Een jaar na de invoering van de kilometerheffing voor voertuigen van meer dan 3,5 ton in België, merkt de transportsector een duidelijke toename [naar artikel]
Europese lidstaten die vrachtwagens en bestelwagens willen belasten voor het gebruik van hun wegen moeten kiezen voor een systeem dat de tol afstemt op de afgelegde afstand. Dat standpunt heeft het Europees Parlement vandaag ingenomen. Het Europees Parlement boog zich vandaag over de herziening van de richtlijn die een aantal spelregels vastlegt voor landen die […] Het bericht Europees Parlement wil kilometerheffing voor vrachtwagens verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Het aantal bestelwagens in Vlaanderen is fors toegenomen, het aantal vrachtwagens is afgenomen. Dat blijkt woensdag uit cijfers van Statistiek Vlaanderen. [naar artikel]
Transportbedrijven omzeilen de kilometerheffing door hun vrachten met lichtere bestelwagens te vervoeren omdat ze dan geen kilometerheffing [naar artikel]
Ruim de helft (53,3 procent) van de opbrengst van de kilometerheffing, die sinds 1 april 2016 in ons land van kracht is voor vrachtwagens, was vorig jaar afkomstig van vrachtwagens met een registratie in het buitenland. Dat blijkt uit cijfers van Viapass, het publiek orgaan dat de kilometerheffing coördineert en controleert in België. [naar artikel]
Ruim de helft (53,3 procent) van de opbrengst van de kilometerheffing, die sinds 1 april 2016 in ons land in voege is voor vrachtwagens, was vorig jaar afkomstig van vrachtwagens met een registratie in het buitenland. Dat blijkt uit cijfers van Viapass, het publiek orgaan dat de kilometerheffing coördineert en controleert. [naar artikel]
De studie naar de verruiming en vergroening van de kilometerheffing voor vrachtwagens is opgestart. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters bekendgemaakt. De studie komt er in navolging van het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP). De studie moet onder meer onderzoeken of de bestaande kilometerheffing moet uitgebreid worden naar bestelwagens. [naar artikel]
Voor de transportsector is een uitbreiding van de kilometerheffing naar alle voertuigen de enige remedie voor de alsmaar langer wordende files. Die kilometerheffing bestaat sinds 1 april enkel voor vrachtwagens die meer dan 3,5 ton wegen. “We moeten een kilometerheffing invoeren voor iedereen, ook voor kleine vrachtwagens en personenwagens”, zegt Isabelle De Maegt van sectorfederatie Febetra woensdag in De Tijd. “Dat zal pas een impact hebben op de mobiliteit en de doorstroming verbeteren.” [naar artikel]
De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft vorig jaar 676 miljoen euro opgebracht, maar de files zijn er niet kleiner door geworden. Er zijn zelfs... [naar artikel]
Voor de transportsector is een uitbreiding van de kilometerheffing naar alle voertuigen de enige remedie voor de alsmaar langer wordende files. Die kilometerheffing bestaat sinds 1 april enkel voor vrachtwagens die meer dan 3,5 ton wegen. “We moeten een kilometerheffing invoeren voor iedereen, ook voor kleine vrachtwagens en personenwagens”, zegt Isabelle De Maegt van sectorfederatie Febetra woensdag in De Tijd. “Dat zal pas een impact hebben op de mobiliteit en de doorstroming verbeteren.” [naar artikel]
De kilometerheffing voor vrachtwagens vergroent het goederentransport over de Belgische wegen. Maar een verschuiving naar spoor of waterweg kwam er... [naar artikel]
Het aantal bestelwagens in het Brusselse verkeer explodeert, zo blijkt uit cijfers van Brussel Mobiliteit waarover Le Soir vandaag bericht. Ook Bruzz berichtte eerder al over het fenomeen. Als verklaring wordt onder meer verwezen naar de groei van de e-commerce. Brussel Mobiliteit voerde de voorbije jaren verschillende metingen uit. Terwijl in 2012 dagelijks 26.500 bestelwagens […] Het bericht Groei e-commerce doet aantal bestelwagens in Brussel fors toenemen verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
De kilometerheffing voor vrachtwagens, die sinds begin april in voege is, levert op werkdagen gemiddeld ongeveer 2,4 miljoen euro aan inkomsten op in België. Dat blijkt uit een evaluatie door Viapass, de overheidsorganisatie die de kilometerheffing coördineert. [naar artikel]
Voor de transportsector is een uitbreiding van de kilometerheffing naar alle voertuigen de enige remedie voor de alsmaar langer wordende files. Die kilometerheffing bestaat sinds 1 april enkel voor vrachtwagens die meer dan 3,5 ton wegen. “We moeten een kilometerheffing invoeren voor iedereen, ook voor kleine vrachtwagens en personenwagens”, zegt Isabelle De Maegt van sectorfederatie Febetra woensdag in De Tijd. “Dat zal pas een impact hebben op de mobiliteit en de doorstroming verbeteren.” [naar artikel]
De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft in België het voorbije werkjaar, dat eind maart werd afgesloten, 822,4 miljoen euro inkomsten opgeleverd. Dat betekende een stijging met 8,8 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van Viapass, de interregionale entiteit die de kilometerheffing voor vrachtwagens coördineert en controleert. “De kilometerheffing voor vrachtwagens werd in […] [naar artikel]
De kilometerheffing voor vrachtwagens, die sinds begin april in voege is, levert op werkdagen gemiddeld ongeveer 2,4 miljoen euro aan inkomsten [naar artikel]
“Vrachtwagens moeten vanaf september ook kilometerheffing betalen op gewestwegen.” Dat voorstel lanceert sp.a. Sinds april vorig jaar moeten vrachtwagens al betalen als ze de snelweg gebruiken. Daarom wijken zware vrachtwagens uit naar kleinere gewest-wegen. Gemeenten als Essen, Wuustwezel, Malle en Kalmthout zien op deze manier het sluipverkeer toenemen. Een bijkomende heffing zou dat moeten stoppen. [naar artikel]
De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft amper een effect op de verkeersdrukte. Dat meldt werkgeversorganisatie Voka dinsdag in een reactie op de cijfers van Viapass, het publieke orgaan dat de kilometerheffing voor vrachtwagens coördineert in België. [naar artikel]
Terwijl het openstaande bedrag aan kilometerheffing-boetes aan vrachtwagenchauffeurs uit eigen land tussen 2019 en 2020 is gedaald, is het openstaande bedrag aan boetes aan fors gestegen, meldt Vlaams Belang in een persbericht. Voor Franse en Nederlandse vrachtwagens op één jaar tijd zelfs met 130%. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Financiën Matthias Diependaele (N-VA) op een parlementaire vraag van Vlaams Volksvertegenwoordigster Carmen Ryheul (Vlaams Belang). Zij wil een kordatere aanpak. [naar artikel]
Transportbedrijven omzeilen de kilometerheffing door hun vrachten met lichtere bestelwagens te vervoeren, omdat ze dan geen kilometerheffing hoeven te betalen. Dat bleek dinsdagochtend bij controles van de Vlaamse belastingdienst op een weegbrug op de E4O-snelwegparking in Wetteren. “In totaal werden 20 pv’s opgesteld. Daarvan gingen er dertien specifiek over overladen voertuigen en die leverden voor 29.000 euro aan boetes op”, aldus David Van Herreweghe, administrateur-generaal van de Vlaamse belastingdienst [naar artikel]
Op een op de zes gewestwegen neemt het aantal vrachtwagens toe, sinds transportfirma’s moeten betalen om over Vlaamse snelwegen te rijden. [naar artikel]
In de eerste helft van 2019 heeft de Vlaamse overheid 228,1 miljoen euro gepuurd uit de kilometerheffing op vrachtwagens die op 1 april 2016 werd... [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.