. De één reed 100 km per uur, de andere reed overal de toegelaten maximumsnelheid. De “traagste” auto bleek 36 euro goedkoper af … én sneller ter bestemming. [naar artikel]
De Duitse autotoeleverancier Bosch heeft vandaag een prototype voorgesteld van een intelligente laadpaal voor elektrische auto's. Het bedrijf wil... [naar artikel]
Vanaf donderdag kunnen Vlamingen die thuis geen plaats hebben voor een laadpaal voor hun elektrische wagen er eentje vragen via de Vlaamse overheid. Die maakt zich sterk dat er dan binnen het halfjaar en op maximaal 250 meter van jouw deur een paal staat. Gratis nog wel. Hoe gaat dat in z’n werk? [naar artikel]
Een elektrische auto kan je thuis aan het stopcontact opladen. Een laadpaal of wallbox is echter veel veiliger. Een laadpaal heeft immers een eigen zekering, wat het risico op overbelasting van je elektriciteitsnet verkleint. Bovendien gaat het opladen natuurlijk sneller. Afhankelijk van de technische specificaties van je elektrische wagen en van de beperkingen van je thuisinstallatie, gaat laden via een thuislaadpaal tot 10 keer sneller. [naar artikel]
Je wagen 100 kilometer bijladen op vijf minuten tijd: als het van Filip Vautmans, Gorik Vandersanden en Laurent De Meester van de start-up Sparki afhangt kan het tegen 2025. “We willen 1.200 ultrasnelle laadpunten voor elektrische auto’s voorzien”, zegt Vautmans. [naar artikel]
Een elektrische auto kan je thuis aan het stopcontact opladen. Een laadpaal of wallbox is echter veel veiliger. Een laadpaal heeft immers een eigen zekering, wat het risico op overbelasting van je elektriciteitsnet verkleint. Bovendien gaat het opladen natuurlijk sneller. Afhankelijk van de technische specificaties van je elektrische wagen en van de beperkingen van je thuisinstallatie, gaat laden via een thuislaadpaal tot 10 keer sneller. [naar artikel]
In Nederland is voor het eerst een autofabrikant veroordeeld omdat die het verbruik van een wagen veel te rooskleurig had voorgesteld. Epko Horstman uit Zoetermeer kocht in 2013 een Nissan Leaf, een elektrische wagen die volgens de fabrikant met gemak 200 km in één ruk kon afleggen. “Ik had de wagen gekocht om elke dag naar mijn werk te rijden, een trip van 130 km. Maar niet één keer ben ik er geraakt zonder te moeten stoppen bij een laadpaal. Bij koud weer kwam ik zelfs niet verder dan 75 km.” [naar artikel]
Wil je nog wat tips en tricks voor je met jouw elektrische wagen naar de wintersportgebieden trekt? Laadpuntexpert Maarten Hachmang geeft ze met plezier. Hij deelt ook een aantal links van handige apps en websites die je rit aangenamer kunnen maken. “Een wagen met een bereik vanaf 300 kilometer is toch wel de ondergrens om op wintersportvakantie te gaan, zeker als je nog niet zo lang elektrisch rijdt”, luidt een van zijn adviezen. En hij geeft tips om vlot op je bestemming te geraken. [naar artikel]
Omdat de 68-jarige Greta Van Hoeck uit Wilrijk een elektrische wagen wilde kopen, deed ze een aanvraag om een publieke laadpaal in de buurt van haar woning te laten installeren. De vrouw heeft zelf immers geen oprit of garage. Na maanden wachten op een antwoord van de bevoegde diensten blijkt de enige geschikte locatie voor een laadpaal zich nu op een afstand van 700 meter van Greta's huis te bevinden. "Te ver", vinden Greta en haar dochter. Bovendien is de carpoolparking 's avonds ook slecht verlicht. [naar artikel]
Elektriciteit is niet goedkoop in België en een elektrische wagen opladen aan een publieke laadpaal maakt dat elektrisch rijden nauwelijks goedkoper is dan op diesel. Dat zegt Eddy Haesendonck, topman van BMW Belux. “Aan een tankstation staat bovendien de prijs per liter diesel of benzine duidelijk aangeduid, op een laadpaal is dat niet het geval”, aldus Haesendonck dinsdag. [naar artikel]
Bart en Elisabeth, twee reporters van 'De Inspecteur' zijn zonet begonnen aan hun 'Voyage Voltage'. Ze rijden met een elektrische wagen van de VRT in Brussel naar Montpellier in Zuid-Frankrijk. Via dit dagboek met teksten, filmpjes en foto's kan u hun reis uur na uur volgen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.