Vorig jaar werd onze winkelkar nog duurder, maar de kentering is ingezet. Na de prijsverlagingen van Lidl pakt nu ook Albert Heijn uit met een opmerkelijke promotie: als je één product koopt, krijgt je er vijf andere gratis bij. “Dat is behoorlijk agressief”, zegt professor Gino Van Ossel. “De concurrentie tussen de supermarkten neemt weer toe.” De consument staat erbij en lacht, want eindelijk wordt de winkelkar weer goedkoper. [naar artikel]
19:24 Na Aldi en Lidl maakt nu ook Carrefour producten goedkoper. De nieuwe prijzen leunen nauwer aan bij Albert Heijn. De kloof met Delhaize wordt wat groter. [naar artikel]
In vergelijking met juni is onze winkelkar tot een zes procent goedkoper geworden, zo blijkt uit onze Winkelkarwatch. Maar op veel verdere dalingen hoeven we blijkbaar niet meer te rekenen. [naar artikel]
Na Aldi en Lidl voert nu ook Carrefour een reeks prijsverlagingen door. Die gaan maandag in, en hebben als doel de koopkracht van de Belgische gezinnen te versterken. Dat meldt Carrefour in een persbericht. [naar artikel]
Voedingsprijzen swingen vandaag de pan uit en één van de gevolgen daarvan is dat we met zijn allen proberen te besparen door meer huismerken in onze winkelkar te leggen. Maar waar komen die huismerken vandaan? En hoe kan het dat die altijd zoveel goedkoper zijn dan A-merken? Onze journalist ging op onderzoek uit bij producenten en supermarkten. Retailexperts Els Breugelmans en Gino Van Ossel leggen uit: “Het grootst bewaarde geheim is vanwaar Cara Pils nu écht komt.” [naar artikel]
Voedingsprijzen swingen vandaag de pan uit en één van de gevolgen daarvan is dat we met zijn allen proberen te besparen door meer huismerken in onze winkelkar te leggen. Maar waar komen die huismerken vandaan? En hoe kan het dat die altijd zoveel goedkoper zijn dan A-merken? Onze journalist ging op onderzoek uit bij producenten en supermarkten. Retailexperts Els Breugelmans en Gino Van Ossel leggen uit: “Sommige huismerken van verschillende winkels zijn ook hetzelfde.” [naar artikel]
16:53 Een winkelkar met A-merken is goedkoper in Duitsland en Frankrijk dan in de België. Dat bleek uit een vergelijking van producten in de grootste supermarkten van onze buurlanden. [naar artikel]
Binnenkort leg je niet alleen eten en drinken in je winkelkar, maar ook een reis. Carrefour verkoopt binnenkort reizen nadat ze eerder ook al startten met eigen gsm-abonnementen, een fotoservice of leningen en betaalkaarten. “De volgende jaren zullen ook andere supermarkten hun aanbod nog verder verbreden”, zegt Jorg Snoeck van RetailDetail. “Omdat het nu eenmaal een van dé plekken is waar nog frequent veel volk komt.” [naar artikel]
De voedselprijzen dalen, én scherp. Intussen zijn ze zelfs 20,5?procent goedkoper geworden in vergelijking met maart vorig jaar. En toch zullen we dat niet meteen voelen in onze winkelkar, voorspellen experts. “Een bepaald product dreigt zelfs nog fors duurder te worden.” [naar artikel]
De voedselprijzen dalen, én scherp. Intussen zijn ze zelfs 20,5?procent goedkoper geworden in vergelijking met maart vorig jaar. En toch zullen we dat niet meteen voelen in onze winkelkar, voorspellen experts. “Een bepaald product dreigt zelfs nog fors duurder te worden.” [naar artikel]
Verschillende supermarktketens hebben de voorbije weken honderden producten in prijs verlaagd. Maar van die prijsverlagingen merken de meeste consumenten amper iets op hun kassaticket. Integendeel zelfs, meer producten lijken net duurder geworden te zijn. De prijzen in onze HLN-winkelkar bevestigen dat. Hoe kan dat? Els Breugelmans, retailexpert en professor Marketing aan KU Leuven, neemt de promoties onder de loep: “Als consument is het niet eenvoudig om profijt te doen.” [naar artikel]
Nog nooit steeg de prijs van een winkelkar zo hard als vorig jaar. Maar welke A-merken én huismerken zijn nu eigenlijk het stevigste in prijs gestegen, en zorgden dus voor meer druk op je portefeuille? Christophe Echement, CEO van prijsvergelijker PingPrice zocht het uit voor Colruyt, Carrefour en Delhaize, en maakte een top tien van ‘geldvreters’. “De supermarkten weten op welke populaire merken ze meer winst kunnen nemen.” [naar artikel]
De voedselinflatie is nu al enkele maanden aan het dalen, en voor het eerst voelen we dat ook in onze GVA-winkelkar: meer dan de helft van onze aangekochte artikelen is goedkoper dan in juni, het totaalbedrag ligt 9 euro lager. Maar of dit resultaat wijst op een structurele prijsdaling in de supermarkt, is nog maar de vraag. [naar artikel]
Onze HLN-winkelkar werd op een jaar tijd zo’n 22 procent duurder. Voor een pakje kaas betaal je vandaag 80 procent meer dan een jaar geleden, ook eieren zijn dubbel zo duur. Onze journalist vulde dezelfde winkelkar in de zes grootste supermarkten, en zag dat die bij één keten zelfs 13 procent goedkoper was. Experten Els Breugelmans en Pierre-Alexandre Billiet leggen uit waar die prijsverschillen vandaan komen en hoe je als consument zelf de beste keuze maakt. [naar artikel]
Voedingsprijzen swingen vandaag de pan uit en één van de gevolgen daarvan is dat we met zijn allen proberen te besparen door meer huismerken in onze winkelkar te leggen. Maar waar komen die huismerken vandaan? Hoe kan het dat die zoveel goedkoper zijn dan A-merken? En hoe herken je dezelfde producten zodat je het goedkoopste exemplaar kiest? Retailexperts Els Breugelmans en Gino Van Ossel leggen uit: “Sommige huismerken van verschillende winkels zijn ook hetzelfde.” [naar artikel]
De inflatie, die aangeeft hoe snel het leven duurder wordt, bleef in augustus rond de 4% hangen. Wat een jaar geleden 100 euro kostte, kost nu een goede 104 euro. Welke producten zijn dan nog altijd duur? En op welke producten zijn er wel prijsverlagingen? Professor arbeidseconomie Stijn Baert neemt de winkelkar met ons onder de loep. [naar artikel]
Nu Rusland uit de graandeal met Oekraïne is gestapt én al zo’n 60.000 ton aan graan vernietigd heeft, schiet de graanprijs pijlsnel de hoogte in. Wat betekent dat voor de prijzen in onze winkelkar? Blijft voeding echt alleen maar duurder worden? Voedseleconoom Xavier Gellynck (UGent) blikt vooruit. “Het afspringen van de deal komt bovenop nog andere problemen.” [naar artikel]
Het leven wordt almaar duurder. Om daaraan te ontsnappen, trekken sommige Vlamingen naar het buitenland. Voor een aangenamer en vooral goedkoper leven. “De woon- en energieprijzen zijn hier de afgelopen jaren stabiel gebleven”, zegt Leen Vermeulen van Hip Estates. [naar artikel]
“In september gaf een gezin van twee personen gemiddeld 531 euro uit in de supermarkt, dat is 2 euro minder dan vorige maand maar nog wel 63 euro meer dan vorig jaar.” Dat concludeert Testaankoop uit eigen onderzoek. De consumentenorganisatie is verontrust door de hoge prijzen voor een aantal producten, waarvan ze verwachtte dat die door internationale prijsdalingen net goedkoper zouden worden. [naar artikel]
Wat brengt 2024 voor uw centen? Professor arbeidseconomie Stijn Baert (UGent) en Belfius-hoofdeconome Véronique Goossens laten hun licht schijnen over het nieuwe jaar. Zal sparen meer lonen? Wordt een huis kopen goedkoper? Zal ik meer verdienen? En wat doet de prijs van een winkelkar? [naar artikel]
Terwijl energie goedkoper wordt, blijven de prijzen van voedingsmiddelen gewoon stijgen. Ook in augustus werd de winkelkar weer duurder. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.