Nieuwe voetgangerstellingen tonen aan dat er na de start van het circulatieplan op 3 april een dipje was in de drukte in de binnenstad van Gent, maar dat die zich snel herstelde. Toch voelden veel bewoners en handelaars vorige week als een kalme week aan. Filip Watteeuw wijst naar het “druktegevoel”. “Een straat zonder auto’s ziet er minder druk uit.” [naar artikel]
De auto blijft het populairst, en ook heel wat mensen verplaatsen zich te voet. Maar hoe verder je weggaat van het stadscentrum, hoe minder voetgangers er zijn geteld. Dat blijkt uit de eerste resultaten van het burgerwetenschapsproject "Straatvinken". [naar artikel]
Eind 2021 voert Aalst een circulatieplan in waarbij doorgaand verkeer uit het centrum geweerd wordt. Er komen "knips" waar verkeer niet meer door zal kunnen en straten veranderen ook van rijrichting. "Dit is nodig om de leefbaarheid voor inwoners én bezoekers te verhogen", zegt schepen Jean-Jacques De Gucht (Open VLD). [naar artikel]
Als voetganger of als fietser in Antwerpen van de ene kant van de oever naar de andere kant gaan is vandaag geen evidente onderneming. In de Sint-Annatunnel (ook wel bekend als voetgangerstunnel) zorgt een stroompanne ervoor dat de roltrappen aan weerszijden buiten dienst zijn. Tot overmaat van ramp is de lift aan de rechteroever van de Kennedytunnel (fietserstunnel) defect. [naar artikel]
Sinds de invoering van het circulatieplan van Gent, begin april, is het aantal verkeersongevallen met zwaargewonden met 25 procent gedaald. Maar mensen mijden wel de stad, aldus de middenstand. [naar artikel]
In de eerste drie maanden van het circulatieplan in Gent zijn er binnen de stadsring opvallend minder ongevallen gebeurd dan in dezelfde periode [naar artikel]
De Leuvense handelaarsvereniging Liefst Leuven wil graag meer parkeerplaatsen in het centrum. Maar verder zijn ze zeven maanden na de invoering van het circulatieplan wel tevreden. “De stad luistert naar ons”, klinkt het. [naar artikel]
De exclusieve verlichtingswinkel Cargo Art in de Krommewal vertrekt na twintig jaar uit het centrum van Gent. Zaakvoerder Pierre Misseghers zegt dat zijn omzet halveerde door het circulatieplan. En toen moest corona nog komen… [naar artikel]
Vanaf 1 september gaat in Aalter het nieuwe circulatieplan in. In alle dorpskernen van de hoofd- en deelgemeenten komt er een zone 30. Daarnaast worden vrachtwagens uit het centrum geweerd. "Het is een gigantisch veiligheidsprobleem voor fietsers en andere weggebruikers wanneer truckers zich langs gemeentewegen parkeren", vertelt burgemeester Pieter De Crem (CD&V). [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.