Aan Wampenberg in Arendonk is dinsdagochtend een elektrische step ontploft tijdens het opladen. Dakwerkers aan de overkant van de straat werden opgeschrikt door de luide knal en schoten de bewoners ter hulp. “Dit gebeurt meermaals per jaar in onze brandweerzone. Een batterij opladen blijft altijd een risico”, zegt brandweerkapitein Patrick Deboel. [naar artikel]
Het opladen van een elektrische fiets is niet zonder gevaar. Dat zegt Tim Renders, brandpreventieadviseur bij de Leuvense brandweer vandaag in De... [naar artikel]
Een batterij van een elektrische fiets heeft zaterdagnamiddag een brand veroorzaakt in de garage van een huis op het Torenveld. De schade in de garage is groot. De brandweer waarschuwt voor de gevaren van het opladen van batterijen van elektrische fietsen. [naar artikel]
Misschien had je toch liever een elektrische fiets dan een ‘gewone’. Of je conditie is wat minder geworden en je kan wel wat ondersteuning van een batterij gebruiken. Geen probleem: je kunt van je eigen conventionele fiets zélf een elektrische maken. Maar zo’n klus vergt behoorlijk wat inzicht. En dus vroeg onze verslaggever, een man met twee linkerhanden, raad aan fietsenmaker Dirk Van Bever van D&S Bikes. “Je fiets tot in de puntjes laten ombouwen zal zo’n 800 euro kosten.” [naar artikel]
Opnieuw was donderdagavond de batterij van een elektrische fiets de vermoedelijke oorzaak van een zware appartementsbrand in Zonhoven. “Laad je fiets overdag op en trek je de stekker uit als die opgeladen is”, waarschuwt brandpreventieadviseur Tim Renders. [naar artikel]
Batterijen zijn essentieel in zowel smartphones, laptops als elektrische auto’s. Het enige probleem is dat ze relatief lang moeten opladen, en vooral bij elektrische wagens is dat vervelend. Een Nederlands bedrijf heeft daar iets op gevonden: een batterij die in amper vijf minuten kan opladen. Maar hoe werkt die precies? En kan de gewone consument ze al kopen? [naar artikel]
Doet u het wel eens? Aankomen op uw werk en op kosten van de baas de batterij van uw elektrische fiets in het stopcontact steken? Dat is niet altijd zo onschuldig als het lijkt. Voor de medewerkers van ziekenhuisgroep Gasthuiszusters Antwerpen is het uit veiligheidsredenen binnenkort verboden. [naar artikel]
De afgelopen vier jaar werden maar liefst 161 brandincidenten veroorzaakt door een draagbare batterij van een elektrische fiets. Deze batterijen durven al eens vuur vatten tijdens het opladen, maar zelfs ook zonder dat ze in het stopcontact steken. Het Wommelgems bedrijf Mobile Locker heeft daarom een locker ontwikkeld om fietsaccu’s veilig in te bewaren. “Gebruikers kunnen er hun batterij zelfs in opladen zonder enig risico op brand”, aldus CEO Jef Van Hyfte. [naar artikel]
Deze herfst legt Belgisch ingenieur Michel Voros (53) de Amerikaanse Route 66 af met een elektrische fiets die hij zelf bouwde. De fiets put energie uit zonnepanelen en heeft geen batterij nodig: een primeur in de wereld van de elektrische fiets. [naar artikel]
Zweden heeft vandaag een geëlektrificeerde weg in gebruik genomen, waarop gebruikers van elektrische voertuigen hun batterij kunnen opladen. Het... [naar artikel]
Sneeuw en kou kunnen schadelijk zijn voor je elektrische fiets. “Onder het vriespunt ontstaat er condensatie in de batterij”, waarschuwt Mich Vergauwen van VAB. Hoe zorg je bij dit vriesweer dan optimaal voor je e-bike? De expert geeft concrete tips om jouw fietsbatterij beter te beschermen. [naar artikel]
Het installeren van een systeem waarbij elektrische vrachtwagens op de autosnelweg hun batterij opladen aan een hoogspanningslijn, zoals een tram dat doet, is rendabel, technisch haalbaar en goed voor het milieu. Dat zeggen het onderzoeksinstituut VIL en de Universiteit Antwerpen. In Duitsland en Zweden doen ze het al. “Vlaanderen mag die boot niet missen”, zegt Raimonds Aronietis, transporteconoom van de UAntwerpen. [naar artikel]
De motor op batterij is wat je elektrische fiets onderscheidt van een gewoon exemplaar. Hij ondersteunt het trapwerk en maakt dat je sneller en verder kan fietsen zonder je moe te maken. Een goede accu om de motor van energie te voorzien is dus van vitaal belang wanneer je een e-bike koopt. Maar waar moet je op letten wanneer je een elektrische fiets koopt? Hoe zorg je ervoor dat de batterij zo lang mogelijk meegaat? En wat kost een nieuwe batterij? [naar artikel]
Misschien is het u al opgevallen? Als het koud is, loopt de batterij van de smartphone of elektrische fiets snel leeg. Die batterij is namelijk gemaakt van lithium-ion, een chemische samenstelling die heel gevoelig is voor extreme temperaturen. Daarnaast heeft de vrieskou ook een effect op de werking van de processor van uw smartphone. Kan u daar iets aan doen? [naar artikel]
De accu is het duurste én het belangrijkste onderdeel van je elektrische fiets. Zonder batterij heb je immers geen trapondersteuning. Er zijn veel verschillende accu’s op de markt. Welke batterij kies je best en waar moet je op letten? [naar artikel]
Afgelopen nacht heeft het gebrand in een appartementsgebouw in Borgerhout. Het vuur ontstond toen een batterij van een elektrische fiets ontplofte. De bewoners sliepen terwijl de batterij nog in het stopcontact zat. Niemand raakte gewond. [naar artikel]
Misschien had je toch liever een elektrische fiets dan een ‘gewone’. Of je conditie is wat minder geworden en je kan wel wat ondersteuning van een batterij gebruiken. Geen probleem: je kunt van je eigen conventionele fiets zélf een elektrische maken. Al vergt zo’n klus behoorlijk wat inzicht. Dus vroeg onze verslaggever, een man met twee linkerhanden, raad aan fietsenmaker Dirk Van Bever van D&S Bikes. “Met dit stappenplan moet het vlot lukken, maar je kan je fiets ook tot in de puntjes làten ombouwen.” [naar artikel]
In de garage van een woning aan de Pierenstraat in Geel heeft een batterij van een elektrische fiets vuur gevat. Die was op dat moment niet aan het opladen. Er woont een gezin met drie jonge kinderen, twee bewoners hadden rook ingeademd maar ze moesten niet naar het ziekenhuis. De woning heeft veel roetschade en is onbewoonbaar. [naar artikel]
Een batterij van een elektrische fiets heeft donderdagavond in Nijlen vuur gevat tijdens het opladen. De gepensioneerde Nijlenaar kon de brand zelf blussen, maar kreeg daardoor wel wat rook binnen. [naar artikel]
Voor het slapengaan nog snel even gsm en tablet aan de oplader hangen om de volgende ochtend met een volle batterij op te starten? Een herkenbare maar gevaarlijke situatie. “We zien een stijging van woningbranden door het opladen van elektrische toestellen”, waarschuwt Kristof Geens, Woordvoerder bij Brandweer Zone Antwerpen. [naar artikel]
Het bedrijf BePowered uit Turnhout heeft een manier gevonden om stroom uit elektrische auto’s thuis te gebruiken. Via de Vehicle2home-toepassing kunnen mensen met een elektrische wagen op het werk de batterij opladen via zonnepanelen. De resterende stroom van de batterij kan ’s avonds in de eigen woning worden gebruikt. [naar artikel]
Elke batterij die gebruikt wordt, verliest capaciteit. En die van een elektrische fiets is geen uitzondering. “Reken op een levensduur van een jaar of vijf”, zeggen Testaankoop en Touring. Veel minder lang dan de rest van je fiets dus. Maar de batterij van een e-bike vervangen of herstellen is niet evident, zo blijkt. Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit wat je opties zijn. [naar artikel]
Onze elektrische fiets houdt niet van de vrieskou. De batterij gaat ons minder lang ondersteunen bij het trappen en brengt ons zelfs 10 tot 30 procent minder ver dan we bij normaal weer gewoon zijn. De batterij is een kamerplant, die noch van extreme koude, noch van extreme warmte houdt. Maar wat kan je nu doen om je bereik bij koude toch op te krikken? [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.