Als je met de elektrische wagen op vakantie gaat, zal je die onderweg hoogstwaarschijnlijk moeten opladen. Maar welke formules bestaan er daarvoor? En hoeveel kost het nu echt? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn vertelt waarop je mag rekenen. [naar artikel]
Het Limburgse bedrijf Movanis heeft een technologie ontwikkeld waardoor elektrische auto’s ook razendsnel kunnen opladen aan een gewone aansluiting. “Twaalf minuten volstaan om 100 kilometer te rijden”, zegt bedrijfsleider Bart Clymans. [naar artikel]
Studenten van de TU Eindhoven hebben de autowereld op zijn kop gezet met hun nieuwe “racemonster”. Deze elektrische auto kan opladen in slechts 3 minuten en 56 seconden, net zo snel als het tanken van een conventionele wagen. [naar artikel]
Dankzij een Vlaamse innovatie kunnen ook bewoners van een rijwoning straks hun elektrische auto opladen. “En dat zonder hinderlijke kabel over de stoep”, aldus Danny Vaes van het bureau S-Droom. [naar artikel]
Je elektrische auto opladen in de parkeergarage van een appartementsgebouw: het lijkt makkelijker dan het is. Geeft het geen probleem met de brandveiligheid? Wie zal de installatie betalen? En wat als de medebewoners niet akkoord gaan? [naar artikel]
Aan de op- en afrit van de E314 in Halen kan je vanaf nu je elektrische auto laden. Fastned heeft er een station met vier snellaadpunten geopend. [naar artikel]
Je elektrische auto opladen in de parkeergarage van een appartementsgebouw? Het lijkt makkelijker dan het is. Er zijn zorgen over de brandveiligheid, en wie zal de installatie betalen? [naar artikel]
Onderzoekers van de Universiteit Twente beweren dat ze in samenwerking met Duitse en Chinese wetenschappers een nieuw materiaal hebben ontwikkeld waarmee lithium-ionaccu’s van elektrische auto’s tot tien keer sneller zouden opladen. [naar artikel]
De Amerikaanse start-up Aptera Motors heeft een prototype voorgesteld van een elektrische zonneauto die meer dan 17.000 kilometer per jaar kan... [naar artikel]
Tegen 2026 moeten de bestuurders van elektrische auto’s op Europese snelwegen minstens om de zestig kilometer hun voertuig kunnen opladen. Dat heeft het Europees Parlement voorgesteld. [naar artikel]
50 euro voor twee minuten te lang opladen, dat was de boete die Mattias afgelopen februari in de bus kreeg nadat hij in Ukkel had geparkeerd. “Moeten we naar onze auto beginnen rennen als die klaar is met opladen?”, vraagt hij zich af. [naar artikel]
19:31 Laadpalen waar elektrische auto's razendsnel kunnen opladen worden almaar krachtiger. De nieuwste krachtpatser belooft elke elektrische auto in minder dan een kwartier op te laden. [naar artikel]
Eigenaars van een elektrische wagen kunnen lang niet altijd aan het volle vermogen (snel)laden. Eventjes bijtanken kan flink wat langer duren en hangt af van waar, wanneer en met welke andere auto’s ze aan het opladen zijn. [naar artikel]
Sinds kort zijn er in Ham drie elektrische laadpalen beschikbaar voor het opladen van je elektrische wagen. Je vindt een laadpaal aan het Heldenplein in Oostham, de parking van sportpark ’t Vlietje en de parking van De Monade. [naar artikel]
Tegen 2026 moeten de bestuurders van elektrische auto’s op Europese snelwegen minstens om de zestig kilometer hun voertuig kunnen opladen. Dat heeft het Europees Parlement woensdag voorgesteld. [naar artikel]
De elektrificatie van het wagenpark brengt voortdurend nieuwe fenomenen aan het licht. Zoals kampeerders die hun auto gratis opladen op hun verblijfplaats bijvoorbeeld. Sommige Limburgse campings verbieden dat nu. “Het is de bedoeling dat de mensen hun eigen batterijen komen opladen, niet die van hun elektrische wagen”, zegt campinguitbater Lode Nulmans. [naar artikel]
Opmerkelijke actie aan een (snel)laadstation voor elektrische wagens: je batterij volgooien kost er een pak minder als er zonnig weer is. “Slim laden is de toekomst”, klinkt het bij de expert. “Iedereen moet mee, ook de kleine ondernemer.” [naar artikel]
Het rijbereik van elektrische auto’s én hun acceleratievermogen dalen pijlsnel als het steenkoud is. “Reken toch op 25 tot 30 procent minder rijafstand bij deze temperaturen”, schat prof. Peter Van den Bossche, professor ingenieurswetenschappen (VUB) en expert in elektrische auto’s. Wij vroegen hem of je daar dan iets aan kunt doen. [naar artikel]
De Vereniging van Steden en Gemeenten wil dat bestuurders van een elektrische auto die onterecht op een parkeerplaats bij laadpalen staan, beboet worden. Dat meldt Radio 2 West-Vlaanderen. Het gaat dan om auto's die niet aan het opladen zijn of die urenlang aan het opladen zijn. Gewone auto's die er geparkeerd staan, krijgen nu al een boete, maar elektrische niet. [naar artikel]
Porsche maakt van het opladen van elektrische auto's een pitstop. In slechts 20 minuten is het gefikst en dan kan de automobilist weer 400... [naar artikel]
50 euro voor twee minuten te lang opladen, dat was de boete die Mattias afgelopen februari in de bus kreeg nadat hij in Ukkel had geparkeerd. “Moeten we naar onze auto beginnen rennen als die klaar is met opladen?”, vraagt hij zich af. [naar artikel]
Op vakantie met een elektrische auto. Een vakantie dicht bij huis betekent dat automatisch. Wij deden de e-vakantietest in november in het Duitse Hessen. Ons voertuig was een Opel Ampera-e, een volledig elektrische auto met een actieradius van rond de 350 kilometer. Vooral in het heuvelachtige Sauerland was daar enige stress mee gemoeid. Niet dat wij een zware voet hebben, maar kou en heuvels beperken het rijbereik van de batterij. En opladen duurt ellendig lang. Tekst en foto’s Guy Thuwis [naar artikel]
Aan Wampenberg in Arendonk is dinsdagochtend een elektrische step ontploft tijdens het opladen. Dakwerkers aan de overkant van de straat werden opgeschrikt door de luide knal en schoten de bewoners ter hulp. “Dit gebeurt meermaals per jaar in onze brandweerzone. Een batterij opladen blijft altijd een risico”, zegt brandweerkapitein Patrick Deboel. [naar artikel]
Een elektrische auto die veel meer dan duizend kilometer kan rijden zónder te stoppen om te laden. Volgens autofabrikant Mercedes-Benz wordt dat al in de nabije toekomst werkelijkheid. Het merk werkt zelfs aan een auto die van Peking naar Shanghai kan rijden op een volle acculading. Dat is een afstand van ruim 1.200 kilometer. [naar artikel]
Ah, zomervakantie. Batterijen opladen. Van jezelf, en steeds vaker ook van de elektrische auto die naast je staat op die stemmige camping in Zuid-Frankrijk of dat huisje in de Ardennen. De verhuurders worden er gek van, want het kost hen handenvol geld en het overbelast hun elektriciteitsnet. “Een stekker in de badkamer dient voor je scheermachine, niet voor je Tesla.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.