Tegen de verwachtingen in heeft het Vlaams Parlement zich woensdag unaniem achter de vraag van oppositiepartijen Vooruit en Groen geschaard om het Spartacusplan onafhankelijk door te lichten. [naar artikel]
De Genkse politicoloog Fouad Gandoul geeft zijn kijk op het politieke en sociaal-maatschappelijke leven. [naar artikel]
Het Spartacusplan, dat Limburg beter moet ontsluiten via het openbaar vervoer, heeft sinds de lancering 12 jaar geleden meer dan 20 miljoen euro gekost aan studies, onteigeningen en kosten allerhande. “Terwijl in de praktijk bijzonder weinig is gerealiseerd”, zo stelt Johan Danen, Vlaams parlementslid voor Groen, vast. [naar artikel]
De kosten voor het Spartacusplan zijn in twaalf jaar opgelopen tot meer dan 20 miljoen euro. Dat blijkt uit cijfers van minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) die Vlaams parlementslid Johan Danen (Groen) kon inkijken. [naar artikel]
Morgen ondertekent Vlaamse minister van Mobiliteit Ben Weyts (NV-A) in Maastricht een nieuwe overeenkomst met Nederland over de Spartacustramlijn 1. Door het getreuzel is de vrees groot dat de tram er nooit zal komen, maar de Hasseltse burgemeester Nadja Vananroye blijft geloven in het project. "Zonder het Spartacusplan is er ook geen sprake van een nieuw station in Hasselt. Het is dus belangrijk dat de tramlijnen er komen", zegt ze. [naar artikel]
In onze provincie blijft het Spartacusplan voor grijze haren zorgen maar in China heeft men een intelligente oplossing bedacht om meer dan driehonderd personen van de ene plaats naar de andere te vervoeren met een speciale tram. Ze laten er het tramstel een virtueel spoor volgen. Op die manier hoeven er geen zware werken uitgevoerd worden en kan de tram gewoon tussen het verkeer rijden. [naar artikel]
HasseltVanmiddag vindt in het stadhuis van Hasselt topoverleg plaats over het tracé van de geplande sneltram Hasselt-Maastricht. Het nieuwe Hasseltse stadsbestuur wil een ander traject en zit daar vanmiddag over samen met Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn. Er liggen drie alternatieven op tafel. [naar artikel]
Lode Ceyssens (CD&V), burgemeester van Oudsbergen, is het niet eens met de Hasseltse burgemeester Steven Vandeput (N-VA) die het nut van de Spartacus tramlijn in vraag trekt. [naar artikel]
Het Spartacusplan, het geesteskind van Steve Stevaert, zorgt al sinds 2004 voor debatten van Hasselt en Maastricht tot in de Wetstraat. Maar waar ontstond het plan en waarom is het zo moeilijk om het uit te voeren? En belangrijker: komt die sneltram er nu of niet? Binnenlandjournalist Timmie van Diepen beantwoordt vier vragen rond dit ambitieuze plan over een sneltram door en voor de Limburgers. [naar artikel]
Met trambussen tussen Hasselt, Genk en Maasmechelen wil mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld) een doorbraak forceren in het Spartacusplan. Krijgt Limburg eindelijk hoogwaardig openbaar vervoer? [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.