Scholieren van het tweede jaar secundair onderwijs scoren voldoende voor Nederlands, maar nog onvoldoende voor wiskunde. Dat blijkt uit peilingen van het Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen, een samenwerking tussen de KU Leuven en de Universiteit Antwerpen. "Inzetten op Nederlands lijkt te lonen, maar deze resultaten tonen aan dat we daarnaast ook sterk moeten inzetten op wiskunde", zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). Hij kondigt de invoering aan van "Vlaamse toetsen, die focussen op Nederlands en wiskunde". De peiling gebeurde bij 3740 leerlingen uit 115 scholen (wiskunde) en 5568 leerlingen in 193 scholen (Nederlands) in mei 2022. [naar artikel]
Uit de peiling Nederlands blijkt dat 95 procent van de leerlingen de eindtermen basisgeletterdheid haalt voor lezen en zelfs 98 procent de eindtermen basisgeletterdheid voor luisteren. In de A-stroom haalt 88 procent van de leerlingen de eindtermen voor lezen, in de B-stroom is dit 79 procent. Uit de peiling wiskunde blijkt dat 92 procent de […] The post Scholieren scoren voldoende op Nederlands en minder goed op wiskunde appeared first on Knack. [naar artikel]
Scholieren van het tweede jaar secundair onderwijs scoren voldoende voor Nederlands, maar nog onvoldoende voor wiskunde. Dat blijkt uit peilingen van het Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen, een samenwerking tussen de KU Leuven en de Universiteit Antwerpen, bij 3.740 leerlingen uit 115 scholen (wiskunde) en 5.568 leerlingen in 193 scholen (Nederlands) in mei 2022. [naar artikel]
Onvoldoende Vlaamse scholieren halen de minimumvereisten voor wiskunde aan het einde van de eerste graad. De resultaten voor Nederlands zijn wel goed. Dat blijkt uit toetsen die het Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen (STEP) heeft afgenomen in meer dan 100 secundaire scholen. Ze onderzochten de eindtermen voor basisgeletterdheid: het absolute minimum dat leerlingen moeten kennen om mee te draaien in de maatschappij. Factoren als de thuissituatie en de ervaring van de leerkracht blijken een rol te spelen bij de resultaten. [naar artikel]
Vlaamse vijftienjarigen scoren opnieuw minder goed voor wiskunde, Nederlands en wetenschappen. Dat blijkt uit het internationale Pisa-onderzoek. Zowel op korte als lange termijn boeren de kennis en de vaardigheden achteruit. [naar artikel]
De Vlaamse 15-jarigen scoren op het vlak van leesvaardigheid, wiskunde en wetenschappen een stuk slechter dan hun leeftijdsgenoten vier jaar geleden. Dat blijkt dinsdag uit het driejaarlijkse PISA-onderzoek dat wegens corona met een jaartje werd opgeschoven. The post Niveau wiskunde, wetenschappen en Nederlands in dalende lijn: Vlaamse vijftienjarigen scoren slecht in PISA-onderzoek appeared first on Knack. [naar artikel]
De Morgen stelt tien (school)dagen lang vijf vragen aan tien leerkrachten. Vandaag: Isabel Goffa, leerkracht wiskunde aan het Atheneum Ring in Leuven. [naar artikel]
Hanne Smets (18) uit Alken zit in haar laatste jaar economie-moderne talen aan de Sint-Martinusscholen in Herk-de-Stad. Volgend jaar zou ze graag de richting toegepaste economische wetenschappen (TEW) volgen aan de universiteit. “Maar mijn leerkrachten raden het af, omdat ik volgens hen niet over een voldoende grote basis wiskunde beschik. Luister ik best naar het advies van mijn leerkrachten, of volg ik mijn hart?”, vraagt Hanne. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.