Kan en wil Infrabel wel investeren in de werken aan het station van Hasselt? Dat vraagt de socialistische spoorvakbond zich af. Spoorwegbeheerder Infrabel stelde deze week hun ondernemingsplan voor. Daarin staat duidelijk dat ze 2.4 miljard euro moet besparen, en dus prioriteiten moet stellen. En daar hoort het station van Hasselt niet bij, zegt de vakbond. [naar artikel]
De malaise met de versleten roltrappen in het station van Hasselt blijft maar duren. Bijna elke dag valt een van de roltrappen in panne. De NMBS liet aan TVL weten da de roltrappen vanochtend bewust stilgelegd werden voor een onderhoud. Dat zou de pannes moet oplossen. Ondertussen blijkt dat er geen budget is voor een nieuw Hasselts station. Er is enkel ruimte voor wat oplappingswerken tegen 2023. [naar artikel]
In het station van Hasselt kunnen reizigers sinds maandag de trein nemen op het vernieuwde perron 1 en het nieuwe perron A. Tegelijkertijd is gestart met de werken aan perron 2/3, het laatste perron dat nog moet worden vernieuwd. [naar artikel]
Ondanks de luide roep van de nieuwe burgemeester Nadja Vananroye (CD&V) en spoorwegspecialist Wouter Raskin (N-VA) komt er met zekerheid geen nieuw station in Hasselt. Dat heeft minister van Mobiliteit Francois Bellot (MR) gezegd. Nochtans klagen reizigers over de toestand van het verloederde station en de bijna dagelijkse roltrappannes. “De prioriteit is voor de reiziger en alleen maar het aanbod voor de reiziger”, zei de minister woensdag. [naar artikel]
Als de budgetten goedgekeurd worden zal de NMBS 11,6 miljoen euro op tafel leggen voor de renovatie van het station in Hasselt. Daarboven legt Infrabel 5 miljoen bij voor de hoognodige renovatie van het verloederde station. Dat is in schril contrast met het budget voor het station in Mechelen: binnenkort gaat de NMBS een bouwaanvraag indienen voor de bouw van een nieuw station. Prijskaartje: zo'n honderd miljoen euro. [naar artikel]
De verfraaiingswerken in zowel het station van Hasselt als in dat van Kiewit zitten op schema. Nog dit jaar heeft het station in Hasselt een nieuw hoofdroltrap en zullen er twee perrons verhoogd zijn. In Kiewit gaat volgende week de trappenbrug terug open en één week later het eerste verhoogde perrondeel. [naar artikel]
De renovatiewerken rond het station van Hasselt starten in de zomer van 2018. Voor veel gebruikers van het station mogen die zelfs eerder beginnen. Dat laten ze weten via de nieuwe Facebookgroep: ‘Red het station van Hasselt’. Die is opgericht nadat de hoofdroltrap van het station opnieuw defect werd. Leden klagen over de slechte staat van de infrastructuur: roltrappen die uitvallen, muren die afbrokkelen en schermen die niet werken zijn maar enkele punten in de lange lijst. Dat doen ze door het plaatsen van foto’s en video’s. De groep telt in enkele dagen tijd meer dan driehonderd leden. [naar artikel]
Aan het station van Hasselt houdt de politie van zone Limburg Regio Hoofdstad vrijdagavond een grote actie. De resultaten van de actie, die kaderen in het VoltHa-plan dat overlast in de omgeving moet aanpakken, zullen pas later bekend zijn. [naar artikel]
In het station van Hasselt gebeurde vanochtend rond 10 uur een aanrijding met een trein die van Hasselt naar Mol reed. Daardoor waren de perrons 2, 3 en 4 onbruikbaar. [naar artikel]
Geloof het of niet, maar opnieuw bleek dinsdagochtend één van de roltrappen aan het station in Hasselt niet te werken. Dit keer ging het om diegene die leidt naar het perron van sporen 4 en 5. Rijst de vraag of er wel nieuwe roltrappen of oude, aftandse vehikels geplaatst werden ter vernieuwing van het Hasseltse station. [naar artikel]
Het oude Busplein in Zelzate wordt op dit moment gerenoveerd en dat zorgt misschien voor leuke archeologische ontdekkingen. Het zand dat onder de straatverharding ligt is namelijk eeuwenoud en bevat mogelijks mammoettanden en andere dierlijke restanten. [naar artikel]
De renovatie van het station van Hasselt is al een tijdje aan de gang. Afgelopen nacht werd een nieuwe rolstrap naar perron 6 en 7 geïnstalleerd. In 2023 moet het hele station gerenoveerd zijn. [naar artikel]
De plannen voor een nieuw station in Hasselt liggen al enkele weken klaar, maar de politieke moed om het te realiseren, ontbrak al die tijd. Dat zegt Hasseltse schepen van Mobiliteit Habib El Ouakili aan TVL. Nadja Vananroye liet alvast optekenen dat ze als kersvers burgemeester in Brussel op tafel gaat kloppen zodat er toch een doorbraak zou komen in het dossier en de NMBS dus de nodige financiën zou vrijmaken. [naar artikel]
Dat de Vlaamse regering het tracé van de sneltram Hasselt-Maastricht wil veranderen, zorgt voor ongerustheid in Nederland. Wat met de eindhalte aan het station van Hasselt? En wat met de deadline in 2024? [naar artikel]
Spoorwegbeheerder Infrabel is van plan om op korte termijn de spoorconfiguratie voor het station van Hasselt aan te pakken. Nu moet ál het treinverkeer dat van Mol of Diest komt nog over twee wissels, wat vaak tot vertragingen leidt. “Een ramp”, zo noemde een machinist de flessenhals voor het Hasseltse station afgelopen woensdag nog in de Pano-reportage ‘Het spoort niet’. [naar artikel]
Agenten van de politie Limburg Regio Hoofdstad hebben vrijdagavond opnieuw een politieactie gehouden aan het station van Hasselt en het Sint-Hubertusplein in Runkst. In totaal werden 152 personen en 54 voertuigen gecontroleerd. Er werden 4 GAS-boetes, één proces-verbaal voor een niet-verzekerd voertuig en één onmiddellijke inning voor rijden onder invloed opgesteld. De actie kaderde in het VoltHa-plan, dat de overlast in de omgeving van het station moet aanpakken. [naar artikel]
De politie LRH en de Stad Hasselt gaat een week lang preventieve acties organiseren aan het station in Hasselt rond fietsdiefstallen. Bijna 20% van het totaal aantal diefstallen vindt plaats in de omgeving van het station. [naar artikel]
Parkeren in Hasselt, het is niet altijd evident. N-VA Hasselt wil dat het stadsbestuur van de oude stelplaats van De Lijn extra parking maakt. Als de nieuwe stelplaats in de Crutzenstraat in gebruik wordt genomen in april volgend jaar, komt de oude stelplaats aan het station vrij. "De stad moet nu al de onderhandelingen starten om de terreinen van de Vlaamse overheid te kopen," zegt Lies Jans van N-VA Hasselt. [naar artikel]
Het Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) voor de stationsbuurt in Hasselt is klaar. “De buurt moet verkeersveiliger en groener worden”, zegt mobiliteitsschepen Marc Schepers (RoodGroen+). Concreet komt er een park van 2 hectare, schuift het busplein op en komen er brede lanen. [naar artikel]
Hasselt Wat in Maastricht niet kan, is in Hasselt een must: de Spartacustram zal hoe dan ook tot aan het station rijden. Hoe die daar op Hasselts grondgebied moet geraken, is ook na het overleg tussen het stadsbestuur en De Lijn-topman Roger Kesteloot nog niet duidelijk. [naar artikel]
Het is een oud zeer en een terugkerend probleem. Deze morgen lag de roltrap in het station van Hasselt weer uit. De hoofdroltrap, aan de ingang van de voetgangerstunnel van het station had het begeven. [naar artikel]
Officieel is het nog niet. Maar het ziet er naar uit dat het station van Hasselt volgend jaar wordt gerenoveerd. Dan hebben we het niet over het stationsgebouw. Wel over de perrons die men zal verhogen, de gangen, de roltrappen en de schermen. Moeten we nu dank u zeggen? Neen. Het is een schande hoe men het station al die jaren liet verloederen en men bij NMBS en Infrabel pas wakker schoten nadat deze krant bijna dagelijks over de problemen in het station van Hasselt berichtte. [naar artikel]
De gemeente Kortemark heeft beslist om twee bewakingscamera’s aan te kopen en die te installeren aan het stationsgebouw. Het gaat om een investering van 10.000 euro en kort na de zomer moeten de camera’s operationeel zijn. De bedoeling is dat de camera’s de overlast aan het station helpen indijken. [naar artikel]
Het station van Hasselt hangt met spuug en behang aan elkaar en wie weet hoe lang nog. Want de werken voor de verhoging van de perrons in het station van Hasselt, die deze maand gingen beginnen, zijn uitgesteld tot zeker eind dit jaar, begin 2020. Dat heeft ACOD Spoor vernomen. Ook de werken aan de achterkant van het station liggen stil, terwijl die al eind januari klaar hadden moeten zijn. De noodtrap daar is levensgevaarlijk en heeft al voor ongevallen gezorgd. [naar artikel]
Drie jaar nadat TV Limburg het probleem aankaartte in een reeks reportages en twee jaar nadat de NMBS een grondige renovatie aankondigde, ligt het station van Hasselt er nog altijd even verloederd bij. Ook vandaag moeten mensen hun zware koffers de trap opsleuren omdat de roltrappen weer maar eens defect zijn. Reizigers noemen het station de schandvlek van Hasselt. Het station is een visitekaartje dat geen enkele centrumstad zou willen afgeven. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.