Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Laatste Nieuws

4 op de 10 producten in onze winkelkar zijn huismerken: waar worden die gemaakt? En waarom zijn ze altijd goedkoper dan A-merken?

15/06/2023 - 08:32
"Voedingsprijzen swingen vandaag de pan uit en één van de gevolgen daarvan is dat we met zijn allen proberen te besparen door meer huismerken in onze winkelkar te leggen. Maar waar komen die huismerken vandaan? En hoe kan het dat die altijd zoveel goedkoper zijn dan A-merken? Onze journalist ging op onderzoek uit bij producenten en supermarkten. Retailexperts Els Breugelmans en Gino Van Ossel leggen uit: “Sommige huismerken van verschillende winkels zijn ook hetzelfde.”"

Gerelateerde krantenkoppen:

1. 4 op de 10 producten in onze winkelkar zijn vandaag huismerken: waar worden die gemaakt? En waarom zijn ze altijd goedkoper dan A-merken? (15/06/2023 - Het Laatste Nieuws)

Voedingsprijzen swingen vandaag de pan uit en één van de gevolgen daarvan is dat we met zijn allen proberen te besparen door meer huismerken in onze winkelkar te leggen. Maar waar komen die huismerken vandaan? En hoe kan het dat die altijd zoveel goedkoper zijn dan A-merken? Onze journalist ging op onderzoek uit bij producenten en supermarkten. Retailexperts Els Breugelmans en Gino Van Ossel leggen uit: “Het grootst bewaarde geheim is vanwaar Cara Pils nu écht komt.” [naar artikel]


2. Huismerken rollen vaak van dezelfde band als A-merken: hoe komt het dat die goedkoper zijn? En hoe herken je dezelfde producten? (15/06/2023 - Het Laatste Nieuws)

Voedingsprijzen swingen vandaag de pan uit en één van de gevolgen daarvan is dat we met zijn allen proberen te besparen door meer huismerken in onze winkelkar te leggen. Maar waar komen die huismerken vandaan? Hoe kan het dat die zoveel goedkoper zijn dan A-merken? En hoe herken je dezelfde producten zodat je het goedkoopste exemplaar kiest? Retailexperts Els Breugelmans en Gino Van Ossel leggen uit: “Sommige huismerken van verschillende winkels zijn ook hetzelfde.” [naar artikel]


3. Prijzen van huismerken stegen meer dan bij A-merken: waar vind je nu nog de voordeligste winkelkar? (21/12/2022 - Het Laatste Nieuws)

Wie zijn winkelkar nader bekijkt, zal een opvallende vaststelling doen: de huismerken stegen dit jaar dubbel zo snel in prijs als de A-merken. Ook Els Breugelmans, professor marketing en retailexpert KU Leuven, deed die vaststelling, en legt uit hoe dat komt. Wij legden zelf een mix van producten in onze winkelkar, en maakten de berekening. [naar artikel]


4. Huismerken rollen vaak van dezelfde band als A-merken. Retailexperts lichten toe: “Sommige producten zijn identiek, niet allemaal” (15/06/2023 - Het Laatste Nieuws)

Voedingsprijzen swingen vandaag de pan uit en één van de gevolgen daarvan is dat we met zijn allen proberen te besparen door meer huismerken in onze winkelkar te leggen. Maar waar komen die huismerken vandaan? Hoe kan het dat die zoveel goedkoper zijn dan A-merken? En hoe herken je dezelfde producten zodat je het goedkoopste exemplaar kiest? Retailexperts Els Breugelmans en Gino Van Ossel leggen uit: “Sommige huismerken van verschillende winkels zijn ook hetzelfde.” [naar artikel]


5. Winkelkar met A-merken goedkoper in Duitse en Franse tegenhanger van Colruyt (23/05/2023 - De Tijd)

16:53 Een winkelkar met A-merken is goedkoper in Duitsland en Frankrijk dan in de België. Dat bleek uit een vergelijking van producten in de grootste supermarkten van onze buurlanden. [naar artikel]


6. Huismerken door exploderende prijzen populairder dan ooit. Merkloos winkelen: dat loont (02/04/2022 - Het Laatste Nieuws)

Worden de bekende merken ons te duur? We leggen sinds de prijzenexplosie duidelijk meer huismerkenproducten in onze winkelkar. Bij Delhaize zijn vandaag zowat 6 op de 10 verkochte producten niet van een A-merk. “We zien klanten een creatieve evenwichtsoefening maken om het huishoudbudget onder controle te houden.” En dat loont: een ‘merkloze’ winkelkar is makkelijk de helft goedkoper. [naar artikel]


7. De prijs van onze HLN-winkelkar steeg op 1 jaar tijd met 9,92%: “Huismerken zijn relatief duurder geworden dan A-merken” (17/12/2022 - Het Laatste Nieuws)

Het zal je vast niet ontgaan zijn: de prijs van een gevulde winkelkar is op één jaar tijd enorm gestegen. Afhankelijk van waar je je boodschappen doet en welke merken je in je winkelkar legt, betaal je een beetje tot veel meer in vergelijking met vorig jaar. “Huismerken zijn relatief gezien duurder geworden dan A-merken”, aldus Els Breugelmans, professor marketing en retailexpert KU Leuven. [naar artikel]


8. GETEST. Huismerken zijn bijna de helft goedkoper dan A-merken, maar vaak verschillen ze in meer dan alleen de prijs (13/11/2022 - Gazet van Antwerpen)

Een kar vol huismerken als alternatief voor mijn gebruikelijke winkelkar is vandaag bijna 40% goedkoper. Kies ik voor huismerken aangevuld met de goedkoopste vergelijkbare producten in het schap, betaal ik zelfs de helft minder dan voor mijn originele korf. Van het gewoontepad afwijken, loont dus financieel zeker de moeite. Maar ga ik nu niet geneigd zijn om meer te kopen en dus ongezond veel te consumeren? Wie bewust wil eten, vergelijkt naast de prijs van A- en huismerken het best ook hun ingrediëntenlijst, zeggen kenners. Maar nu nog duurdere melk of rijst kiezen, lijkt eigenlijk wel van de gekke. [naar artikel]


9. “Ze willen niet dat dit geweten is.” Dit is waarom A-merken en huismerken soms uit dezelfde fabriek komen (24/02/2024 - Het Laatste Nieuws)

Van witte producten en huismerken wordt soms gezegd dat ze in dezelfde fabrieken worden gemaakt als A-merken. Nochtans betaal je voor die bekende productmerken een pak meer. “Tot wel vijftig procent”, bevestigt retailprofessor Gino Van Ossel in ‘Dag Allemaal’. Hij duidt de verschillen tussen A-, B- en C-merken - van prijs tot kwaliteit - en onthult hoe merkproducenten te werk gaan: “Ze maken hun eigen producten na.” [naar artikel]


10. Koop jij huismerken om inflatie minder te voelen? Maar waarom zijn die 15 à 20 procent goedkoper dan bekende merken? (16/03/2022 - Het Laatste Nieuws)

Elke supermarkt heeft tegenwoordig een zeer uitgebreid gamma van producten onder het eigen huismerk in de rekken liggen. Deze producten duiken doorgaans ver onder de prijs van bekende merken. Maar zijn al die huismerkalternatieven wel even goed als de A-merken? We vroegen het aan retailexpert Stefan Van Rompaey van RetailDetail én maakten een prijsvergelijking van 10 producten in 6 supermarkten. [naar artikel]


11. “Huismerken zijn 15 à 20 procent goedkoper dan bekende merken”: wij vergeleken 10 producten in 6 supermarkten (16/03/2022 - Het Laatste Nieuws)

Elke supermarkt heeft tegenwoordig een zeer uitgebreid gamma van producten onder haar eigen huismerk in de rekken liggen. Deze producten duiken doorgaans ver onder de prijs van bekende merken. Maar zijn al die huismerkalternatieven wel even goed als de A-merken? We vroegen het aan retailexpert Stefan Van Rompaey van RetailDetail én maakten een prijsvergelijking. [naar artikel]


12. Huismerken, groenten en fruit zijn goedkoper in België dan in de buurlanden, bekende merken duurder (20/12/2023 - VRT NWS)

Groenten en fruit en de producten van huismerken zijn in België aanzienlijk goedkoper dan in de ons omringende landen. Dat blijkt uit een studie van het Prijzenobservatorium in opdracht van minister van Economie Pierre-Yves Dermagne (PS). Maar voor merkproducten tasten we hier dan weer een pak dieper in de buidel. [naar artikel]


13. Test-Aankoop neemt pas geopende Jumbo onder de loep en komt tot een opvallende conclusie (19/11/2019 - Het Nieuwsblad)

Consumentenorganisatie Test-Aankoop trok de Nederlandse grens over om de prijzen te vergelijken tussen het filiaal van supermarktketen Jumbo en die van de pas geopende winkel in het Vlaamse Pelt. De organisatie kocht er vijftig producten, gaande van nationale en internationale merken tot huismerken en verse producten, en kwam tot een opvallende conclusie: een volle winkelkar is in eigen land bijna zeventien procent goedkoper dan bij onze noorderburen. [naar artikel]


14. Wij vergeleken de prijzen van 34 producten in de zes grootste supermarktketens: onze winkelkar werd overal wat goedkoper, met één uitzondering (02/12/2023 - Het Belang van Limburg)

In vergelijking met juni is onze winkelkar tot een zes procent goedkoper geworden, zo blijkt uit onze Winkelkarwatch. Maar op veel verdere dalingen hoeven we blijkbaar niet meer te rekenen. [naar artikel]


15. Zijn huismerken goedkoper omdat ze ongezonder zijn? "Daar is geen enkel bewijs voor" (13/09/2022 - VRT NWS)

Zijn bekende merken duurder omdat ze gezonder zijn? En zijn huismerken goedkoper omdat ze vol met vulmiddelen zitten? Voedingsdeskundige Annick Verween stelt gerust bij "De inspecteur" op Radio2: "Je eet niet ongezonder als je huismerken koopt." [naar artikel]


16. Supermarkten bieden steeds meer eigen producten aan (10/10/2016 - Express)

Huismerken hebben in de totale omzetten van de supermarkten inmiddels een gemiddeld aandeel van 35,5 procent opgebouwd. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Nielsen. Opgemerkt wordt dat de eigen huismerken voor de retailers steeds meer aan belangrijk winnen. In het midden van de jaren tachtig was het aandeel van de eigen producten […] The post Supermarkten bieden steeds meer eigen producten aan appeared first on Express [NL]. [naar artikel]


17. HLN WINKELKAR. Melk is 40 procent duurder geworden, kip 25 procent: waar kan je je winkelkar nog het voordeligst vullen? (01/10/2022 - Het Laatste Nieuws)

Het einde van de prijsstijgingen lijkt helaas nog niet in zicht te zijn. Wat niemand verwacht had, gebeurde: de inflatie voor voeding (inclusief alcoholische dranken) komt deze maand uit op 10,40 procent*. Voeding was nog nooit zo duur als vandaag. Dat merken we ook aan onze winkelkar bij zes verschillende supermarkten: overal stijgen de prijzen, al is dat niet overal in dezelfde mate. De supermarkt waar de prijzen het meest stegen, blijkt voor onze winkelkar echter nog altijd de goedkoopste te zijn. [naar artikel]


18. Huismerken zijn niet alleen goedkoper, de kwaliteit is vaak ook beter, zegt Test-Aankoop: “Je kan zo'n 51% besparen” (12/12/2022 - Het Laatste Nieuws)

Van luiers over mozarella tot vaatwastabletten: de kwaliteit van huismerken is gemiddeld iets beter dan die van A-merken, meldt Test-Aankoop. De consumentenorganisatie kwam tot die conclusie door de testresultaten van meer dan 1.500 producten naast elkaar te leggen. “Dankzij huismerken kunnen mensen naar schatting zo’n 51 procent besparen.” [naar artikel]


19. Groenten, fruit en huismerken in ons land stuk goedkoper dan in buurlanden, maar merkproducten zijn duurder (20/12/2023 - Het Nieuwsblad)

We moeten dieper in onze portemonnee tasten om voeding te kopen, maar de prijzen liggen hier minder hoog dan in Duitsland, Nederland en Frankrijk. Vooral huismerken, witte producten en groenten, fruit en vlees zijn goedkoper. Merkproducten blijven duurder. [naar artikel]


20. Huismerk 90 procent goedkoper dan A-merk (09/05/2017 - Het Belang van Limburg)

HASSELT - A-merken zijn tot 90 procent duurder dan huismerken van supermarkten. Ofwel: als een product van een huismerk 1 euro kost, dan kost het A-merk maar liefst 1,90 euro. Dat is bijna het dubbel. Geen wonder dat de huismerken steeds populairder worden. Huismerken winnen in aandeel in alle categorieën, behalve alcohol. [naar artikel]


21. GETEST. Deze 10 huismerken overtreffen het A-merk: “Niet alleen goedkoper, maar ook beter van kwaliteit” (07/01/2023 - Het Laatste Nieuws)

Na een dure feestmaand letten veel Belgen opnieuw wat meer op hun uitgaven in de supermarkt. Huismerken kopen is daarbij een eerste goede stap, aangezien die een pak goedkoper zijn. Maar zijn die producten ook even kwaliteitsvol? Testaankoop zet tien huismerken op een rij die beter scoren dan het traditionele product: “De muesli van Kellogg’s krijgt maar 58/100, terwijl dit huismerk 75/100 krijgt.” [naar artikel]


22. HLN WINKELKAR. De winkelkar in 6 supermarkten vergeleken: “Wie slim boodschappen doet, kan 30 tot 65 procent besparen” (01/10/2022 - Het Laatste Nieuws)

Het einde van de prijsstijgingen lijkt helaas nog niet in zicht te zijn. Wat niemand verwacht had, gebeurde: de inflatie voor voeding (inclusief alcoholische dranken) komt deze maand uit op 10,40 procent*. Voeding was nog nooit zo duur als vandaag. Dat merken we ook aan onze winkelkar bij zes verschillende supermarkten: overal stijgen de prijzen, al is dat niet overal in dezelfde mate. De supermarkt waar de prijzen het meest stegen, blijkt voor onze winkelkar echter nog altijd de goedkoopste te zijn. [naar artikel]


23. Is dit misleiding van de klant? Carrefour zou 1.000 producten goedkoper maken, maar dat blijkt niet te kloppen (30/01/2024 - Het Laatste Nieuws)

“Wij drukken de prijs van meer dan 1.000 producten, zowel A-merken als huismerken.” Supermarktketen Carrefour pakt al een maand uit met een koopkrachtactie. Maar volgens Christophe Echement, CEO van prijsvergelijker PingPrice, verloopt die actie niet volledig correct. Meer dan de helft van al die promoproducten zou in januari geen cent goedkoper zijn geworden. Bewuste misleiding of onduidelijke communicatie? Testaankoop en Carrefour reageren. [naar artikel]


24. Minder witte producten in de rekken: wat is er aan de hand? (29/01/2024 - Newsmonkey)

Je hebt het misschien al gemerkt wanneer je je favoriete winkel bezoekt: er liggen minder witte producten in de rekken. Veel ketens geven nu de voorkeur aan hun eigen huismerken. Waarom is dit belangrijk? Veel winkelketens bieden zogenaamde witte producten aan. Die zijn goedkoper dan de A- of huismerken. Ze voldoen aan aan de minimumeisen om een bepaalde productnaam op de verpakking te kunnen vermelden. Enkele voorbeelden: 365 van Delhaize of Everyday van Colruyt. In het nieuws: Er liggen minder witte producten in de winkelrekken. Volgens Retailexpert Pierre-Alexandre Billiet is het aanbod met gemiddeld 10 procent gedaald. De winkelketens geven nu de voorkeur aan hun eigen huismerken. Die zijn kwaliteitsvoller, maar iets duurder. Ze blijven wel goedkoper dan de A-merken. “Het prijsverschil tussen een huismerk en een A-merk kan groot zijn, maar het verschil in prijs tussen een wit product en een huismerk is vaak miniem. Soms is het niet groter dan tien of twintig eurocent”, aldus de retailexpert. Billiet merkt tegenover HLN.be op dat het voor grootwarenhuizen interessanter is om hun eigen huismerken aan de man te brengen.  “Aan witte producten verdienen de supermarkten niets. Het aanbod van witte producten is het voorbije jaar dus met gemiddeld 10 procent gedaald”, klinkt het. “Het aanbod van huismerken daarentegen is gestegen: enerzijds omdat supermarkten hiermee de concurrentie kunnen aangaan met merkproducten, anderzijds om zich te kunnen onderscheiden van hun concurrentie.” Die producten krijgen ook een prominentere plaats in winkel. “Steeds vaker staan de huismerken op ooghoogte in de winkelrekken, een plek die tot voor de koopkrachtcrisis voorbehouden was voor merkproducten”, merkt Billiet op. “De plaats is nu eenmaal beperkt en een kwaliteitsvol huismerk draagt bij tot het imago van de retailer.” The post Minder witte producten in de rekken: wat is er aan de hand? appeared first on Newsmonkey. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!