De Lijn dreigt vanaf 2026 miljoenen euro’s aan boetes te moeten betalen in de lage-emissiezones. In een recente bestuursnota, die onze redactie kon inkijken, somt de bedrijfstop vijf concrete voorstellen op om zo’n miljoenenverlies te vermijden. Wat het meest in het oog springt, is de aankoop van tweedehands dieselbussen. Waarom wil Vlaams minister voor Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) die inzetten middenin de vergroening van de busvloot? [naar artikel]
Het bericht dat De Lijn tweedehands dieselbussen zou aankopen, is volgens Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters “een kwakkel van jewelste”. Volgens de Open VLD-minister stond de piste wel in een nota aan de raad van bestuur van De Lijn, maar is die nota “onmiddellijk van tafel geveegd”. “Ik zal ook niet toestaan dat De Lijn overgaat tot de aankoop van tweedehands fossiele bussen”, zo zei ze woensdag in het Vlaams Parlement. [naar artikel]
Voorzitter van TreinTramBus (TTB) Peter Meukens is kritisch als er weer wordt gestaakt bij De Lijn. Jo Van der Herten (ACV Openbare Diensten De Lijn) verdedigt het stakingswapen. Toch verdedigen beiden vol vuur het openbaar vervoer en De Lijn. “Laat de elektrificatie van de bussen los en koop tweedehands dieselbussen uit het buitenland om de dienstverlening te verzekeren”, klinkt het bij beiden. [naar artikel]
Vanaf 2019 koopt de vervoermaatschappij enkel nog bussen met een alternatieve aandrijving: hybride, op waterstof en op elektriciteit. Dat heeft de raad van bestuur van De Lijn beslist. [naar artikel]
De Vlaamse busbouwers VDL uit Roeselare en Van Hool uit Koningshooikt hebben een groot order van De Lijn in de wacht gesleept voor 182 nieuwe bussen. Daarvan zullen er 120 hybride zijn en 7 volledig elektrisch. Voor het laatst bestelt de vervoersmaatschappij ook dieselbussen: 55 stuks. [naar artikel]
De Vlaamse busbouwers VDL uit Roeselare en Van Hool uit Koningshooikt hebben een groot order van De Lijn in de wacht gesleept voor 182 nieuwe bussen. Daarvan zullen er 120 hybride zijn en zeven volledig elektrisch. Voor het laatst bestelt de vervoersmaatschappij ook dieselbussen: 55 stuks. Die exemplaren zullen voornamelijk in Antwerpen en Vlaams-Brabant ingezet worden, waar ze de oudste harmonicabussen zullen vervangen. [naar artikel]
De Lijn is trots op 'de grootste bestelling ooit voor groene voertuigen'. Experts zijn niet onder de indruk. 'Enkel in België zet men nog volop in op het hybride verhaal.' [naar artikel]
Na honderd dagen in de luwte heeft Ann Schoubs, de nieuwe topvrouw van De Lijn, een plan klaar om de vervoersmaatschappij te reanimeren. Maar dan moet de Vlaamse regering wel fors meer investeren. ‘Je kan niet naar de oorlog trekken zonder wapens.’ [naar artikel]
Na honderd dagen in de luwte heeft Ann Schoubs, de nieuwe topvrouw van De Lijn, een plan klaar om de vervoersmaatschappij te reanimeren. Maar dan moet de Vlaamse regering wel fors meer investeren. ‘Je kan niet naar de oorlog trekken zonder wapens.’ [naar artikel]
De Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn krijgt een jaar extra de tijd alvorens dieselbussen gebannen worden uit de lage-emissiezones van Antwerpen en Gent. Dat blijkt een beslissing van de Vlaamse regering over die lage-emissiezones. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.